Usikkerhed om Teslas butikker i Danmark: »Det er et klogt træk«

Tesla vil lukke selskabets fysiske butikker og fremover kun sælge biler på nettet. Det vil give Tesla mulighed for at sænke priserne på deres biler. Det er usikkert, om de to butikker i Danmark får lov til at overleve.

Tesla vil i de kommende måneder lukke deres fysiske butikker for at flytte salget til onlinebutikker. Et skridt i den rigtige retning for at komme de nødvendige besparelser til livs, fortæller topchefen, Elon Musk. Fold sammen
Læs mere
Foto: Simon Læssøe/Ritzau Scanpix

Står du og vil købe en Tesla, kan du fremover være nødt til at gøre det online.

Tesla, med Elon Musk i spidsen, vil nemlig lukke sine fysiske butikker og flytte bilsalget til onlinebutikker.

I Danmark har Tesla to fysiske butikker, og med selskabets udmelding skaber det usikkerhed om de danske butikkers overlevelse.

Formålet med det markante salgsskridt er at reducere virksomhedens omkostninger, så Tesla kan sænke priserne på alle sine køretøjer med gennemsnitligt seks pct., skrev Bloomberg fredag.

»Man ved ikke endnu, om Tesla-butikkerne i Danmark skal lukke eller ej. Men man bør undgå spekulation, da Elon Musk siger, at der stadig vil være showlokaler og informationscentre,« siger Maria Lantz, der er kommunikationschef for Tesla i Sverige, Danmark og Finland, til Berlingske.

Tesla vil i løbet af de næste måneder lukke sine fysiske butikker. Dog vil nogle af de cirka 130 butikker overleve. Det gælder dem med populære lokationer i eksempelvis informationscentre. Andre bliver til service- og reparationsbutikker.

Det markante skridt i salgsstrategien er vigtigt for kunderne i blandt andet USA, forklarer topchef Elon Musk ifølge en pressemeddelelse.

»Det vigtigste for kunder i USA er, at med online-salg kan enhver i enhver stat hurtigt og nemt købe en Tesla,« siger han.

Intet behov for fysiske butikker

Teslas nye salgsstrategi er et tegn på, at selskabet fravælger noget, der for Tesla alligevel ikke har været et stort behov for. Kunderne køber primært deres Tesla over nettet. Det forklarer Jan Lang, der er markedsanalytiker ved Bilbasen.

»Det er et klogt træk at rykke deres salg til onlinebutikker. Det er ikke kun, fordi de kan spare penge, men også fordi det er et naturligt skridt, da Teslas kunder er online. De fleste kunder har købt deres Tesla over nettet,« siger han.

Salgsstrategien vil blandt andet hjælpe Elon Musk med at kunne tilbyde sin Model 3 til en startpris på knap 230.000 danske kroner tre år efter, at selskabet begyndte salget af bilen.

Prisen for den billigste udgave af Model 3 bliver dermed reduceret med næsten 60.000 kroner.

Det er ifølge Jan Lang en smart måde at imødekomme kunderne på, da prisfald er noget, man som kunde kan forholde sig til.

»Tesla vil miste de kunder, der ønsker det, man kalder »look and feel« for at beslutte, om de vil købe en Tesla. Det skal ses i sammenhæng med, at Tesla ikke længere er alene på markedet. Flere bilproducenter begynder i høj grad at producere den type bil, som Tesla nærmest har haft monopol på længe. Men de kunder, der vil købe Tesla, kommer stadig til at købe Tesla, selv om salget bliver online,« siger Jan Lang.

Teslas Model 3 er blevet kaldt Teslas folkevogn, men produktionsvanskeligheder har forsinket leveringen af bilen, der skulle produceres i massevis.