Telenor mister stadig kunder men tjener bedre

Endnu 7.000 mobilkunder og 4.000 bredbåndskunder har sagt farvel til landets næststørste teleselskab. Telenors danske topchef forventer snart at kunne melde om fremgang.

Arkivfoto: Mads Claus Rasmussen, Ritzau Scanpix Fold sammen
Læs mere

Danmarks næststørste teleselskab, Telenor, fortsætter med at tjene bedre, men det er ikke lykkedes at sætte en prop i frafaldet af kunder.

Telenors indtjening voksede i juli-september med 19 millioner kroner til 223 millioner, samtidig med at indtjeningsgraden steg med to procentpoint til 24 procent i forhold til kvartalet før. Sammenholdt med samme kvartal for et år siden er der dog tale om et lille fald.

Til gengæld mister Telenor stadig kunder. Endnu 7.000 mobilkunder og 4.000 bredbåndskunder har forladt telekoncernen på tre måneder, viser regnskabet, der kom onsdag morgen. Telenor har nu 1.652.000 mobilkunder og 111.000 bredbåndsbånder.

Laveste frafald i halvandet år

Telenors administrerende direktør, Jesper Hansen, glæder sig over, at trafikken af kunder ud af forretningen er på det laveste niveau i de seneste seks kvartaler.

»De første tre kvartaler i år er vi gået frem sammenlignet med sidste år – og det har vi tænkt os at fortsætte med. Jeg ser fortrøstningsfuld på fremtiden og regner med, at vi går i plus på kundesiden. Samtidig er jeg glad for, at vi fortsætter indtjeningsfremgangen. Det er vigtigt for os at tjene penge på et yderst konkurrencepræget marked, så ejerne er tilfredse og har råd til at investere i fremtiden,« siger Jesper Hansen til Berlingske.

Han har stået i spidsen for Telenor i Danmark siden november 2015 efter 15 år i ledelsen.

»Tilbagegangen på 7.000 kunder er selvfølgelig ikke tilfredsstillende, men der er lys for enden af tunnellen,« siger teletopchefen.

Telenors mobilkundetal er svundet en del som følge af, at selskabet tabte den store statsaftale med omkring 120.000 mobilabonnementer til TDC. TDC har imidlertid været meget længe om at tage de offentlige kunder over, så sivningen er fortsat kvartal efter kvartal.

»Vi skal nok komme i plus. Vi mener, at vi har de rigtige planer. Vi har ikke været synlige nok. Med over 15 mobilmærker, hvor de søtrste kun har 16-17 procent af markedet, er man nødt til at være derude med albuerne for at være synlig. Derfor investerer vi nu i et salgssamarbejde med Elgiganten, som står for 30 procent af mobilsalget herhjemme og har 13 millioner besøgende, så jeg har bestemt forventninger om, at vi nok skal gå i plus,« understreger Jesper Hansen.

Store problemer med at holde på bredbåndskunderne

Telenors bredbåndsforretning er derimod et alvorligt problem for selskabet. I marts 2018 havde Telenor 137.000 bredbåndskunder. I dag har kun 111.000 internetforbindelse hos selskabet, som ihærdigt har forsøgt at få aftaler med bl.a. elselskaberne om at kunne leje sig ind på deres fibernet, på samme måde som Telenor lejer sig ind på TDCs net.

»På et tidspunkt har man jo ingen kunder tilbage, hvis der fortsætter med at forsvinde 4.000 hvert kvartal. Vi mister kunder med lavhastighedsbredbånd, mens kundetallet vokser på kabel-TV- og fibernetforbindelser, blot ikke nok til at kunne kompensere for frafaldet – så giv mig noget mere adgang til fibernettene. De skal åbnes, så man kan leje sig ind, og det skal ske snart, hvilket politikerne heldigvis ser ud til at være enige i. Vi har ikke opgivet at være på det danske bredbåndsmarked, men det kræver adgang til flere højhastighedsforbindelser – og på de rigtige vilkår, så man også er i stand til at tjene penge,« siger Jesper Hansen.

Han forventer, at Telenors første aftale – med energiselskabet Eniig – inden årets udgang giver adgang til at sælge Telenor-produkter til omkring 300.000 kunder i Eniigs område. Samtidig har ikke alle 111.000 Telenor-bredbåndskunder også et Telenor-mobilabonnement. Det vil Telenor forsøge at sælge dem.

»Det er vigtigt at have en bredbåndsforretning, som isoleret set tjener penge. Men en kunde, der både har bredbånd og mobiltelefoni hos os, skaber en langt stærkere loyalitet. Så der er lyspunkter, mens vi venter,« siger teletopchefen.

Telenors danske omsætning i 3. kvartal faldt ifølge koncernregnskabet, som aflægges i norske kroner, fra 1.285 mio. norske kroner i 3. kvartal 2018 til 1.205 mio. i år, mens driftsresultatet (EBITDA) faldt fra 275 mio. norske kroner i 3. kvartal 2018 til nu 272 mio. kr.

Til gengæld er hver mobilkundes gennemsnitlige månedsforbrug vokset fra 115 danske kroner i april-juni til 117 kroner i juli-september. Dette tal har stor vægt i teleselskabernes regnskaber.

Mobilkrigen er taget af

Telenor er det tredje af de fire store teleselskaber, som fremlægger regnskab. Både 3 og Telia har fjent flere penge, men hvor 3 fortsætter med at hente nye kunder, fortsætter Telia med at miste kunder på alle fronter: mobiltelefoni, TV og bredbånd. TDC kommer først med sine tal 14. november.

Telenor ejer i Danmark også lavprismobilselskabet CBB samt TV-distributøren Canal Digital, som har været drevet helt selvstændigt og nu fusionerer med Viasat-kæden i løbet af 2020.

Der har været forholdsvis roligt på mobilområdet i Danmark i den seneste tid, selv om stort set samtlige teleselskaber op til sommerferien hævede priserne med helt op til 30 kroner om måneden. Det har ikke medført, at flere end normalt har skiftet teleselskab. De mange ekstratjenester, som teleselskaberne giver de faste kunder og kunder med mere end ét abonnement, er med til at holde dem i samme butik, selv om navnlig 3s lavprismobilselskab, Oister, fortsætter med enkelte slagtilbud i ny og næ.

Gør klar til 5G

Den norske stat ejer 54 procent af Telenor-koncernen, som har været i Danmark siden 2000, da Telenor købte 53,5 procent af aktierne i Sonofon, som brød TDCs/Tele Danmarks monopol, af GN Store Nord. I 2004 købte Telenor sin amerikanske samarbejdspartner, Bell South, ud og overtog hele Sonofon, og i 2005 købte Sonofon så bredbåndsudbyderen Cybercity. Siden sommeren 2009 har selskabet arbejdet i Danmark under navnet Telenor ligesom moderselskabet.

I 2014 slog Telia og Telenor deres mobilnet i Danmark sammen for at kunne dele regningen men måtte opgive at få EU-godkendelse af at slå sig helt sammen til ét selskab i Danmark. Lige nu forbereder alle teleselskaber at kunne tage den lynhurtige 5G-teknologi i brug oven på dagens 4G-mobilnet. Det vil ske i løbet af 2020, dog kun i det små.