Telenor mister stadig kunder – men tjener flere penge

Danmarks næststørste teleselskab bliver en stadig bedre forretning, men det kniber med at holde på kunderne.

Den norske telegigant Telenor har netop indgået en aftale, så der kan skrues op for internetsalget i Danmark, hvor selskabet er nummer to efter TDC. Arkivfoto: Mads Claus Rasmussen, Ritzau Scanpix Fold sammen
Læs mere
Foto: Mads Claus Rasmussen

Danmarks og Nordens næststørste teleselskab Telenor fortsætter med at forbedre forretningen, men kunderne siver fortsat fra selskabet.

I januar-marts faldt omsætningen i Danmark fra 1.234 millioner  norske kroner for et år siden til nu 1.209 millioner. Til gengæld forbedrede Telenor sit driftsresultat (EBITDA) fra 219 til 232 millioner kroner (omkring 200 millioner danske kroner) og fortsætter dermed den økonomiske fremgang, som også julekvartalet viste.

Til gengæld fortsætter Telenor med at tabe kunder. Endnu 28.000 mobilkunder har på tre måneder forladt selskabet, der nu har 1.671.000 mobilkunder. Tilsvarende er antallet af fastnetkunder faldet med 4.000 til 44.000, mens antallet af internetkunder er faldet med 4.000 til 119.000, fremgår det af regnskabet, der kom tirsdag morgen.

Telenor har været for usynlig

Faldet i mobilkunder skyldes både, at færre nye kom til, ligesom flere med mobilt bredbåndsabonnement skiftede selskab, og at TDC overtog endnu en del kunder på den statslige teleaftale, som Telenor for snart halvandet år siden mistede til konkurrenten.

Samtidig falder Telenor-kundernes gennemsnitlige månedsforbrug. Det ligger nu på 116 kroner mod 118 kroner i julekvartalet. Månedsforbruget er et af de vigtige nøgletal på mobilmarkedet, som fortsætter med at være hårdt presset.

Administrerende direktør Jesper Hansen, som siden november 2015 har stået i spidsen for Telenor Danmark efter 15 år i ledelsen, glæder sig over regnskabet, og at indtjeningsgraden nu er på 21,6 procent – en stigning på tre procentpoint i forhold til sidste år på samme tid.

»Det er tilfredsstillende, at vi fortsat øger indtjeningen, så vi kan fortsætte med at bygge og udvikle vores virksomhed,« siger han i en kommentar og noterer sig indtjeningsstigninger på næsten 200 millioner kroner om året de seneste to år.

Nu skal der fokus på at skaffe kunderne tilbage, efter at Telenor har haft fokus på at forbedre kundebetjeningen og kundeoplevelserne og derfor ikke har været tilstrækkeligt synlig på markedet.

»Det går ikke på det meget kompetitive, danske marked, hvor kundebasen ikke kun afhænger af evnen til at fastholde kunderne men i særdeleshed af evnen til konstant at tiltrække nye kunder. Vi har derfor skærpet vores fokus internt på at vinde i markedet hver dag, samtidig med at vi har skruet lidt op for synligheden,« siger Jesper Hansen.

Stor bredbåndsaftale i hus

Telenor ejer i Danmark også lavprismobilselskabet CBB samt TV-distributøren Canal Digital. Sidstnævnte drives dog helt selvstændigt.

Telenor har i Danmark siden 2014 haft fælles mobilnet med konkurrenten Telia for at kunne dele regningen. Sammen med Telia er Telenor i gang med at opgradere mobilnettet med 5G-teknologi, så et udvalg af mobilbrugere senere i år to stedet i landet – det ene Aalborg, det andet ukendt – skal afprøve det til virkelig brug.

Telenor indgik i sidste uge aftale med det nord- og midtjyske energiselskab Eniig om hurtigst muligt at få adgang til Eniigs fibernet og i løbet af 4. kvartal i år kunne sælge internetforbindelser – gerne kombineret med Telenor-mobilabonnementer – til kunderne i konkurrence med bl.a. TDC og energiselskabernes eget salgsselskab Waoo.

»3« går frem – Telia holder skansen

»3« og Telia aflagde i sidste uge regnskab for 1. kvartal. »3« hentede i januar-marts endnu 26.000 mobilkunder og har nu 1.357.000. Omsætningen dalede fra 647 millioner kroner for et år siden til nu 622 millioner, mens driftsresultatet (EBITDA) omvendt voksede fra 147 til 165 millioner kroner, og overskudsgraden steg fra 23 til 34,7 procent. En betydelig del af de nye »3«-kunder skyldes satsningen på mobilt bredbånd, altså en lille internetrouter med indbygget SIM-kort, som holder forbindelsen til mobilnettet og kan tages med rundt.

Telia mistede 5.000 mobil- og 5.000 bredbåndskunder og har nu henholdsvis 1.446.000 og 99.000, mens antallet af fastnetkunder voksede med 4.000 til 82.000, og TV-kunderne uændret ligger på 24.000. Omsætningen i den danske forretning faldt en anelse fra 1.415 mio. svenske kroner (koncernen aflægger regnskab i svensk valuta) for et år siden til 1.365 mio., mens driftsresultatet (EBITDA) voksede fra 156 til 211 mio. svenske kroner.

TDC er den sidste af de fire store, som skal fremlægge regnskab for 1. kvartal. Det sker 16. maj. TDC er størst på både fastnet, mobiltelefoni, internetforbindelser og TV.

I Danmark siden 2000

Den norske stat ejer 54 procent af Telenor-koncernen, som har været i Danmark siden 2000, da Telenor købte 53,5 procent af aktierne i Sonofon, som brød TDCs/Tele Danmarks monopol, af GN Store Nord. I 2004 købte Telenor sin amerikanske samarbejdspartner, Bell South, ud og overtog hele Sonofon, og i 2005 købte Sonofon så bredbåndsudbyderen Cybercity. Siden sommeren 2009 har selskabet arbejdet i Danmark under navnet Telenor ligesom moderselskabet.

Telenor i Danmark er på årets første tre måneder blevet 55 medarbejdere færre. Selskabet har nu 1.249 ansatte mod 1.369 for et år siden.