Vækstdyst sætter projektørlyset på social ansvarlighed

Der er gode grund til, at virksomhedernes sociale ansvar i år har fået sin egen priskategori i Entrepreneur of the Year, mener vækstdystens juryformand, Lars Fløe Nielsen. CSR er simpelthen en af tidens megatendenser.

Der er gode grund til, at virksomhedernes sociale ansvar i år har fået sin egent priskategori i Entrepreneur of the Year, mener vækstdystens juryformand, Lars Fløe Nielsen. CSR er simpelthen en af tidens megatrends. Fold sammen
Læs mere
Foto: Mads Joakim Rimer Rasmussen
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Når virksomheder tager deres sociale ansvar alvorligt, kommer det ikke kun det omkringliggende samfund til gode. Det kommer også virksomheden selv til gode – og vil i sidste ende ofte vise sig på bundlinjen.

Det mener erhvervsmanden Lars Fløe Nielsen, der kommer i rampelyset torsdag aften, når Forum på Frederiksberg lægger scene til landsfinalen i vækstdysten Entrepreneur of the Year.

Lars Fløe Nielsen, der nok er mest kendt som en af medstifterne af IT-succesen Sitecore, vil under finaleeventet i kraft af sin titel som formand for juryen præsentere årets danske vinder i den internationale virksomhedskonkurrence.

Konkurrencen, som revisions- og konsulenthuset EY står bag, har i år fået det twist, at der er kommet en priskategori inden for Social Entrepreneurship. Det er der gode grunde til, forklarer juryformanden.

»Én ting er, at virksomheders sociale ansvarlighed i dag er blevet en international megatrend. Noget andet er, at det er noget, som både jeg, de øvrige jurymedlemmer og EY er meget fokuserede på. Derfor var der konsensus om, at Social Entrepreneurship skulle være et specielt topic og en priskategori i år,« siger Lars Fløe Nielsen.

Når landsfinalen bliver afholdt torsdag aften, er det 22. gang, at Danmark er en del af den internationale vækstdyst, der oprindeligt så dagens lys i USA for over 30 år siden. Meget har dog ændret sig, siden at det var 1980ernes værdisæt, som dominerede konkurrencen. I de seneste år har konkurrencen i stigende grad fokuseret på varmere værdier end blot de kolde kontanter, man måske tidligere har anset som væsentligt succeskriterie.

Det er en tendens, som juryformand Lars Fløe Nielsen gerne vil fremme yderligere.

For ham kan der meget vel være et lighedstegn mellem virksomheders sociale opførsel og det resultat, der ender på nederste linje i regnskabet. Specielt for virksomheder, der gerne vil tiltrække sig den seneste generation af arbejdstagere, er det vigtigt at kunne dokumentere, at virksomheden ikke bare er en pengemaskine.

»Erhvervslivet har ændret sig, lige som det omkringliggende samfund har. Mange virksomhedsledere vil mere end at skabe en god forretning. De vil skabe velstand og vækst i samfundet, og i sidste ende kan den holdning faktisk blive en økonomisk fordel for virksomheden,« siger han.

»Man får f.eks. langt mere loyale og engagerede medarbejdere, når de kan se, at virksomheden vil mere end bare at tjene penge. Det gælder specielt de nyeste generationer af kreative unge, og det er jo deres ideer og arbejdskraft, som mange moderne virksomheders succes bygger på,« fastslår Lars Fløe Nielsen.

Entrepreneur of the Year-konkurrencens fokus på CSR, Corporate Social Responsibility, er også en af årsagerne til, at Lars Fløe Nielsen både som menneske og erhvervsmand gerne vil stå i spidsen for vækstdystens danske ben. Det fokus, mener han nemlig, er med til at adskille Entrepreneur of the Year fra andre konkurrencer i erhvervslivet.

»Det er jo det, der er fantastisk ved Entrepreneur of the Year. Virksomhedernes økonomiske nøgletal er en guideline, der sikrer, at man kan snævre feltet ind. Men de virksomheder, der i sidste ende bliver valgt, er dem, der gør tingene anderledes, og som gerne vil være med til at løfte nye markeder og skabe en bedre og velstående verden,« siger han.

På trods af indholdet af blødere værdier, så er fundamentet for konkurrencen dog ret håndfast. Skal man klare konkurrencens cut og blive nomineret, så kræver det, at deltagervirksomheden lever op til en række hårde krav. Entrepreneur of the Years kerne er vækstskaberne, der formår at være profitable og samtidig præsterer en vedvarende udvikling.

I løbet af efteråret har talknuserne i EY gennemgået tusinder af regnskaber for at identificere danske aktie- og anpartsselskaber, som lever op til kravene om at blive nomineret. Antallet af virksomheder, der kunne det, er i år rekordhøjt. 1.603 virksomheder klarede cuttet. Men det er ikke den eneste spændende tendens, mener juryformanden.

»Der har i år været flere deltagervirksomheder, men også et bredere felt. Herudover er det interessant at observere nye industrier, der etablerer sig signifikant i erhvervslivet. Der er f.eks. flere virksomheder i både robotindustrien samt i genbrugsindustrien. Det er spændende,« siger Lars Fløe Nielsen.

»Det mest positive er dog, at mange af deltagervirksomhederne har mere at byde på end bare gode tal. Det er altid imponerende, når entreprenørerne bag en virksomhed har formået at adskille sig fra andre. Mange virksomhedsledere ønsker faktisk at gøre en forskel. Det er fantastisk at se.«