Techgiganternes næste store slag skal kæmpes om spil i skyen

I november lancerede Google en af sine største satsninger i lang tid, som skal melde techgiganten ind i kampen om et voksende milliardmarked for computerspil, der står på randen af en revolution. Flere markante aktører kæmper om at blive computerspillenes svar på Netflix.

Spilindustrien stå over for samme revolution, som de seneste år har ramt musik-, TV-, og filmindustrien med tjenester som Netflix og Spotify, der samler indholdet i skyen. Ina FASSBENDER / AFP Ina FASSBENDER

Google lancerede for nylig en stor satsning, som techgiganten håber bliver spilindustriens svar på Netflix. Men Google er ikke alene i kampen, hvor flere mastodonter kæmper om at blive din foretrukne spilplatform.

Satsningen hedder Stadia« og er en såkaldt Cloud Gaming-tjeneste, der skal revolutionere spilmarkedet. Cloud Gaming, der også er kendt som Gaming on Demand, fungerer som en slags Netflix, hvor film og serier er byttet ud med de mest populære spil.

Spillene er kendetegnet ved normalt kun at virke på maskiner med den nyeste hardware, men techvirksomhedernes enorme datacentre er kraftige nok til at streame direkte til smartphones, TV, computer eller tablets – enheder, som normalt ikke vil have en chance for at kunne køre de grafiktunge spil.

Det kan ændre spilmarkedet fundamentalt, for det betyder, at det ikke længere vil være nødvendigt for folk at eje computere eller spilkonsoller dedikeret til at spille på. Derfor er der også udsigt til, at den i forvejen meget lukrative branche kan eksplodere voldsomt – med ét kan markedet være mangedoblet, fordi folk kan benytte, hvad end de ejer til at spille helt nye spil på. Dermed er computerspil ikke længere kun er forbeholdt dem, der vil bruge penge på en spritny computer eller playstation.

Globalt fænomen

Derfor kan spilindustrien stå over for samme revolution, som de seneste år har ramt musik-, TV-, og filmindustrien med tjenester som Netflix og Spotify, der samler indholdet i skyen.

Ifølge analyseselskabet GlobalData vil spilmarkedet inden for de næste fem år blive mere end fordoblet og vokse til en industri, der i 2025 vil omsætte for mere end 300 mia. dollar (godt 2.000 mia. kroner).

Netop streaming af spil spås at komme til at tage en ordentlig bid af kagen. Ifølge tal fra Microsoft findes der over 2,6 mia. brugere på spilmarkedet, og de er lige nu fordelt på mange forskellige elektroniske enheder og platforme. Og det vil være meget lukrativt, hvis nogen formår at samle brugerne ét sted.

Derfor er Google som nævnt ikke de eneste, der vil spille med om Cloud Gaming. Flere af de allerstørste firmaer i verden er enten på vej med deres bud på fremtidens spilplatform eller har for nylig lanceret det.

Chefanalytikeren hos GlobalData, Ed Thomas, har tidligere sagt i en pressemeddelse, at »Cloud Gaming ser ud til at blive et globalt fænomen. Flere store virksomheder er trådt ind i kapløbet om at blive Netflix-servicen for spil«.

Et kæmpe marked

Også i Danmark har der været interesse for den nye teknologi. Henrik Schønau Fog, lektor, ph.d i medieteknologi ved Aalborg Universitet, har fulgt med i, hvordan Cloud Gaming er gået fra idé til virkelighed.

I mine øjne bliver det afgørende, hvilken aktør der formår at samle det bedste bibliotek af spil samme sted.

»Gaming-markedet vurderes til at være potentielt dobbelt så stort som film- og musikbranchen tilsammen. Og prognoser viser, at gaming om nogle år kan være mere værd end TV-industrien,« siger Henrik Schønau Fog til Berlingske.

Ligesom techgiganterne vurderer Henrik Schønau Fog også, at Cloud Gaming har potentiale til at ændre den måde, vi bruger underholdning på.

»Folk vil kunne spille med hinanden uafhængigt af, hvilken elektronisk enhed de sidder med. Det bliver en platform, hvor man ikke er afhængig af, at alle har den samme konsol. Det er meget lettere tilgængeligt, fordi folk allerede har de enheder, der skal til. Så man kan virkelig nå bredt ud og få fat i folk, der i dag ikke vil investere i gaming-PCere eller -konsoller for at komme til at spille,« siger Henrik Schønau Fog.

