Danske stjernearkitekter fuldender Bastilleoperaen

Henning Larsen Architects er blevet udvalgt til at at lægge sidste hånd på Bastilleoperaen, der har stået ufærdig siden 1989.

Henning Larsen Achitects design af Paris' Opéra Bastilles anden scene, Salle Modulable. Fold sammen
Læs mere
Foto: Henning Larsen Architechts

30 år. Så længe har Paris´ største operahus, Bastilleoperaen - Opéra Bastille - stået ufærdig. Operaen ligger på den historiske Place de la Bastille, hvor det franske folk under Den Franske Revolution i 1789 stormede Bastillen og krævede sin frihed.

Efter en ét år lang arkitektkonkurrence, en såkaldt dialog-konkurrence, hvor de tre deltagende hold løbende har været i kontakt med bygherrerne, blev det i sidste uge offentliggjort, at det bliver Henning Larsen Architects og dets tre samarbejdspartnere, der kommer til at fuldende byggeriet af  bygningen. Bastilleoperaen har nemlig endnu en sal, Salle Modulable, som man ikke nåede at gøre færdig i 1989.

»Det er helt fantastisk, at vi får lov til at fuldende dette prestigeprojekt. Det kan ikke blive finere end det her, og det er en enorm ære at få lov til at sætte sit præg på en mastodont som Opéra Bastille,« siger Søren Øllgaard, der er partner og designdirektør i Henning Larsen Architects og ansvarlig for projektet.

Søren Øllgaard

»Vi vil være der, hvor mennesker og kultur mødes og udvikles«


Firmaet, der blev stiftet i 1959 af den danske arkitekt Henning Larsen, har en lang tradition for lignende projekter og står blandt andet bag tegnet Operaen i København og konference- og koncerthuset Harpa på Island. Derfor var der heller ingen tvivl om, at firmaet ville opstille sit kandidatur, da opgaven at færdiggøre bygningsværket forrige år blev sendt i udbud.

»Vi vil være der, hvor mennesker og kultur mødes og udvikles. Det har vi en stolt tradition for, og det ligger i firmaets DNA. Her får vi en oplagt mulighed for at sætte vores præg på et kulturhus af højeste karat og samtidig at færdiggøre ambitionen fra 1989 om at forene operaen med én af Paris’ mest folkerige bydele,« siger Søren Øllgaard.

Operaen skal med tiden vokse sammen med parkens planter. Det vil skabe en én kilometer lang grøn hale ud i Paris by. Fold sammen
Læs mere
Foto: Henning Larsen Architechts.

Nyfortolkende byggeri med respekt for den oprindelige arv

 

Bygningen blev tegnet af den uruguayanske arkitekt Carlos Ott i 1983, men grundet manglende økonomi blev bygningsværket, som er en del af daværende præsident François Mitterrands byggeprojekt Grands Travaux, aldrig færdigt.

I pressemeddelelsen skriver Henning Larsen Architects, at man med det nye design »...hædrer og aktiverer potentialet i den allerede eksisterende arkitektur, men også åbner op til omgivelserne. Bastillepladsen er central i den franske selvbevidsthed. Med vores forslag vil vi gerne skabe et socialt liv i og omkring operaen, der forbinder sig til områdets historiske betydning i det moderne Frankrig.«

»Det er mere komplekst, at bygge ind i en allerede eksisterende bygning. Det gør opgaven svær, men også spændende, fordi det kræver, at vi tilpasser designet til bygningen. Fra start af var vi klar over, at vi skulle være påpasselige med at pille ved et trofæ som Opéra Bastille er, og derfor allierede vi os med fransk ekspertise i kraft af samarbejdet med Reichen og Robert, der er et fransk arkitektfirma,« siger Søren Øllgaard.

At designet er tilpasset, ses flere steder, men et ganske tydeligt eksempel på det er, at den oprindelige bygning er opført i ubehandlet beton, og den stil vil man videreføre i det nye byggeri. Dog vil man også tilføje træpaneler og andre skandinaviske materialer, fordi det vil give en varmere tone, der skal udtrykke imødekommenhed.

Operaens tag dækkes med græs, så det kan bruges til at udvinde regnvand. Fold sammen
Læs mere
Foto: Henning Larsen Architechts.

