Ugens aktie: Lundbeck presses i år af produktfornyelse

Medicinalselskabet Lundbecks indtægter fra produktet Onfi falder 64 pct. efter patentudløbet. Til gengæld vokser salget af fire nye topprodukter med 27 pct. Det vil give fremgang i 2020. Samtidig er et spændende opkøb på vej i USA.

Deborah Dunsire, topchef i Lundbeck, arbejder med at sikre succesen for en stribe nye lægemidler. Fold sammen
Læs mere
Foto: Thomas Lekfeldt

Tidsfaktoren har ramt patentdækningen hos Lundbeck. Tre givtige produkter er udsat for nedgang, mens fire nye heldigvis stormer frem. Men ting sælger ikke sig selv, og derfor er der udsigt til et direkte fald i omsætningen i år på otte-ti pct. Indtjeningen i 2018 var ny rekord, og trods nedgang i år er der fortsat høj rentabilitet. Resultatgraden (nettooverskud målt i forhold til omsætningen) i år vil ligge på knapt 20 pct., og egenkapitalens forrentning vil kun falde fra 30 til 23 pct.

Bekymringerne drejer sig om den vedvarende kamp for at forny produktsortimentet. Her skal man både hamle op med konkurrenterne og bevise sit værd ved at lancere nyheder, som kan skabe vækst.

Virksomhedens kommercielle udvikling

Udløb af patenter er kendt på forhånd, men sidste år fik man lidt ekstra oveni, før nedturen brød løs for det dengang største produkt Onfi (Lennox-Gastaut). I første halvår er dets omsætning faldet 1,1 mia. kroner til kun 627 mio. kroner, og det er foregået i USA. Omvendt vokser de fire nye hovedprodukter heldigvis i stor fart, og de står allerede nu for 51 pct. af selskabets omsætning. Gode gamle Cipralex (middel mod depression) tjener fortsat penge i sin slutfase. Sabril (middel mod epilepsi) er det tredje og mindste produkt under pres.

De nyere produkter har en bredere målgruppe end depression, men dette område har fortsat stor betydning. Brintellix kan betragtes som afløser til Cipralex. Antidepressive lægemidler dominerede hos Lundbeck i 20 år, men i dag er segmentet en del af et bredere sortiment. Selskabet er ikke længere afhængigt af et enkelt produkt.

Ledelsen har med succes reinvesteret en stor del af pengestrømmen i produktudvikling, og heri indgår også opkøbet i 2009 af Ovation Pharmaceuticals, USA. Det er dog svært på forhånd at vurdere tilkøbs evne til succes, og der har også været nitter. Det er vilkårene. I år har den nye topchef Debora Dunsire overtaget det amerikanske firma Abide for 250 mio. dollar med ekstra 150 mio. dollar oveni ved fastsatte milepæle. Der er angiveligt tale om en virkelig spændende satsning, idet Abide fokuserer på betydningen af enzymer i kroppen. Dermed bevæger man sig væk fra kemiske stoffer og ind i bioteknologi for at ramme kroppens naturlige reaktionsmekanismer så direkte som muligt.

Tidsrammen for sådanne udviklingsprojekter er imidlertid lang, og økonomisk gælder det samme. Medmindre der er noget stort i ærmet allerede nu, taler vi om 2025-2030 for første markedsføring. Et traditionelt projekt med brug af Brexipiprazole til også at omfatte PTSD (posttraumatisk stresssyndrom) angiver 2024 som muligt tidspunkt for lancering.

Et vigtigt punkt har været samarbejdet med Otsuka, Japan. De to selskaber søger at kombinere deres produkter, salgsorganisationer og udviklingsressourcer for at udnytte potentialet bedre, inden patenterne løber ud. Tempo er vigtigt, og her har de største koncerner en fordel ved salgsudrulning af nye produkter. Samarbejde er altid svært, men det ser ud til at fungere til gavn for begge firmaer. Et fælles træk er specialisering i sygdomme i hjernen og centralnervesystemet.

Store udækkede behov

Der findes meget store behandlingsproblemer i dette felt, hvor stigende levealder også spiller ind. Patienter med Alzheimers og Parkinsons har behov for effektive lægemidler. Den generelle opmærksomhed om disse problemer øges, og det gælder både hensyn til de berørte personer og familier, men også en vurdering af store udgifter til pasning og hjælp. Antalsmæssigt drejer det sig nemlig om langt flere end ved psykiske lidelser.

Udfordringen ligger i forskning og udvikling. Hjernen er meget vanskelig at håndtere og vurdere i de opnåede resultater. Samtidig stilles der særdeles høje krav til sikkerhedsprofil og virkning. Barrieren for godkendelse af nye produkter er høj. I år er to projekter blevet indstillet. Normen i branchen er 15 pct. R&D-udgifter målt i forhold til omsætningen. Lundbeck har generelt haft en højere indsats, og den ligger pt. på 18 pct.

Udvidelse af pipelinen ved opkøb bruges for at øge dynamikken. Selskabet har efter Abide-opkøbet fortsat en likvid reserve på 2,8 mia. kroner. Ved årets udgang ventes tallet at være vokset til mindst fem mia. kroner.

Aktien

Kursudviklingen er kendt for store udsving og endog lodrette dyk. Tyngdekraften gør sig nemlig også gældende i R&D, hvor det udfolder sig, når fremskredne projekter pludselig stoppes. Lundbeck søger at stabilisere sig ved spredning, men uanset det har hvert enkelt produkt og ny lægemiddelkandidat stor vægt. Da bruttoavancen samtidig er høj, øges udsvinget i værdi. Aktien er derfor følsom over for nyheder om centrale produktforhold.

Børskursen er halveret fra en top i sommeren 2018 på 477 til nu 244, hvoraf 12 kroner var udbytte. Årsagen er et par skuffelser i R&D-projekter og dykket i indtægterne fra det største produkt Onfi, selv om det jo næsten var kendt på forhånd. Aktien handles til en P/E (19E) på kun 15 og udsigt til ny fremgang. Bunden for aktieprisen burde være nået. Køb langsigtet.