Et år efter det første 737 Max-styrt: Flygigant står til kæmpe hug i regnskab

Boeing kommer med regnskab på onsdag, og der er endnu en gang lagt op til deprimerende læsning. Guldægget – 737 Max-flyet – har stadig flyveforbud verden over, og det er uklart, hvornår det kommer i luften. Samtidig er virksomheden blevet taget i måske at have løjet over for myndighederne.

USA-BOEING/AIRPLANE-FAA
Boeings 737 Max-fly har stadig flyveforbud – og det er uklart, hvornår det kommer på vingerne igen. Fold sammen
Læs mere
Foto: Lindsey Wasson/Reuters/Ritzau Scanpix

To flystyrt, milliarder af dollar i erstatning og et bedst sælgende fly, der stadig har flyveforbud verden over.

Det seneste år har taget hårdt på sværvægteren Boeing. Når flygiganten kommer med regnskab onsdag, regner analytikerne med, at balladen over 737 Max-flyet igen vil trække markant ned på bundlinjen. Ifølge Bloombergs konsensusoversigter forudser det samlede analytikerkorps, at indtjeningen i tredje kvartal er faldet 36 pct. i forhold til samme periode sidste år, mens omsætningen formentlig er dykket med 23 pct. For hele 2019 ser det endnu sortere ud, og analytikerne forudser, at indtjeningen for hele året vil være faldet med 70 pct.

Selskab Kurs Ændr. %

»Kritikken af Boeing vil formentlig kun tage til i de kommende måneder, i takt med at efterforskningen zoomer ind på forholdet til FAA (de amerikanske luftfartsmyndigheder, red.). Med stigende udgifter til flyselskaber, der ikke kan bruge flyet, bliver Boeing sandsynligvis nødt til at sætte flere milliarder dollar til side til kompensation oven i de fem milliarder dollar, de allerede har afskrevet,« skriver Michael Hewson, chef for markedsanalyse hos CMC Markets i London, i en analyse.

Den tabte fortjeneste fra ulykkesflyene, kompensation til flyselskaber, der bruger 737 Max-flyet, kompensation til de dræbtes familier og højere produktionsomkostninger satte også et mærkbart præg på resultatet i andet kvartal, hvor Boeing endte med et driftsunderskud på 3,4 milliarder dollar. Det var langt værre end forventet og virksomhedens dårligste kvartal nogensinde.

Flyveforbud på ubestemt tid

Problemerne hos Boeing begyndte for næsten præcis et år siden, da guldægget – et 737 Max-fly – styrtede ned i Indonesien. Kort efter takeoff 29. oktober 2018 røg Lion Air-fly 610 ind i problemer, og alle 189 mennesker om bord døde i styrtet. Bare fem måneder senere gentog ulykken sig, og 157 mennesker blev dræbt, da endnu et 737 Max-fly styrtede ned i Etiopien 10. marts 2019.

De to hændelser blev hurtigt kædet sammen, og siden midten af marts har alle fly af typen 737 Max haft flyveforbud. Det er stadig uklart, hvornår flyet kommer på vingerne igen, og ifølge amerikanske medier bliver det måske først i 2020. Den usikkerhed har blandt andre fået Norwegian til at nedlægge alle ruter over Atlanten med den skandaleramte flytype, mens Air Canada helt har fjernet flyet fra sin ruteplan indtil 14. februar næste år. Det springende punkt er flyets software – MCAS – der i særlige situationer sætter piloten ud af spil og tvinger næsen ned mod jorden og i værste fald fører til styrt.

Boeing har siden de to dødsulykker været kastet ud i et stormvejr over sin forretningspraksis, interne sikkerhedsprocedurer og ikke mindst tætte forhold til de amerikanske flymyndigheder, FAA. Så sent som i fredags kom det frem, at en pilot ansat hos Boeing måske opdagede problemerne med det populære fly allerede i 2016, men at virksomheden derefter angiveligt undlod at oplyse FAA om softwarefejlen. FAA kræver nu en »omgående« forklaring fra Boeings ledelse og kalder de nye oplysninger for »bekymrende«. Aktien kvitterede fredag med et fald på 6,8 pct. – Boeings største fald siden februar 2016.

Overraskende stærk aktie

Ser man dog på aktien i et større perspektiv, har den holdt sig nogenlunde oven vande. Siden Lion Air-styrtet i oktober sidste år er den faktisk steget 2,5 pct., mens den siden det globale flyveforbud i marts »kun« er faldet 14 pct. Til sammenligning var Volkswagen nede med 30 pct., et år efter at dieselsagen kom frem, mens Danske Bank-aktien fik barberet næsten halvdelen af sin markedsværdi i 2018 – det år, hvor hvidvasksagen for alvor udviklede sig til en skandale. Boeings konkurrent Airbus er siden marts steget syv pct.

»På trods af problemerne med 737 Max har Boeing-aktien holdt sig ret godt oppe. Håbet er, at flyet kommer ud at flyve igen, og at Boeing vil være i stand til at møde de uopfyldte ordrer, det har bygget op over de seneste måneder. Jeg ville nu ikke holde vejret på den front, når man kigger på den enorme skade, denne episode har kostet Boeings omdømme og brand,« siger Hewson.

Det er dog ikke alle, der er lige så pessimistiske med hensyn til aktien. Ud af de 30 analytikere, der dækker aktien, har 15 en købsanbefaling, 13 er neutrale, mens to anbefaler at sælge ifølge Bloomberg-data.

Jim Corridore, analytiker hos CFRA, der laver investeringsresearch, siger i et interview med den amerikanske TV-station CNBC, at han tror, aktien nemt kan komme tilbage fra det seneste tilbageslag.

»Den generelle holdning er, at flyet kommer tilbage til fuld service, og det tror vi også, at det vil. Vil det være sikkert, når det gør? Det tror vi, for det vil være det mest granskede fly i historien. Vil Boeing være i stand til at operere normalt inden for det næste år? Det tror vi,« siger Corridore.

»Hvis flyet aldrig kommer tilbage på vingerne, så snakker vi om hele Boeings eksistensgrundlag. De har mange dollar bundet op på det fly. Det vil være en katastrofe, hvis det ikke kommer tilbage. Men vi gentager – det er ikke noget, vi tror er en mulighed,« tilføjer han.