Ung iværksætter går på vækstbørs i Stockholm med Lars Seier og Casper Christensen i ryggen

Den danske iværksættervirksomhed Nustay.com vil med en børsnotering i Sverige give giganter som Booking.com og Expedia kamp til stregen om verdens hotelkunder.

topfoto
Nustay.com har bestyrelsesdronningen Lone Fønss Schrøder som bestyrelsesformand og virksomhedensstifter, Mathias Lundøe Nielsen, som administrerende direktør. Fold sammen
Læs mere
Foto: Linda Kastrup

Den danske iværksættervirksomhed Nustay.com forbereder en kommende børsnotering på den svenske vækstbørs, Spotlight Stock Market.

Det sker, efter at en optagelse i Google Hotel Ads for alvor gav virksomheden luft under vingerne tilbage i november 2018.

»Vores KPI (key performance indicator, red.) begyndte virkelig at nå et niveau, hvor man bør rette fokus mod udelukkende at skalere virksomheden, hvilket vi så gjorde,« siger Mathias Lundø Nielsen, stifter og adm. direktør i Nustay.com.

Den danske serieiværksætter startede virksomheden for godt og vel fire et halvt år siden. Ambitionen var klar: Han skulle gøre det bedre end Booking.com og Expedia.

Det blev så til Nustay.com, der med 16,5 millioner svenske kroner i forhåndstegning vil på vækstbørsen.

Mathias Lundøe Nielsen

»Det unikke ved os er, at vi har bygget platformen fra bunden og op. Vi ejer selv vores teknologi, og vi ejer selv vores supply«


Virksomhedens mål er at rejse 30 millioner svenske kroner. Pengene skal bruges på markedsføring, der skal bidrage til at skalere virksomheden internationalt.

Den unge hotelportal har allerede siden 2014 rejst 34 millioner kroner fra flere fremtrædende investorer, blandt andre Lars Seir Christensen, tidligere direktør i Saxo Bank, mens komiker og skuespiller Casper Christensen via sin rolle som frontfigur for selskabet også sidder på en lille ejerandel.

Hvordan skiller Nustay sig ud?

Kunder hos Nustay.com, skal indtaste en række oplysninger om sig selv og deres rejsemål. Nustay kan så ud fra de oplysninger, som kunderne har indtastet om både sig selv og deres forestående rejse, finde de hoteller, som matcher kunderne bedst.

Det kan de gøre gennem »en meget avanceret bookingplatform og et omfattende netværk af hoteller«, som det har taget langt størstedelen virksomhedens levetid at udvikle.

Nustays platform, er en såkaldt Online Travel Agent, ligesom Booking.com og Expedia, men det unikke ved dem er ifølge stifter og adm. direktør, Mathias Lundø Nielsen, at de har bygget deres egen platform op, hvilket er højest usædvanligt.

»Det unikke ved os er, at vi har bygget platformen fra bunden og op. Vi ejer selv vores teknologi, og vi ejer selv vores supply (hotelleverandørkontrakter),« siger han.

Han fortæller, at den udprægede holdning i startupbranchen er, at man ikke kan lave sin egen OTA, fordi »barrier of entry« er for stor.

»De fleste startups betaler dyrt for at låne en platform, bygget af de markedsledende virksomheder, som de så tilfører deres eget design. Det betyder så, at prissætningen samtidig er kontrolleret af giganterne. Vi kan derimod selv sætte vores priser, hvorfor vi ofte er langt billigere end alle andre,« siger han.

Nustay kombinere lave priser fra business to business-modellen, hvor der købes mange værelser på et begrænset antal hoteller til en fornuftigpris – ligesom de traditionelle rejseselskaber gør – med business to consumer-modellen, som tilbyder en større mængde hoteller, der kan bookes on-demand.

Et todelt mantra

Virksomhedens mantra står på to ben:

Deres første princip er, at du får, hvad du ser.

»De priser, som vi viser vores kunder, indeholder alle de skatter, som vi lovligt må inkludere. Der kan være få gange, hvor der er lokale resort fees, hvilket vi ikke har kontrol over, men som vi selvfølgelig skriver alligevel,« siger Mathias Lundø Nielsen.

Den anden del går ud på, at de matcher kunderne med hoteller, der er bedre egnet for netop dem end konkurrenterne. Hvilket ifølge Mathias Lundø er »det stik modsatte af, hvordan andre opererer. »

»De placerer typisk de hoteller, der betaler størst kommission øverst i søgeresultaterne – det gør vi ikke, vi placerer det øverst, der er mest relevant for kunden. Vi ønsker ikke at presse noget ned i halsen på vores kunder,« siger han.