Mærsk sætter rekord for indtjeningen – mere kan være på vej

Det blev et historisk regnskab fra Mærsk. Overskuddet nåede et niveau, som ingen tidligere har set i dansk erhvervsliv. Selvom en mere normal verden langsomt vender tilbage efter coronapandemien, lover topchef Søren Skou, at de store overskud forsætter.

Søren Skou præsenterer Mærsks årsregnskab og lover endnu et stort overskud i 2022.  Fold sammen
Læs mere
Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Mærsk fremlagde onsdag det største overskud i danmarkshistorien.

Og forude venter en ny tid for den danske virksomhed, der står til at fortsætte med tjene summer, som aldrig tidligere er set i dansk erhvervsliv.

Pandemien og de store strategiske forandringer, som Mærsk har været igennem, er ved at ændre den måde, forbrugere i USA og Europa får transporteret produkter fra fabrikkerne i Asien på.

Det forklarede topchef Søren Skou, efter at han har fremlagt et overskud efter skat på 117,5 milliarder kroner – en voldsom fremgang fra 2020, hvor virksomheden »blot« tjente 19 milliarder kroner

Forklaringen er eftervirkningerne af coronapandemien, der har sendt fragtraterne mange gange i vejret. Den udvikling var ikke den mest oplagte, da coronakrisen for alvor ramte verden i foråret 2020. Her begyndte de første store nedlukninger, og dengang annullerede virksomheder ordrer på stribe, mens fabrikkerne i Kina satte produktionen på pause.

Rederierne var bekymrede, men det udviklede sig ganske anderledes, end mange dengang forventede. For der blev ikke længere brugt penge på rejser, restaurantbesøg, sportskampe eller andre fornøjelser, som tidligere var en vigtig del af forbruget. I stedet vendte forbrugerne sig mod de fysiske produkter, som ofte er produceret i Kina eller andre asiatiske lande. Alt fra fladskærme til sko og møbler blev pludselig efterspurgt som aldrig før.

Indtjeningen eksploderede

Dette fik for alvor indtjeningen til at eksplodere i containerrederierne og afspejler sig nu i det historiske regnskab fra Mærsk. Og dette kan forsætte længere frem. Mærsk er så optimistisk, at virksomheden i onsdagens regnskab spår, at 2022 vil byde på et overskud på samme niveau som 2021.

»Den normalisering, som kommer til at ske, vil være på et niveau, som er væsentligt bedre, end det vi historisk har set,« sagde Søren Skou på et pressemøde i anledning af regnskabet.

Der har ellers været masser af svære år i det seneste årti for branchen. Især efter finanskrisen i 2008. Siden da er en række af de store rederier gået sammen. Mærsk har således købt tyske Hamburg Süd, og antallet af globale containerrederier er faldet fra 27 til 15 på ti år.

»Industrien er i dag konsolideret, og da mængderne faldt markant i andet kvartal 2020, var der ingen priskonkurrence. I stedet tog rederierne skibe ud, og det gjorde man ikke under den finansielle krise,« sagde Søren Skou.

En anden forandring er den måde, hvormed kunderne har reageret på pandemien. Tidligere har mange virksomheder arbejdet efter den model, som den japanske bilproducent Toyota udviklede i 1960erne – »just in time« hedder måden, hvor det handler om at få de mange dele til fabrikkerne så sent som muligt.

Det har betydelige fordele, fordi det begrænser den kapital, som er bundet i lagre, og det gør det samtidig nemmere at tilpasse sig, hvis forbrugernes ønsker ændrer sig. Metoden – der har spredt sig til stort set alle brancher – er blevet betragtet som central i, hvordan den moderne verden udviklede sig og skabte de effektive industrikoncerner.

Tumultariske begivenheder

De senere års tumultariske begivenheder på containermarkedet har dog sået tvivl om, hvor smart det er, at mange virksomheder har opereret med meget små lagre.

»Der er ikke et firma i verden, som ikke har genovervejet deres indkøbspolitik. I dag tænker folk, at de nok skal have mere end en leverandør, og at de nok skal være mere geografisk spredte. Før pandemien tænkte folk meget i just in time, og at de endelig ikke skulle have bundet noget op i varelagre. Nu tænker de, at de nok skal have lidt mere på lager. Meget af det bliver gentænkt i øjeblikket,« sagde Søren Skou.

Omsætningen endte på 402,5 milliarder kroner. Også det er rekord for selskabet. Det er bemærkelsesværdigt, fordi virksomheden siden 2016 har gennemført en omfattende strategisk forandring, som blandt andet har betydet, at alle energiselskaber, herunder olieforretningen i Nordsøen, er solgt fra. Sammen med salget af blandt andet aktieposten i Dansk Supermarked – nu Salling Group – har dette ført til en omsætning, som er dykket i takt med de mange selskaber, der blev skilt fra. Men nu er Mærsk altså nået tilbage til fortidens salgstal.

Aktionærerne har også noget at glæde sig til. Ikke mindre end 47 milliarder kroner står de til at få i udbytter for 2021. Af dem får A.P. Møller Holding, der har stemmemajoriteten i Mærsk, 19,8 milliarder kroner, mens familiefonden får 4,5 milliarder kroner udbetalt.

Lav skat

Til gengæld kan Mærsk nøjes med at betale 4,6 milliarder kroner i skatter rundt om på kloden. Årsagen er primært den såkaldte tonnageskat, der blev indført i 2001 for at afholde de danske rederier fra at udflage skibe. Rederierne betaler derfor en form for vægtafgift pr. skib mod til gengæld at slippe for almindelig selskabsskat.

Den lave skattebetaling var også et emne, som Søren Skou blev spurgt til på pressemødet.

»Hvis man gerne vil have et rederierhverv i Danmark, er man nødt til at have et konkurrencedygtigt skattesystem. Det er en stor fordel for Danmark, at vi har det skattesystem, som vi har nu. Det betyder, at shippingaktiviteter bliver beskattet i det land, hvor selskabet er hjemmehørende frem for der, hvor aktiviteten sker,« sagde Søren Skou.

Aktiekursen i Mærsk steg efter regnskabet med godt seks procent

»Overordnet er det et stærkt regnskab med et stort udbytte og med forventninger om et godt 2022,« siger Mikkel Emil Jensen, analytiker i Sydbank.