Tvungen digital post skulle sikre offentlig milliardbesparelse – men ingen aner, om den er kommet i hus

Det er aldrig blevet undersøgt, om det offentlige faktisk sparer en milliard kroner om året på at sende digital post - kommunerne sagde nemlig nej til at være med, da Digitaliseringsstyrelsen ville undersøge sagen, fremgår det af notat.

Der blev skåret kage for, da det i 2015 blev obligatorisk for danskerne at modtage digital post fra det offentlige i deres e-Boks eller på Borger.dk. Men stadig aner ingen, om der reelt er sparet den ene milliard kroner om året, som politikerne lovede. Arkivfoto: Claus Bech, Scanpix Fold sammen
Læs mere
Foto: Claus Bech

Reelt aner ingen, om indførelsen af tvungen digital post blandt danskerne faktisk har sikret den besparelse på en milliard kroner om året, som der var stillet i udsigt.

Det fremgår af et notat fra Rigsrevisionen, som har undersøgt sagen, efter at spørgsmålet om, hvad de reelle besparelser var, blev rejst for tre år siden.

Imidlertid har Kommunernes Landsforening (KL) ifølge notatet nægtet at deltage i en undersøgelse, som Digitaliseringsstyrelsen under Finansministeriet skulle gennemføre sammen med også Danske Regioner. Målet var at finde ud af, om det faktisk er lykkedes at spare så mange penge på bl.a. papir, porto og løn, som der var lagt op til.

Manglende undersøgelse er væsentlig

Hvad årsagen er til kommunernes nej, står uklart, men da kun 21 procent af den forventede besparelse på digital post lå hos statslige myndigheder, vil det ifølge Rigsrevisionen ikke give mening at gennemføre undersøgelsen uden kommunerne.

»Rigsrevisionen finder fortsat, at undersøgelsen af de faktisk realiserede gevinster er væsentlig i forhold til at kunne vurdere gevinsterne ved den fællesoffentlige digitaliseringsstrategi for 2011-2015,« hedder det i Rigsrevisionens konklusion.

Rigsrevisor Lone Strøm kritiserer samtidig Digitaliseringsstyrelsen for ikke at have foretaget en opfølgning på, hvor store forsendelser der går ud med digital post.

»Digitaliseringsstyrelsen har imidlertid opgjort, at der er sket en væsentlig stigning i antallet af digitale forsendelser, hvilket understøtter sandsynligheden for, at de tilstræbte gevinster er opnået,« konkluderer hun og vælger at lukke sagen, da Rigsrevisionen ikke kan komme videre med den.

Kritik fra statsrevisorer i 2016

Da Rigsrevisionen i 2015 undersøgte sagen første gang, blev mangelen på dokumentation for besparelsesmulighederne på en milliard kroner om året påpeget. Statsrevisorerne, som er folketingsmedlemmer udpeget af de enkelte partier i tinget, slog i januar 2016 fast, at »Finansministeriet endnu ikke har sandsynliggjort, at hele besparelsespotentialet ved Digital Post kan indfris«.

»Herved bliver det uklart, om man opnår de potentielle besparelser, og om de bliver anvendt som forudsat - til bedre service til borgerne,« bemærkede statsrevisorerne.

Siden november 2013 har det været obligatorisk for virksomheder at modtage digital post fra det offentlige. I november 2014 blev det gjort obligatorisk for alle privatpersoner i Danmark at modtage digital post. Målet var, at 80 procent af al relevant kommunikation mellem danskerne og det offentlige i 2015 skulle være digital, og det var denne manøvre, der skulle spare en milliard kroner årligt.

I foråret 2016 viste en opgørelse fra Digitaliseringsstyrelsen, at offentlige myndigheder i 2015 sendte 77 procent af deres digitaliserbare forsender med digital post. Ifølge Rigsrevisionen skulle andelen dog op på 92 procent, hvis besparelserne og dermed gevinsterne skulle opnåes. Men Digitaliseringsstyrelsen vil ikke opdatere beregningerne, fordi styrelsen ikke har adgang til de nødvendige oplysninger.

Læs mere: Rigsrevisionens notat om opfølgning i sagen om besparelsespotentialt ved obligatorisk Digital Post på ca. 1 mia. kr. om året