Nomineret til Københavns grimmeste bygning: »Operaen er et sørgeligt, søvnigt projekt, der sikkert ville fungere glimrende som møbelhus i Glostrup«

De seneste uger har vi modtaget et væld af bud fra jer læsere på, hvilken bygning i København, der er den grimmeste i byen. Vi har udvalgt de fem mest »populære« til en afgørende afstemning. Her kan du læse, hvad I læsere har at sige om Operaen. I bunden af artiklen kan du være med til at kåre, hvilken af de fem, der er den grimmeste skamplet i byen.

Operaen på Holmen i København er tegnet af arkitekt Henning Larsen og har Mærsk Mc-Kinney Møller som initiativtager, bygherre og mæcen. Fotograferet fra Amaliehaven. Fold sammen
Læs mere
Foto: Simon Skipper

Kære københavnere!

I har givet jeres bud til Berlingske og sat navn på, hvilke arkitektoniske skampletter, der ødelægger byens rum. Den anden nominerede er Operaen – det nationale operahus med hjem på Holmen i København. Bygningen blev indviet i 2005 og blev doneret af  A.P. Møller og Hustru Chastine Mc-Kinney Møllers Fond til almene Formaal. Fonden bestemte både beliggenhed og arkitekt. Valget faldt på Henning Larsen, der undervejs i arbejdet kæmpede sine kampe med Mærsk McKinney-Møller om udformningen af bygningen, som i sin færdige form også har vakt stor debat.

Her følger et udpluk af de kommentarer, I har sendt ind som begrundelse for, at Operaen skal være nomineret:

»Den ligner en overdimensioneret benzinstation med butik, overdækket forplads mm. Der mangler blot overdimensionerede brændstofpumper på forpladsen, så er illusionen perfekt. Den er en skændsel for Tietgen-linjen med Frederiks Kirke (Marmorkirken) og Amalienborg«.

»Passer ikke ind i omgivelserne og ser tung og lukket ud. Ligner et hoved med en hat på. Kedeligt og grimt valg af materialer.«

»Bygningen er malplaceret ift. Amalienborg aksen. Derudover blev slutresultatet ikke som arkitekten ønskede.«

»Fordi den ligner en ensom, men selvglad UFO med for stort tag.«

»Et så stort og dyrt byggeri uden ambition. Scenetårnet er en skamplet. Huset er en klar illustration af, at selvom man tager alle de dyreste designere og alle de bedste ideer og samler det i et rum, så betyder det ikke, at man får det bedste resultat. APM troede vist, at more is more var et godt motto, men her kan man virkelig forstå betydningen af less is more«

Operaens facade tæt på. Fold sammen
Læs mere
Foto: Simon Skipper.

Hæsligt gitter

»Uforskammet placering i Amalienborg aksen, ligner en lagerbygning«

»En voldsom stor tung uskøn fantasiforladt kasse med et hæsligt gitter for ruden. Den gør mig trist hver gang jeg går tur på Langelinie. Det ville være dejligt, om der var politisk vilje i København til at fjerne gitteret. Det ville give en smule lethed og man ville kunne se den smukke konkylie  i hallen. Tænk hvis den (konkylien) blev oplyst om aftenen – det kunne være spændende. Det ville give Henning Larsen lidt oprejsning.«

»Det bedste man kan sige om arkitekturen er, at den er bygget til prisen og til tiden.«

»En tarvelig frikadellemad af en bygning. Fuldstændig forfærdelig.«

»Et upassende og anmassende bevis på Mærsks kompleks. Burde have været placeret længere ude på havnen.«

»Dette er ikke arkitektur, som inddrager lokalbefolkningen. Til sammenligning kan man benytte operaen i Oslo til at tage en gåtur på og se ud over byen og indsejlingen til Oslo.«

Arkitekturanmelderens dom

Holger Dahl er arkitekt, forfatter og Berlingskes arkitekturanmelder. Her er hans ord om Operaen:

»Operaen i København er det triste eksempel på den situation, hvor alt hvad der kan gå galt, går galt: En umusikalsk bygherre, der ikke VIL lytte til fagfolk møder en verdensberømt dansk arkitekt, der ikke er vant til at blive sagt imod. Resultatet er et sørgeligt, søvnigt projekt, der sikkert ville fungere glimrende som møbelhus i Glostrup, men som er en katastrofe midt i Dronningens København. Placeringen er det første problem. Det skulle aldrig have været tilladt at sætte en prop i Eigtveds uendelighedsakse i Frederiksstaden.«

»Den gavmilde fond kunne have placeret Operaen ethvert andet sted i byen. Næste problem er selve bygningen. Dels det triste faktum, at den er en kopi af Jean Nouvels kulturhus i Lucerne og dels den helt mislykkede facade. Historien om Henning Larsen og Hr. Møllers brydekampe over den er fortalt ofte nok – resultatet er det suverænt dårligst formgivne stykke arkitektur fra Larsens hånd. Umotiveret, urytmisk og uskønt – med det underlige, slattent bøjede kølergitter som signatur og evig påmindelse om, at mange penge ikke nødvendigvis giver god arkitektur.«

Her kan du se de fire andre nominerede og stemme på din »favorit«: