SAS på kapitaljagt efter voldsomt underskud

SAS kommer ud af andet kvartal med et stort underskud før skat på 3,7 milliarder svenske kroner. Det viser det netop offentliggjorte kvartalsregnskab fra flyselskabet, der er på jagt efter yderligere kapital og bebuder yderligere besparelser.

Et sjældent syn midt i marts, da stort set alt var lukket ned. Her ankommer et SAS fly til Aalborg Lufthavn mandag den 16. marts 2020. Fold sammen
Læs mere
Foto: Henning Bagger

Luftfartsbranchen er en af de sektorer, der har været hårdest ramt af coronakrisen, fordi næsten al rejseaktivitet ophørte som følge af de verdensomspændende nedlukninger.

Det afspejler i de netop offentliggjorte regnskabstal for andet kvartal fra SAS, hvor omsætningen faldt til 5,264 milliarder svenske kroner fra 9,871 milliarder svenske kroner i samme periode sidste år. Resultatet før skat faldt til et minus på 3,722 milliarder svenske kroner mod et underskud på 1,216 milliarder svenske kroner i samme kvartal sidste år.

»I april var vores kapacitet nede med 94 pct. og passagerantallet faldt 96 pct. sammenlignet med sidste år. Som en direkte konsekvens fald vores omsætning i kvartalet med næsten 50 pct. til 5,264 milliarder svenske kroner,« skriver SAS' topchef Rickard Gustafson i kvartalsmeddelelsen.

SAS lægger i regnskabet ikke skjul på, at det er udfordrende tider, og at selskabet får brug for yderligere kapital, og at det vil forudsætte støtte fra de skandinaviske regeringer. Den danske og svenske regering har allerede bakket op, men SAS oplyser, at den fortsat også søger opbakning fra den norske regering.

»SAS er aktuelt i aktiv, intens og konstruktiv dialog med selskabet største aktionærer og udvalgte interessenter om rekapitaliseringsplan, der skal sikre SAS' fremtid,« skriver SAS.

SAS forventer at kunne præsentere en plan i juni 2020.

Flere besparelser på vej

SAS lægger i regnskabet også op til yderligere besparelser frem mod 2022.

I slutningen af april gennemførte SAS en af de største fyringsrunder nogensinde i Danmark, da flyselskabet afskedigede 5.000 ansatte, heraf 1.700 danske medarbejdere, for at SAS kunne »overleve frem til 2022«, som SAS' topchef, Rickard Gustafson, sagde til Berlingske i den forbindelse. Men nu er der altså mere på vej.

»SAS følger en revideret forretningsplan, der i 2022 skal generere yderligere 4 millarder svenske kroner i forbedringer,« skriver SAS i regnskabet.

Besparelserne, hvor afskedigelsen af de 5.000 medarbejdere er indregnet, skal hentes mange steder, fremgår det. Blandt andet nævner SAS, at det er nødvendigt med produktivitetsforbedringer i størrelsesordenen 15-25 pct. SAS planlægger også at tilpasse flyflåden med udskydelser fremtidige levereringer af fly fra Airbus.

Tilsvarende er Norwegian ramt af coronakrisen viser de netop offentliggjorte kvartalsregnskab fra det norske flyselskab Norwegian, som for nylig blev reddet fra at gå ned. Norwegians omsætning faldt til 6,51 milliarder norske kroner i første kvartal 2020 fra 7,99 millarder norske kroner i samme periode sidste år. Tilsvarende faldt resultatet før skat til minus 3,29 milliarder norske kroner fra 1,98 milliarder norske kroner.

Atter luft under vingerne

Men langsomt bliver det nu igen muligt at få gang i luftfarten. Onsdag meddelte SAS, at selskabet med effekt fra juni genåbner en række ruter både internt i Skandinavien, men også ud i verden. Fra København genoptager SAS internationale flyvninger til Amsterdam, New York og Chicago. Samlet betyder det, at SAS fordobler kapaciteten i juni måned – fra 15 til 30 fly i produktion.

Før coronakrisen satte ind var SAS ellers omsider på rette vej efter mange års møjsommeligt arbejde med at gøre virksomheden konkurrencedygtig under ledelse af den underspillede svensker Rickard Gustafsson.

Han indledte et hårdt opgør med medarbejderne om deres lønninger og begyndte at skabe et selskab, som var bedre balanceret mellem forretningsrejsende og ferierejsende. SAS kunne pludselig konkurrere med lavprisselskaberne, og år for år blev økonomien mere og mere sund. Alt det forsvandt med coronaepidemien.

Og det bliver ifølge SAS næppe før i 2022, at efterspørgslen er tilbage på niveauet fra før coronakrisen, skriver SAS i regnskabet.