Det Kongelige Teater får ny operachef

Nogle vil måske kende Elisabeth Linton fra hendes anmelder- og publikumssucces fra 2016, iscenesættelsen af Puccinis »La Bohème« på Operaen.

Elisabeth Linton arbejder indtil august 2022 på Malmö Opera. Fold sammen
Læs mere
Foto: Pr-foto/Det Kongelige Teater
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Operaen får ny kunstnerisk chef til august næste år, når den nuværende operachef, John Fulljames', ansættelse udløber. Det oplyser Det Kongelige Teater.

Den kommende chef bliver Elisabeth Linton. Hun er lige nu chefdramaturg på Malmø Opera, hvor hun kortvarigt også har haft det kunstneriske ansvar, mens den tidligere chefdirigent for DR Pigekoret, Michael Bojesen, har holdt orlov.

I den fireårige rammeaftale for Det Kongelige Teater, der blev indgået i december, er teatret forpligtet til at nå nye målgrupper ved hjælp af andre strategier. Det håber Det Kongelige Teater, at Elisabeth Linton kan hjælpe med.

Jakob Steen Olsen, teaterredaktør på Berlingske, siger, at Elisabeth Linton passer godt med målsætningen om, at også operaen skal ud til et bredere publikum.

»Hun er en rost og dreven iscenesætter selv, og kommer fra en verden, hvor hun er vandt til at have fingrene nede i materien. Så hun er ikke blot en administrationschef, men også en, der ved, hvad det sige vil at producere opera. Elisabeth Linton kommer også med en forståelse for, at opera har brug for lidt ekstra hjælp til at nå ud til et bredere publikum, om det så er rimeligt eller ej,« siger Jakob Steen Olsen.

I 2010 iscenesatte Elisabeth Linton »Nabucco« på Det Kongelige Teater. Fold sammen
Læs mere
Foto: Liselotte Sabroe.

Elisabeth Linton er ikke fremmed for det danske publikum. I 2016 stod hun bag en meget populær version af Puccinis »La Bohème« på Operaen, som Berlingskes anmelder gav seks stjerner. I 2010 iscenesatte hun »De Tre Musketerer« i Dyrehaven, og i den kommende sæson står hun bag »Mathilda – The Musical« på nationalscenen.

Tættere på Danmark

Teaterchef på Det Kongelige Teater Kasper Holten siger i en pressemeddelelse, at han er begejstret over den kommende operachef.

»Elisabeth har blandt andet med sit arbejde i Malmø demonstreret, at hun har sans for at sætte barren højt, samtidig med at hun gør tærsklen til operahuset lavere for et stort publikum – og dét er det allervigtigste for os i de kommende år: troen på, at en høj kvalitet og en bred appel ikke er modsætninger, men går hånd i hånd.«

Elisabeth Linton glæder sig til sit nye job:

»Jeg er fantastisk stolt over at blive betroet denne vigtige opgave. For mig står Den Kongelige Opera som en helt unik institution, som jeg nærer dyb kærlighed til og glæder mig meget til at skulle stå i spidsen for. Jeg kender både kunstnere og andre medarbejdere som værende dybt dedikerede, og jeg vil kæmpe med alt hvad jeg har for at skabe de bedste rammer for at de kan begejstre et stort publikum i hele Danmark,« lyder det fra Elisabeth Linton.

Elisabeth Linton bliver den anden kvindelige operachef efter Elaine Padmore, der var chef fra 1993-1999.

Selvom Linton er svensk, bor hun i Danmark, og det glæder teaterredaktør Jakob Steen Olsen, at posten som operachef bliver besat af en, der kommer fra mere hjemlige himmelstrøg end flere af de tidligere operachefer.

»Nu har vi haft flere internationale operachefer, som har gjort det udmærket. Men det er alligevel en fordel, at der nu kommer en – selvom hun er svensk – chef, der er tættere på det hjemlige opera- og scenekunstmiljø. Det kommer til at gavne Det Kongelige Teater i forhold til de formidlingsopgaver, der jo er, men også i forhold til at kende publikum i Danmark,« siger Jakob Steen Olsen.

Artiklen er opdateret 21/6 kl. 12:32 med citater fra Jakob Steen Olsen.