Er Danmarks største virksomhed, A.P. Møller - Mærsk, et rederi eller en it-virksomhed?
Det spørgsmål er to af selskabets højtstående ansatte uenige om – og striden har på ret atypisk vis for shippinggiganten fundet sted på internettets åbne sider, skriver Financial Times.
Diskussionen blev kickstartet af et interview, hvor en af Mærsks it-ledere antydede, at selskabets kerne ikke længere er de skibe, der fragter 20 procent af verdens gods rundt.
Lederen proklamerede, at »Mærsk plejede at være en industrivirksomhed, der havde teknologi med på siden. Nu er det en teknologivirksomhed, hvor vi så har nogle fysiske enheder, vi skal flytte rundt«.
»Det handler om mere end at fylde ting ind i kasser og sejle dem rundt om Jorden,« tilføjede it-lederen.
Udmeldingerne fik højst usædvanligt et medarbejdervalgt bestyrelsesmedlem, som er kaptajn, til tasterne på det sociale medie LinkedIn. Kaptajnen delte et link til interviewet og skrev, henvendt til it-lederen, på engelsk »jeg er meget ked af det, men jeg er nødt til at rette dig«.
»Vi er IKKE et tech-firma, som ‘tilfældigvis’ opererer med skibe,« skrev kaptajnen ifølge Financial Times og pointerede, at den maritime forretning stod for 78 procent af Mærsks omsætning. Uden selskabets 12.000 søfolk ville der slet ikke være noget Mærsk, mente kaptajnen.
Lars Jensen, administrerende direktør for shippingkonsulenthuset Vespucci Maritime, mener, at uenighederne er et udtryk for et kultursammenstød mellem forskellige medarbejdergrupper i Mærsk i ly af coronapandemien.
Han peger på, at pandemien har givet nogle søfolk hårde arbejdsbetingelser med flere måneders overarbejde, hvorfor de kan føle sig »lidt trådt på«, når en fra hovedkontoret antyder, at de ikke er vigtige.
»Det her tyder på, at man har en intern udfordring i at glatte vandene lidt ud og få forskellige medarbejdergrupper til at få lidt mere forståelse for hinandens vilkår,« siger Lars Jensen.
En undskyldning
Uenighederne kommer i en tid, hvor der – trods coronapandemi og en forsyningskrise – er god vind i shippinggigantens sejl.
Mærsk er på vej til at levere et overskud i 2021 på mere end 120 milliarder kroner. Det er den højeste indtjening, en dansk virksomhed nogensinde har præsteret.
Selskabet er i gang med en gennemgribende digitaliseringsproces, og ifølge Lars Jensen er Mærsk et af de mest digitaliserede i shippingbranchen. Mange andre steder skal man bestille fragt manuelt via fysiske papirer, forklarer han.
Mærsks kunder kan i dag bestille containerfragt online på samme måde, som man bestiller en ganske almindelig flybillet. Også i nærværende avis har man ladet forstå, at Mærsk med sine 8.000 it-medarbejdere »er på vej mod at ligne en techvirksomhed mere end et rederi«.
Shippingkonsulenten anser digitaliseringen for at være et livsnødvendigt værktøj for Mærsk og mange andre selskaber, og han vurderer, at der kommer flere lignende gnidninger i det 117-årige gamle selskab i takt med, at de digitale værktøjer vinder frem.
»Det er ikke unormalt, at når et firma gennemgår en transformationsproces, så giver det nogle interne gnidninger. Det har der været i Mærsk før, og det giver altid nogle bølgeskvulp,« siger Lars Jensen, der uden tøven anser Mærsk for at være et rederi.
På LinkedIn er kaptajnens opslag siden blevet redigeret markant.
»For os (12.000 søfolk, red.) er Mærsk endnu ikke en tech-virksomhed,« lyder det blandt andet nu.
It-lederen har kommenteret opslaget og undskyldt. Lederens hensigt var ikke »at tage noget fra nogen«, og vedkommende anerkender søfolkenes arbejdsindsats. Men den ansatte ønskede at fortælle om teknologiens betydning for Mærsk.
Globalt har Mærsk 90.000 ansatte.