Han bakkes op af Thomas Bense, spilekspert og stifter af Pixel.TV. Han vurderer, at det bliver afgørende for konkurrencen, hvem der kan tilbyde det bedste bagkatalog af spil.

»Man må som forbruger væbne sig med tålmodighed, for lige nu bruger de meget tid på at eksperimentere og komme i gang. I mine øjne bliver det afgørende, hvilken aktør der formår at samle det bedste bibliotek af spil samme sted,« siger Thomas Bense.

Sony og Microsoft vil også ind på markedet

Traditionelt har kampen om spillernes gunst stået mellem de to største producenter af spilkonsoller, Microsoft og Sony. Microsoft har med deres Xbox i årevis forsøgt at slå Sonys Playstation af tronen som spillernes foretrukne spilkonsol. Og noget tyder på, at både Sony og Microsoft er klar over, at næste kapitel i deres fejde kommer til at stå i skyen.

Og at nye håbefulde kombattanter er kommet til.

Derfor er der også lagt op til, at næste generation af spilkonsoller, Sonys Playstation 5 og Microsofts Xbox Series X kommer til at benytte Cloud Gaming i langt højere grad, end de tidligere har gjort. Især Microsoft satser stort på at blive den foretrukne spilplatform i skyen. Allerede nu inviteres brugere til at teste Cloud Gaming-tjenesten Xcloud. Xcloud vil ligesom Googles Stadia også nå ud til elektroniske enheder, der ikke nødvendigvis er beregnet til at spille på.

Dermed kaster Microsoft sig for alvor ind i kampen om at blive den platform, der kaprer den brede offentlighed. Også derfor har Microsofts direktør for spil, Phil Spencer, udtalt, at det ikke længere er Sonys Playstation, som er den største konkurrent. Derimod betragter man nu techgiganter som Google og Amazon som de potentielt største udfordrere på spilmarkedet.

»Det er ikke for at miskreditere Sony og Nintendo, men de traditionelle spilvirksomheder kan ikke helt følge med. Vi (Microsoft, red.) har investeret flere milliarder dollar i skyteknologi de seneste år,« har Phil Spencer sagt til teknologimagasinet Protocol.

Flere af de store er på vej

Ifølge det amerikanske medie CNET planlægger Amazon at fremlægge sit bud på, hvordan fremtiden for verdens spillere skal se ud. Og lige netop Amazons bud på Cloud Gaming bliver der holdt særligt øje med. Amazon kontrollerer allerede en lang række af spilrelaterede firmaer, der vil kunne hjælpe Amazon til at blive den dominerende spilplatform i skyen.

Et af disse firmaer er streamingsitet Twitch, der de seneste år har markeret sig som et sandt powerhouse inden for den globale spilkultur. Det er blandt andet her, at folk verden over følger med i e-sport. Flere end 140 mio. mennesker benytter Twitch hver måned. Derfor har Amazon allerede spillernes opmærksomhed. En opmærksomhed som Amazon ifølge analytikere verden over vil lukrere på.

»Jeg vil vædde alt på, at det er i år, at vi får spilstreaming-tjenester fra Amazon,« udtaler Michael Pachter, analytiker ved investeringsselskabet Wedbush Securities ifølge Protocol.

Men er verden klar til den nye teknologi?

Selv om Google i 2019 præsenterede Stadia med stor fanfare, har de endnu ikke formået at gøre Stadia til den revolutionerende spilplatform, som de ellers lagde op til. I januar var Stadia »kun« blevet hentet 550.000 gange fra Google Play og App Store. Den manglende succes kan måske tilskrives forvirring om forretningsmodellen.

For at benytte Stadia har man nemlig skullet betale 130 dollar (knap 900 kroner) for en startpakke, der inkluderer tre måneders abonnement. Som Stadia er nu, skal man betale for et abonnement for derefter at købe adgang til de spil, der ligger på platformen. Og flere af de ting, som Google lovede som for eksempel meget høj opløsning, har været svært at indfri alle vegne, fordi det lokale mobilnet ikke har kunnet håndtere den store mængde data.

»Det har nok skuffet lidt, at folk har skulle betale for noget, som ikke er helt færdigt endnu. Google har en enorm infrastruktur og vil sagtens kunne sende en stor mængde data ud til brugerne. Men spørgsmålet er, om netudbyderne kan garantere båndbredde, der kan håndtere den mængde data som Google sender ud,« fortæller Henrik Schønau Fog.

Google annoncerede i februar, at der i løbet af 2020 vil komme en gratis version af Stadia.