Techgiganter skruer op for lobbymillioner i EU

Internetgiganterne har på fem år øget deres lobbybudget i Bruxelles med over 500 procent.

Det er vigtigt for teknologigiganterne at påvirke beslutningerne i EU. Derfor har de øget deres lobbybudgetter markant de senere år. Fold sammen
Læs mere
Foto: Ben Stansall og Lionel Bonaventure/AFP/Ritzau Scanpix

Google er den absolutte topscorer blandt teknologigiganterne, når det gælder midler til at drive lobbyvirksomhed for blandt beslutningstagerne i EU.

Internetgiganten brugte i 2019 otte millioner euro (59,7 millioner kroner) på lobbyarbejde i Bruxelles, hvor de store af EUs institutioner har hovedsæde. Det viser tal fra organisationen Transparency International, skriver Euronews.

I alt har de fire store – Google, Facebook, Apple og Amazon – siden 2014 øget deres lobbybudget i EU med 510 procent for at fremme deres egne interesser.

Facebook brugte i 2019 i alt 3,5 millioner euro (26,2 mio. kr.), Apple havde afsat 2,0 mio. euro (14,9 mio. kr.), mens Amazon brugte 1,75 mio. euro (13 mio. kr.), har Transparency International gjort op.

I 2014 var lobbybudgetterne langt mindre, men også da lå Google højest og brugte 1,25 mio. euro (9,3 mio. kr.).

Raphaël Kergueno fra Transparency International EU siger til Euronews, at »den nuværende lobbyregulering er meget mangelfuld«. EUs kommissær for bl.a. gennemsigtighed, Vera Jourová, arbejder på at indføre et obligatorisk lobbyregister for alle EU-institutioner og har bedt Europa-Parlamentet og de 28 EU-lande om snarest at genoptage forhandlingerne om det.

Efterårsrekord i USA

Også hjemme i USA er der skruet op for lobbybudgetterne. Facebook og Amazon satte ifølge nyhedsbureauet Bloomberg i efteråret lobbyrekord. Facebook brugte i juli-september 4,8 mio. dollar (32,2 mio. kr.) eller næsten 70 procent mere end året før på samme tid, mens Amazon anvendte 4,0 mio. dollar. Det er det største beløb, som internetgiganten nogensinde har brugt på et enkelt kvartal.

Apple brugte 1,8 mio. dollar, 34 procent mere end året før.

Googles lobbybudget gik dog den modsatte vej og blev næsten halveret – fra 5,5 til 2,8 mio. dollar.