Trumps handelskrig hjælper danske rederier – indtil videre

De store danske rederier kommer til at mærke en global handelskrig langt mere end andre erhverv. Sådan har frygten indtil nu været, men indtil videre er den dystre fremtid udskudt.

Jim Watson / AFP / Ritzau Scanpix

De frygtede det værste. Men indtil videre har de danske rederier mærket meget lidt til de mange trusler om tariffer og toldsatser, som kan udløse en global handelskrig.

Indtil videre har det haft den nærmest modsatte effekt, og den seneste prognose tyder på, at rederierne i Danmark igen i 2018 kan sejle et meget stor beløb hjem gennem den såkaldte valutaindsejling.

»Vi har set fald på nogle forbindelser, men vi har også set store stigninger på andre,« siger Jakob Bode, der er chef for det danske rederi J. Lauritzens kontor i Singapore.

USA og Kina – verdens to største økonomier – blev kastet ud i en begyndende handelskrig, da den amerikanske præsident, Donald Trump, i foråret indførte told på importeret aluminium og stål. Siden er handelskrigen eskaleret, og løbende bliver flere varegrupper underlagt tariffer fra begge parter. Ved nytår er USA klar med en ny runde toldsatser vendt mod Kina.

»Vi har set, at nogle varer skal transporteres længere, og derfor har det på nogle markeder forårsaget et større transportbehov. Derfor har det isoleret set – og på den korte bane – været positivt for nogle danske rederier,« siger direktør Jacob K. Clasen fra brancheforeningen Danske Rederier.

De fleste forventer, at shippingbranchen, der fragter 90 pct. af verdenshandlen, på længere sigt vil blive hårdt ramt. Men indtil videre er det gået modsat. I første omgang er visse produkter hamstret før tarifferne er trådt i kraft og samtidig er handelsmønstrene for nogle varer ændret.

Blandt andet har nye toldtariffer på soyabønner fået kineserne til at købe ind i Brasilien i stedet for USA. Til gengæld er argentinerne begyndt købe de nu billigere amerikanske soyabønner.

»Vi har indtil videre set, at transportmønstrene har ændret sig en smule, og det har for eksempel betydet en længere kornsæson i Brasilien. På den måde har det været med til at trække nogle skibe væk fra Asien, og det har været med til at holde hånden under markedet i Asien,« siger Peter Koch Hansen, der leder det danske tørlastrederi Nordens kontor i Singapore.

Heller ikke det danske tankrederi Torm har endnu set de store udsving.

»På nuværende tidspunkt har det ikke ramt os. Jeg tror, at det kan få en betydning, hvis væksten i verdensøkonomien falder, fordi det så kan ramme olieefterspørgslen. Men lige nu er situationen meget usikker,« siger Frank Yap, der er Torms chef i Singapore.

Men selv om rederier endnu ikke har mærket den lurende handelskrig negativt, kan det sagtens ske, vurderer Danske Rederier.

»Der hvor vi for alvor vil blive påvirket, er hvis vi kommer hen til der hvor toldsatserne bliver så høje og så omfattende, at den samlede verdenshandel bliver påvirket. Når vi kan aflæse det i vækstraterne i verdenshandlen, bliver det et problem,« siger Jacob K. Clasen.

Nye beregninger fra Danske Rederier viser, at begyndelsen af året viste en mindre tilbagegang, men efter nye toldtariffer kom til, er det gået bedre. Valutaindsejling – en slags omsætning for danske rederier – tegner til at ende omkring 187 mia. kr., som er tæt på tallet fra 2017.

»Valutaindsejlingen ender på niveau med sidste år.  Vi havde det svageste kvartal i begyndelsen af året, og vi kan se, at volumenerne ikke er gået ned pga. handelskrigen,« siger Jacob K. Clasen.

Danmark har i dag verdens sjettestørste handelsflåde. Den placering er nået, efter at dansk søfart var igennem mange svære år fra 1970erne. Men fra slutningen af 1990erne begyndte det at vende godt hjulpet af stor politisk opbakning fra skiftende danske regeringer. Åbningen af verdenshandlen siden årtusindskiftet med Kinas indlemmelse i verdenshandelsorganisationen WTO har også været godt for Danmark.

»Vi har haft enormt gavn af den generelle liberalisering af verdenshandlen, som har fundet sted over de sidste årtier. Tidligere var det vanskeligt for danske rederier at komme til i Kina og i store dele af Afrika. I dag er det stort set fri og lige adgang alle steder, men når der kommer flere toldsatser giver det alt andet lige mindre markeder,« siger Jacob K. Clasen.

Derfor er der ingen tvivl om, at branchen meget gerne vil undgå alle former for protektionisme og begivenheder, som kan forstyrre væksten i verdenshandlen.

»Hvis vækstraterne falder i løbet af 2019, vil det få negative konsekvenser. Vi håber, at parterne finder en løsning inden det bliver for alvorligt,« siger Jacob K. Clasen.

A.P. Møller - Mærsk med verdens største containerrederi Maersk Line sagde i forbindelse med selskabets kvartalsregnskab i midten af november, at containermarkedet i de seneste måneder har været bedre. En forklaring var ifølge topchef Søren Skou, at mange virksomheder bygger deres lagre op i USA, inden nye tariffer træder i kraft.