3 er ​lige i hælene på Telia: »Efter dem er målet Telenor«

Nyt regnskab viser, at teleselskabet 3 haler hastigt ind på et Telia, som mister kunder. Hvis udviklingen fortsætter, er det et spørgsmål om måneder, før Telia bliver vippet af det danske telepodium. Særligt succes i udlandet ligger til grund for godt regnskab, siger 3-chef.

»3«
Foto: PR

Efter i lang tid at have halet ind på Telia kan teleselskabet 3 nu sige, at de er lige i hælene på dem. Dermed er podiepladsen som Danmark tredjestørste teleselskab målt på kunder knap en armslængde væk. Det viser 3s kvartalsregnskab, som blev offentliggjort fredag morgen.

Med en tilstrømning på 18.000 nye mobilkunder siden sidste kvartalsregnskab har den Hongkong-baserede telegigant nu 1.405.000 kunder. Da Telia leverede regnskab torsdag morgen, kunne de præsentere et fald på 12.000 kunder ned til 1.429.000 mobilkunder.

Pengemæssigt ser regnskabet solidt ud, med et yderst beskedent fald i omsætning fra 691 millioner kroner i tredje kvartal sidste år til 684 millioner nu. Det bliver dog opvejet af et driftsresultat (EBITDA), der stiger fra 178 millioner og op til 190 millioner kroner over samme periode.

3s administrerende direktør, Morten Christiansen, der har stået i spidsen for 3s forretning i Skandinavien siden 2005 og som dermed er den længst siddende danske teletopchef, er godt tilfreds med resultatet.

»Jeg synes godt om det. Der er fremgang på alle områder. Det skyldes skarpe tilbud, gode produkter og succes med et langvarigt arbejde med at forbedre kundeoplevelsen, så det er nemt og smertefrit at være kunde hos os,« siger Morten Christiansen.

Stærk service i udlandet

Ud over at han synes, at 3 leverer god grundlæggende service til sine kunder, begrunder Morten Christiansen også en del af succesen med virksomhedens fokus på at servicere kunderne, der hvor de er – og det er ikke altid i Danmark.

Morten Christiansen, adm. direktør for 3

»Når vi passerer Telia, så er målet Telenor. Hvis man kører cykelløb, så kigger man jo ikke på dem, man har overhalet, men på dem, der stadig er foran.«


»3LikeHome er stadig i fremgang. Vi leverer et godt netværk både i Danmark og i udlandet, og det betyder noget, for vores kunder befinder sig også andre steder end i Danmark. Vi er ikke defineret til Danmarks grænser, men der, hvor kunderne er,« siger han.

3LikeHome er 3s abonnement, der gør det muligt at bruge sin telefon på samme måde som i Danmark i en lang række lande i hele verden.

Målet er Telenor

Hvis både Telias og 3s kundekurver forbliver bare nogenlunde stabile gennem de næste tre måneder, så overhaler 3 Telia, når de to leverer deres næste kvartalsregnskab. Og derefter er målet at overhale Telenor, fortæller Morten Christiansen.

»Når vi passerer Telia, så er målet Telenor. Hvis man kører cykelløb, så kigger man jo ikke på dem, man har overhalet, men på dem, der stadig er foran,« siger han.

3s ejerskab er delt mellem Hongkong og Sverige. 60 procent af virksomheden tilhører Hongkong-konglomeratet Hutchison Whampoa, som har en af Asiens rigeste mænd, Li Ka-shing, i spidsen, mens de resterende 40 procent ejes af den svenske milliardærfamilie Wallenbergs investeringsselskab, Investor AB. Virksomheden er også blandt de største teleselskaber i Sverige.