Kurstæsk til Mærsk gør danske aktier til Europas dårligste

Mærsk, DSV og resten af den globale transportsektor har skovlet penge ind siden coronakrisen, men nu er der ifølge analytikere ved at være tegn på, at indtjeningsfesten snart er slut. På bare to uger er Mærsk-aktien dykket 18 procent.

Mærsk landede i 2021 Danmarkshistoriens største overskud, men nu er der spæde tegn på, at det overnormale indtjeningsniveau er ved at være slut.   Fold sammen
Læs mere
Foto: Fabian Bimmer/Reuters/Ritzau Scanpix
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Der er mandag grønt over det meste af det europæiske aktiemarked, men et enkelt indeks halter gevaldigt bagefter: Danmarks C25.

Mens lande som Tyskland, Frankrig og Storbritannien ser deres aktiemarkeder stige mellem 0,2 og 0,5 procent, dykker det danske eliteindeks 1,3 procent og er dermed mandagens dårligste i hele Europa.

Den danske underpræstation skyldes især Mærsk-aktien. Med et fald på knap syv procent er det C25s bundskraber, efterfulgt af Vestas med et dyk på fem procent og DSV, der er nede 2,7 procent i værdi. Uden for det danske hovedindeks falder transportselskabet NTG tre procent.

»Er de supergode tider for Mærsk, DSV, NTG og andre logistikselskaber ved at være ovre? Det er i det mindste en mulighed,« skriver Per Hansen, investeringsøkonom i Nordnet, i en kommentar.

Danmarks historiens største overskud

Siden coronapandemien vendte verdensøkonomien på hovedet i 2020, har netop transportgiganterne været nogle af de helt store vindere. Mærsks aktiekurs er for eksempel steget 350 procent siden marts 2020, mens DSV er oppe med knap 180 procent. I 2021 landede Mærsk Danmarks historiens største overskud.

»Hvad der startede som en nedlukning og risiko for totalt stop blev vendt til et enormt boom, stigende priser og gigantiske overskud. Fragtraterne boomede til vands, til lands og i luften. Årsagerne var mange: Meget var lukket ned. Biografer, restauranter, rejser, sportsbegivenheder var uden tilskuere og kunder,« forklarer Per Hansen.

»Vi sad hjemme og skulle have noget at lave. Derfor har vi alle bidraget til og været 'medskyldige' i, at transportmængderne steg markant. Alt fra fladskærme til nye brødristere holdt forbrugerøkonomien i gang,« tilføjer han.

Men nu er der altså de første spæde tegn på, at medvinden for transportsektoren er ved at ebbe ud. Det amerikanske finanshus Stephens har i en analyse netop advaret om, at transportmængderne i USA vil falde den kommende tid, hvilket i fredags fik amerikanske transportselskaber som J. B. Hunt Transport Services og Norfolk Southern Corp. til at falde op til ti procent.

Ud med fladskærme, ind med rejser

Ifølge Per Hansen er der en række forklaringer på de mørkere tider. Efterspørgslen på varer i USA – verdens største økonomi – falder i takt med, at forbrugerne mærker effekten af inflation og derfor køber mindre. Samtidigt strammer centralbanken pengepolitikken, mens Washington ikke længere giver økonomisk støtte, som ellers var med til at løfte privatforbruget under nedlukningen. Og så foretrækker husholdninger nu at bruge penge på rejser, restaurantbesøg og oplevelser i stedet for brødristere og fladskærme.

»Vi er bagefter USA, men samme tendens som i USA kan let tænkes også at få effekt på vore breddegrader. Der vil stadig være en del at køre med, men ikke den overefterspørgsel, som drev fragtraterne til himmelflugt og indtjeningen hos blandt andet Mærsk til et uholdbart langsigtet højt niveau,« siger Per Hansen.

»Investorerne bør ikke blive meget overraskede over, hvis fragtraterne falder.«

Samtidig risikerer transportsektoren ifølge Per Hansen også at blive ramt af lavere global vækst som konsekvens af krigen i Ukraine, høj inflation og rentestigninger i verdens største økonomier. Usikkerheden er ikke gået fuldstændig hen over hovedet på Mærsk-aktionærerne. På bare to uger er aktien dykket 18 procent til en kurs på 19.210 kroner fra 23.160 kroner 21. marts.

Analytikerne er dog over en bred kam stadig optimistiske på den danske folkeaktie. Ifølge Bloomberg data har 14 analytikere en købsanbefaling på aktien, mens ni er på »hold« og to anbefaler at sælge. Det gennemsnitlige kursmål ligger på 26.330 kroner, hvilket vil svare til en 37 procent stigning over de kommende 12 måneder.

Et brutalt første kvartal

Mandagens nedtur for det danske aktieindeks kommer efter et turbulent første kvartal. I årets første tre måneder faldt C25 over ni procent, primært på grund af frygten for store rentestigninger. Danske aktier er nemlig højt prissat, og derfor et af de mest rentefølsomme markeder i verden.

Efter Rusland invaderede Ukraine, lavede C25 et comeback og er nu oppe med otte procent fra sin bund 23. februar. For hele 2022 er det danske indeks dog stadig i negativ, med et fald på næsten ti procent siden nytår.