To flystyrt, milliarderstatninger og en flymodel, der har fået flyveforbud verden over, har skubbet Boeing ud i en alvorlig krise.
I løbet af de næste to dage skal Boeings topchef, Dennis Muilenburg, svare på spørgsmål fra den amerikanske kongres i Washington om flytypen 737 Max, der inden for kort tid styrtede ned i Indonesien og Etiopien og kostede 346 mennesker livet.
Flyproducentens topchef udtaler allerede i dagene op til, at selskabet har begået fejl. Det skriver Reuters.
»Vi ved, at vi begik fejl. Vi er blevet udfordret og forandret af de her ulykker, og vi forbedrer os som selskab på grund af dem,« udtaler Dennis Muilenburg i en skriftlig meddelelse, der blev offentliggjort mandag.
Den første høring finder sted på årsdagen for dødsulykken i Indonesien. Alle 189 personer om bord på Lion Air-flyet, der lettede fra Jakarta 29. oktober 2018 med kurs mod den indonesiske provinsby Pangkal Pinang, blev dræbt, da flyet styrtede ned.
I marts i år var der en lignende ulykke i Etiopien, hvor et 737 Max-fly igen styrtede til jorden. Det betød, at flytypen fik flyveforbud verden over, og i dag er flyene stadig ikke kommet i luften.
Ulykkerne har fået Boeing til at bløde milliarder. I juli stod det klart, at flyproducenten havde sit største driftsunderskud nogensinde. Tabet lød på 23 milliarder kroner, mens aktien siden flyveforbuddet er faldet med 14 procent.
Fejl i systemerne
Det er tidligere kommet frem, at Boeing har tilbageholdt informationer, som viser, at flyselskabet kendte til seriøse problemer med det ene af flyenes sikkerhedssystemer.
Sikkerhedssystemet skal forhindre piloterne i at løfte flyets næse for højt. Men systemet kan i nogle tilfælde trække flyet så kraftigt nedad mod jorden, at piloterne ikke kan rette det op igen.
Og det var præcis det, der skete ved dødsulykkerne med Boeing 737 Max-flyene. Data fra det indonesiske flys sorte boks viser nemlig, at piloterne 31 gange forsøgte at rette flyets næse op, inden det ramte jorden.
Ved høringerne tirsdag og onsdag skal Boeing også redegøre for, hvordan de har udbedret flyenes sikkerhed. Topchefen Dennis Muilenburg forklarer, at forbedringerne skal »sikre, at ulykker som disse aldrig vil ske igen«.
Boeing skriver i meddelelsen, at selskabet har brugt måneder på at udvikle softwaren i styresystemet og på at træne piloterne.
Det er stadig uvist, om flyet nogensinde kommer i luften igen, men hvis det gør, er Boeing fortrøstningsfuld.
»Når 737 Max er tilbage i luften, vil det være et af de sikreste fly, der nogensinde har fløjet,« vil Dennis Muilenburg fortælle Kongressen.




