DR-kulturdirektør efter fyring af dramachef: »Hvis du vil have de højeste lønninger, så er det måske ikke hos DR, at du finder dem«

Skal den virkelige årsag til nedlukningen af DRs næste store dramasatsning søges i flere år med dårligt arbejdsmiljø og faldende lønninger? Det fremføres af flere kilder i branchen, men afvises af DRs kulturdirektør, Henrik Bo Nielsen.

DR har været leveringsdygtig i store successerier som »Arven« med Trine Dyrholm i front. Nu beskyldes stationen for så dårligt arbejdsmiljø, at talenterne finder andre steder at arbejde. Fold sammen
Læs mere
Foto: Claus Fisker/Ritzau Scanpix
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Intern tumult i DRs dramaafdeling, der kulminerede med aflysningen af tv-serien om Leonora Christina Ulfeldt, har kostet chefen i DR Drama, Christian Rank, jobbet. Ifølge DR havde situationen omkring serien skabt en »fastlåst situation«.

»Det står nu klart, at det ikke er muligt at skabe den fornødne ro, som er helt afgørende også for DR Dramas produktioner bredt set og i forhold til de kreative miljøer,« lyder det fra DR.

Ifølge kilder i tv-branchen er det dog lige så meget dårlige arbejdsvilkår i DR, der har været årsag til nedlukningen af serien. Ifølge kritikerne har arbejdsforholdene ført til det, der betegnes som en »talentflugt«.

»Arbejdsvilkårene er simpelthen utilfredsstillende, og så vil folk hellere arbejde et andet sted. Det har også været direktionens ansvar. Disse problemer er der blevet talt om internt i branchen i flere år, vi har også været i dialog med DR om det. Alligevel har man ikke gjort noget ved det. Det er enormt tragisk, fordi DRs drama har haft den høje position, de har haft,« siger manuskriptforfatter Nikolaj Scherfig.

»Det er sigende, at ingen af de forfattere, der har skabt DR’s store serier de seneste 20 år, er ansat der i dag,« slutter han.

Forkvinde for Danske Filminstruktører, Christina Rosendahl, siger, at det ville være naivt at tro, at alt nu ordner sig med fyringen af Christian Rank.

»Ledelsen foregår i samspil med et helt hus og politikere. Man skal ikke lune sig ved bålet og tro, at problemet handler om en mand,« siger Christina Rosendahl, der mener, at der er tale om mere generelle ledelsesproblemer i DR.

»Jeg tror ikke, at man kan finde en perfekt ny dramachef, der redder det hele. DR skal også finde ud af, hvordan de mere grundlæggende skal være til stede i et marked, der har så mange streamingtjenester. Det mangler man at sætte sig ind i,« siger hun.

DR siger, at de vil skabe ro. Hvad mener du, at de har brug for?

»Det er ikke ro, der er brug for. DR har brug for at komme ind i kampen. De skal starte med at få serien om Leonora op og køre igen, for den serie kan samle hele nationen, og det er netop en del af DRs forpligtelse i seneste medieforlig om at lave historieformidling til Danmark,« siger Christina Rosendahl.

René Høyer Jørgensen, sekretariatschef i Film- og TV-arbejderforeningen FAF, siger til Berlingske, at DRs budgetter ikke længere kan matcher de ambitioner, som stationen har for sine fiktionsserier.

Han mener, at DR burde have set det røde advarselsflag allerede for to år siden, da filmselskabet Zentropa påpegede, at der fra DRs side ikke var sat tilstrækkeligt med penge af til, at serien om Leonora Christina Ulfeldt kunne lykkes, som det var ønsket. Det betyder, at man enten må sætte flere penge af, eller skalere manus ned til den sum penge, der er til rådighed, siger han.

»Hvis man har ubegrænsede midler, kan man lave film og serier ud af et hvilket som helst manuskript. Hvis man ikke har ubegrænsede midler må man jo tilpasse manus til det budget, man har,« siger René Høyer Jørgensen.

