Fuld gas på værket

Østre Gasværk er den mest succesrige af de fem scener under Københavns Teater. Nu vil teatret spille Beatles’ hits.

Nicolas Bro, Katrine Wiedemann (iscenesættelse) og Sofie Gråbøl skal lave forestillingen »Macbeth« på Østre Gasværk. Fold sammen
Læs mere
Foto: Michael Bothager

Der faldt ikke én bemærkning om kriseramte teatre, da Østre Gasværk Teater i går præsenterede sit repertoire for 2009/2010. Direktøren Jon Stephensen fyldte i stedet den gamle gasværksbeholder på Østerbro med store ambitioner og lovede at gennemføre en »verdenspremiere« i næste sæson, når han fra efteråret sætter musikforestillingen »Come Together« op med basis i The Beatles’ sangkatalog.

Gasværket bliver den første scene nogensinde, der får lov at bruge evergreens som »Yesterday« og »All You Need Is Love«. Jon Stephensen har brugt tre år på at indhente de nødvendige rettigheder fra pladeselskaberne, og han har i sidste ende opnået Paul McCartneys blåstempling.

»Det er dog stadig usikkert, om han kommer til premieren,« siger Jon Stephensen, som faktisk har råd til, at mere end en enkelt superstjerne svigter forestillingen. Gasværket kommer ud af indeværende teatersæson med et overskud på op mod otte millioner kr., og det er et særsyn i en økonomisk trængt teaterbranche. Siden august måned har Jon Stephensen solgt over 191.000 billetter, hvilket svarer til fuld publikumsbelægning. Steen Pade er direktør for paraplyorganisationen Københavns Teater, der støtter driften af Gasværket, og han fortæller, at teatret oplever en sjælden medvind.

»Som det ser ud på nuværende tidspunkt kommer ingen i nærheden af Gasværkets overskud for den seneste sæson,« lyder det fra Steen Pade, hvis han skal sætte teatrets situation over for de andre scener under Københavns Teater; Betty Nansen Teatret, Camp X, folketeatret.dk og Nørrebro Teater. Kun Nørrebro Teater og Østre Gasværk undgik røde tal i sæsonen 2007/2008.

»Gasværkets styrke er, at stedet kan sælge hele 800 sæder i teaterrummet, hvis en forestilling er populær,« siger Steen Pade, som gerne ser, at teatre med en ordentlig egenkapital omsætter den til nye satsninger.

Kunstnerisk vækstpakke
Teaterdirektør Jon Stephensen kalder Gasværkets kommende udbud af forestillinger for en »kunstnerisk vækstpakke« til det år, hvor teatret fejrer sit 30 års jubilæum.

»Vi har godt med sul på kroppen og kan overleve, hvis vi taber et par millioner i næste sæson, som skal helt op at ringe,« siger han.

Gennem tiden har forestillinger, der krydser musik og dramatik især tegnet teatret; fra musicalsucceser som »Les Misérables« og »Miss Saigon« i 1990erne til stykket om rejsekongen Simon Spies fra 2004. På den måde vil teaterkoncerten »Come Together« fremvise en del af Gasværkets grundlæggende dentitet i jubilæumsåret. Beatles’ sange får senere følgeskab af Shakespeare. Katrine Wiedemann sætter det blodige kongedrama »Macbeth« i scene til marts, og Nicolas Bro spiller titelrollen, mens Sofie Gråbøl bliver hans magtsyge lady. Der bliver yderligere plads til ny dramatik, når Gasværket viser forestillingen »Sex« af den hollandske iscenesætter og billedkunstner Jacob F. Schokking, ligesom den unge musiker Sara Grabow for første gang skaber en intim teaterkoncert til teatrets lille scene, som åbnede sidste år.

»Jeg kunne godt have valgt at lave færre opsætninger og f.eks. lade Beatles-forestillingen spille i længere tid. Men denne sæson skal være mit svendestykke på Gasværket,« siger Jon Stephensen.