Funktionalitet i højsædet

Helt konkret skal Henning Larsen Architects renovere operaens allerede eksisterende anden scene, Salle Modulable, som ikke blev færdiggjort i 1989, så den kan leve op til sit oprindelige formål med at kunne rumme alt fra operaer til rockkoncerter. Det stiller store krav til rummets akustik, og derfor har man tegnet paneler, som kan vendes, så efterklangstiden kan tilpasses den pågældende situation.

Siden dems opførelse har salen tjent som øvesal for operaens orkester, men nu vil man i stedet flytte ensemblet op i det område, hvor man normalt ville placere et scenetårn, så orkesteret i stedet får en lys øvesal med udsigt ud over Paris by.

»Når vi skaber et design, har vi altid mennesket 100 procent i fokus. Både dem, der er inden i og uden for bygningen. Det skal selvfølgelig være smukt, men først og fremmest skal designet være brugbart,« siger Søren Øllgaard.

Udvidelsen af bygningens areal skal tjene til forbedrede publikumsområder, men også til værkstedsrum for operaens øvrige personale: scenografer, snedkere og kostumedesignere.

Derudover vil man skabe en indendørs gade i to etager i operahuset til både restauranter og cafeer, som kan tilgås fra gadeplan. Samtidigt vil man bygge Viaduc des Arts’, parken ved siden af, sammen med operaen, så planterne kan vokse sammen med bygningen.

Oprindeligt ville det danske arkitektfirma åbne værkstederne op for offentligheden, men sikkerhedsforholdene umuliggjorde dette. Fold sammen
Læs mere
Foto: Henning Larsen Architechts.

Demokratisk design med skandinavisk tilgang

Søren Øllgaard tror, at en af årsagerne til, at det endte med en sejr til Henning Larsen Architects, skyldes, at tegnestuens  i højere grad bevarer den oprindelige bygning, mens de to konkurrerende hold i stedet ville rive ned og bygge nyt.

Derudover tror han også, at det lykkelige udfald hænger sammen med den tilgang, som man har haft til opgaven. Her peger han specielt på de to forudgående samtaler, som de deltagende hold har haft med bygherrerne undervejs i konkurrencen.

Søren Øllgaard

»Vi vil skabe et rum, hvor mennesker har lyst til at være. Et sted, hvor man søger hen, og som er for alle«


»Vi har haft en meget skandinavisk tilgang til samarbejdet, og med det mener jeg en god dialog, hvor vi har haft øje for kundens ønsker og så taget de forbehold med i udformningen af vores egen idé for designet. Jeg tror ikke, at de (bygherrerne, red.)er vant til at blive taget med på råd og lyttet til i samme grad, som vi har gjort det,« siger Søren Øllgaard.

Selv kalder han designet for »demokratisk«, hvilket vil sige, at bygningen med de store åbne rum, glasruder og træpaneler er lavet ud fra et ønske om at vise imødekommenhed, transparens og tilgængelighed, så operaen ikke længere synes afskåret fra byens øvrige liv, meni stedet bliver en del af byrummet.

»Vi vil skabe et rum, hvor mennesker har lyst til at være. Et sted, hvor man søger hen, og som er for alle. Det er det, vi mener med demokratisk design. Når byggeriet ovenikøbet ligger klos op af den plads, hvor franskmændene krævede deres frihed og ret til demokrati under Den Franske Revolution, kunne det jo ikke passe bedre sammen,« siger Søren Øllgaard.

De små grønne terasser bringer operaens personale tæt på naturen Fold sammen
Læs mere
Foto: Henning Larsen Architechts.

Højt specialiserede opgave kræver tværfagligt samarbejde

Henning Larsen Architects står i spidsen for holdet, men udover det danske firma består vinderholdet også af det franske arkitektfirma Reichen og Robert samt scenelys-designere fra dUCKS, akustik-konsulenter fra PEUTZ og ingeniører fra CET Engineering.

Søren Øllgaard fortæller, at store opgaver som denne kræver et stærkt tværfagligt samarbejde, fordi der er så mange komponenter i spil. Derfor er der altid mange aktører med på de hold, som opstiller deres kandidatur i en udbudsrunde.

»Det lykkedes først for alvor med projekter som dette, når samarbejdet består. Denne gang har samarbejdet mellem os og vores tre partnere været yderst vellykket, og jeg tror, det har betydning for det resultat, vi står med nu,« siger Søren Øllgaard.

Tegnestuen er allerede igang med at udarbejde færdige tegninger af byggeprojektet, og det forventes, at de vil være det frem til udgangen af dette år. Selve byggeprojektet forventes færdiggjort i 2023.