Han påpeger, at DR siden sidste medieforlig løbende har forsøgt at sænke freelance-filmarbejdernes lønninger, og at de nu er kommet ned i et niveau, hvor stationen ikke kan få arbejdskraft nok i en branche, hvor der er flere opgaver end nogensinde før.

»Det har ikke hjulpet DR, at streamingtjenesterne nu er kommet til og tilbyder lige så store opgaver, som DR har gjort,« siger René Høyer Jørgensen.

DR: En frisk begyndelse

DRs kulturdirektør, Henrik Bo Nielsen, siger til Berlingske, at han håber på »en frisk begyndelse« sammen med en ny person i stedet for Christian Rank i stolen som chef for DR Drama.

»På den korte bane har DR sat gang i fjorten produktioner, der kører afsted, og som selvsagt kræver gode relationer til det kreative miljø. Vi har gode ting linet op til næste år, til 2023 og 2024. Samtidig skal vi på den længere bane  finde ud af hvilken position, som DR skal have i den nye streamingverden,« siger Henrik Bo Nielsen.

DR siger, at serien om Leonora Christina Ulfeldt blev sat i bero, fordi markedet har ændret sig, og omkostningerne er steget. Men det forhold vil jo ikke ændre sig med en ny dramachef ved roret?

»Nej, men i det store billede står vi et andet sted end for ti-femten år siden, da DR var den, der havde de fleste ressourcer, til i dag hvor konkurrenterne har mange flere penge, end vi har. Hvordan DR finder en vej ud af det problem, var jeg begyndt at diskutere med Christian Rank, og den samtale fortsætter nu med en anden,« siger Henrik Bo Nielsen.

Flere, vi har talt med, siger at enten må DR skalere deres manuskript ned, eller også må der flere penge til for at få budgetterne til at matche ambitionerne?

»Det er jo god latin i alle livets forhold, at tingene skal hænge sammen. Jeg forholder mig til den reelle mængde penge, der er til rådighed. Jeg må jo tage udgangspunkt i den virkelighed, vi lever i. DR har samlet set en mindre økonomi, end vi havde for nogle år siden. Så må vi få tingene til at fungere med det, vi har,« siger Henrik Bo Nielsen.

»Der er drøn på branchen«

Flere siger, at det her har mere med dårligt arbejdsmiljø at gøre end stigende omkostninger. At det har været sådan i flere år, og at det er årsagen til, at flere store navne ikke længere arbejder på DR? ​Er Christian Rank kommet til at tage skylden for DRs dårlige arbejdsmiljø?

»Altså i øjeblikket kan vi se frem til en ny omgang »Borgen«, »Orkesteret« – som er en ny serie skabt af Mikkel Munch-Fals – en ny omgang »Riget« med Lars von Trier, og »Carmen Curlers« af Mette Heeno og Natasha Arthy. Så billedet af, at de interessante navne ikke længere vil arbejde for DR, det genkender jeg simpelthen ikke. Men samtidig anerkender jeg, at der i hele produktionsmiljøet er en diskussion om god trivsel og arbejdsmiljø. Det slår bare ikke igennem som talentflugt fra DR, hvis du spørger mig. Men der er drøn på branchen, og det er hårdt, og derfor bruger vi også tid på at diskutere arbejdsmiljø,« siger Henrik Bo Nielsen.

Filmmedarbejdernes forening siger, at DR systematisk har sænket lønningerne for freelance-filmarbejdere, siden det sidste medieforlig for to år siden?

»Der er stort lønpres på en stort set alle aktører i tv-branchen, og det giver alle en udfordring med rekruttering. Og det er nok rigtigt, at hvis du vil have de højeste lønninger; så er det måske ikke hos DR, at du finder dem. Vi er økonomisk udfordret af markedet. Det ændrer dog ikke på vores vision om at blive ved med at skabe værdi for danskerne, hvilket vi jo heldigvis har en lang række gode bud på lige om hjørnet,« siger DRs kulturdirektør.