Fra baronessens klædeskab

Karen Blixens kjoler fascinerer og trækker tråde til både hendes karismatiske personlighed, stedets ånd og forfatterskabet.

Man ser hende for sig. I kropsnær elegant kjole eller i mere enkelt hverdagstøj af høj kvalitet.

Karen Blixen trådte frem foran de mange smukke spejle på Rungstedlund med sans for både det dramatiske og det yndefulde. Hun var stilbevidst og havde en glubende interesse for tøj med en idé og med godt snit, og hun havde flere skræddersyede dragter.

Hun spændte i det hele taget vidt i sin personlige fremtoning, og hendes elegante tøjstil, der har inspireret modeskabere verden over, kan nu opleves på Karen Blixen Museets særudstilling »Blixen på scenen«, der er skabt i samarbejde med scenografen Stine Martinsen.

Karen Blixens stil er blev fortolket på teatret og på film. Tænk blot på filmatiseringen af »Out of Africa« med Meryl Streep i hovedrollen og den efterfølgende bølge af mere eller mindre klædelig safari-mode i slutningen af 1980erne.

Kjoler som kunstværker

Hendes forfatterskab, personlighed, hjem og påklædning er stadig inspirerende for mange, og på udstillingen fanges blikket ind af to smukke, originale kjoler, hvor man nærmest har fornemmelsen af den slanke krop, der har båret dem.

Kjolerne fremstår som kunstværker, og Karen Blixen ville da også oprindeligt have været kunstmaler. Hun bevarede sit maleriske blik i både forfatterskabet og i påklædningen.

Især udstillingens drømmeagtige og søjlelignende kjole af hvid crêpe de chine i klassisk græsk gudindestil med perlebroderet bælte betager. Den er sandsynligvis en Madame Grès, og den er formentlig fra 1940erne. Men blikket fanges også ind af den slanke sommerkjole i mønstret crêpe de chine med blad- og blomstermønster i japansk stil i rødt og rosa. Mere jordnær virker »Fars skjorte«, men den har en spændende historie, for Karen Blixen forærede sin fars, Wilhelm Dinesens, indianske skindjakke til forfatteren og litteraten Thorkild Bjørnvig.

Også kostumer fra forestillingen »Om baronessen«, der blev opført på Folketeateret 2012, hvor Karen-Lise Mynster spillede Karen Blixen, indgår i udstillingen.

Også blik for det dramatiske

I den monumentale, reviderede brevsamling i fire bind »Karen Blixen i Afrika« (2013) ser man, at Blixen flere gange skriver hjem om forskelligt tøj, som hun gerne vil have sendt til Kenya.

Hendes begejstring for smuk beklædning ses blandt andet også i fortællingen »Karyatiderne. En ufuldendt historie«, hvor hun beskriver kjoler som blomster: »De unge damer med deres slanke midjer og vide, folderige kjoler lignede pæoner på smækre stilke, der var yndefuldt slynget bort på græsset, med stænglerne opefter«.

Det var gerne tøj med klassisk udtryk, der tiltalte Blixen. Men forskellig hovedbeklædning, der bærer vidnesbyrd om hendes møde med andre kulturer, primært fra tiden i Kenya, viser, at hun også havde blik for det dramatiske.

Forklædning og forvandling spiller i det hele taget en central rolle både i hendes kunst og hendes liv, og som det hedder i fortællingen »Syndfloden over Norderney«: »Ikke på dit ansigt, men på din maske vil jeg kende dig«. Karen Blixen var klar over, at selviscenesættelse er afgørende for muligheden for at brænde igennem.

Det er fint, at Karen Blixen Museet sætter fokus på smukke kjoler, der danner tråde til en stor forfatter med en helt særlig udstråling.

Blixen opfattede tøjet som udtryk for sit væsen, og udstillingen passer som fod i hose til en tid, hvor selviscenesættelse og fascination af smukke tekstiler spiller en stor rolle. Man kan håbe, at udstillingen vil medføre, at der kommer flere originale beklædningsgenstande til museets overskuelige samling.

Hvad: »Karen Blixen på scenen«.

Hvor: Karen Blixen Museet, Rungsted Strandvej 111. Til 31. december.