Efter et år med mange bump på vejen: Nu lukker Tesla butikker

Vil du have en Tesla, skal du i fremtiden købe den på nettet. Tesla kan spare en masse penge ved at lukke de fysiske butikker, og derfor skal fremtidige bilsalg foregå via nettet.

Tesla vil i de kommende måneder lukke deres fysiske butikker for at flytte salget til online-butikker. Et skridt i den rigtige retning for at komme de nødvendige besparelser til livs, fortæller topchefen, Elon Musk. Fold sammen
Læs mere
Foto: JOE RAEDLE/Reuters/Ritzau Scanpix

Tesla, med Elon Musk i spidsen, vil lukke sine fysiske butikker og flytte al bilsalget til online-butikker.

Formålet med det markante salgsskridt er at reducere virksomhedens omkostninger, så Tesla kan sænke priserne på alle sine kørertøjer med gennemsnitligt seks pct, skriver Bloomberg.

Blandt andet vil det hjælpe Elon Musk med for første gang at kunne tilbyde sin Model 3 til en startpris på knap 230.000 danske kroner tre år efter, at selskabet begyndte salget af bilen. En model, der kan blive afgørende for Teslas skæbne.

Prisen for den billigste udgave af Model 3 bliver reduceriet med næsten 60.000 kroner.

»Tesla pionerede direkte salg til forbrugerne, og butikkerne har altid mere været en reklameportal end en faktisk handelsportal,« siger bilkonsulent Mike Ramsey til Bloomberg.

»At lukke butikkerne er ikke så vanvittigt. Teslas største problem er deres servicevirksomhed.«

Tesla vil i løbet af de næste par måneder begynde at lukke sine fysiske butikker. Nogle af de cirka 130 butikker overlever. Det gælder dem i populære områder som eksempelvis gallerier og informationscentre, og andre bliver udelukkende service- og reparationsbutikker.

Ifølge topchefen Elon Musk er det den retning, selskabet er nødt til at følge for at opnå de nødvendige besparelser.

De store udfordringer, der har været med produktionen af Teslas Model 3, har givet konkurrenterne et stort forspring. Tesla 3 er blevet kaldt Teslas folkevogn, men produktionsvanskeligheder har forsinket leveringen af den bil, der efter forventningerne skulle produceres i massevis.

Men det er langt fra det eneste bump på vejen, der har mødt Tesla og Elon Musk det seneste stykke tid.

For Elon Musk har det seneste år været en del i vælten og har gang på gang rodet sig ud i juridiske problemer.

Senest skrev han et tweet, hvor han gav udtryk for, at Tesla igen vil øge produktionskapaciteten og nå en årlig produktionskapacitet på 10.000 biler om ugen ved udgangen af 2019, svarende til 500.000 biler om året.

Det må han dog ikke, ifølge SEC, den amerikanske børsmyndighed, der involverede Manhattan Federal Court i sagen for brud på børsreglerne. Børsmyndighederne mente, at Elon Musk i tweetet offentliggjorde informationer, der kan påvirke markedsværdien af Tesla, og at han dermed brød den aftale, der blev indgået med myndighederne sidste år.