»Uvisheden er værre end at være nogle måneder ekstra ombord«

Kristoffer Lakjer er kaptajn på containerskibet Mayview Maersk, der sejler i fast rutefart mellem Europa og Kina. Han har søfolk ombord, der har været på overarbejde i mere end tre måneder, fordi de ikke kan blive afløst. Coronavirus sætter store begrænsninger for både udskiftning af besætningen og nødvendig lægehjælp, fortæller han.

Kristoffer Lakjer er kaptajn på containerskibet Mayview Maersk, som sejler i fast rutefart mellem Danmark og Kina med stop i Malaysia og Sydkorea. Turen varer 13 uger. Kristoffer S. Lakjer

Fredag stævnede containerskibet Mayview Maersk ud fra sydspanske Algeciras. Ombord er 26 søfolk fra syv forskellige nationer. Det 400 meter lange containerskib sejler fast mellem Europa og Kina. Skibet har snart været 13 uger undervejs, og Algeciras er et af de sidste stop på turen, inden det hele begynder forfra i Bremerhaven i Nordtyskland. Undervejs runder skibet 17 havne.

Men oftest kan søfolkene kun drømme om at gå i land og blive afløst, til trods for at de har været på overarbejde i op til tre måneder længere, end hvad der står i deres kontrakt.