Tilbage til fortiden: SAS er på vej tilbage til de skandinaviske stater

SAS kan have behov for op mod syv mia. kroner i ny kapital. Både staterne Danmark og Sverige forhandler nu intenst om, hvor pengene skal komme fra. Meget tyder på, at især Danmark kommer til at øge sin ejerandel i SAS.

Mange SAS-fly har været tvunget til at blive på landjorden i Københavns Lufthavn under coronakrisen, men snart går flere i luften. Men økonomien er presset. Arkivfoto Mads Joakim Rimer Rasmussen/Ritzau Scanpix

Danmark, Sverige og måske Norge kan være på vej til at øge deres ejerandel i SAS. I øjeblikket bliver der forhandlet intenst mellem parterne, og de skandinaviske lande kan være på vej til at skyde store summer ind i flyselskabet, der er hårdt presset af coronakrisen.

»Selskabet har behov for en betydelig kapitalindsprøjtning, og det ser ud til, at Danmark og Sverige vil at øge deres andel. Et større statsligt ejerskab vil betrygge markedet, når der skal hentes yderligere kapital,« siger en central kilde.