TDC-direktør: Sådan skal vi vinde TV-kunderne hjem

Nye satsninger skal få bredbånds- og TV-kunder til at blive hos TDC, der gør klar til yderligere udbygning af sine danske net efter milliardfrasalget i Norge.

TDCs koncernfinansdirektør, Stig Pastwa, ser gode tegn på, at TDC kan rykke fremad i den kommende tid gennem nye satsninger og større udbygning af mobile og faste net i Danmark. Arkivfoto: TDC Fold sammen
Læs mere

TDC gør klar til en større satsning på bredbåndsområdet for at rulle mere lynhurtigt fibernet ud i Danmark og håber, at den bedste mobildækning kan vinde mange af de kunder ind, som opsiger deres TV-abonnement for i stedet at bruge streamingtjenester.

Det fortæller TDCs koncernfinansdirektør, Stig Pastwa, efter at Danmarks største telekoncern onsdag morgen fremlagde regnskab for 3. kvartal med stor fremgang på mobilsiden men med fortsat tab af såvel bredbånds- som TV-kunder.

»Det er rigtigt glædeligt med mobilfremgangen. Det skyldes rigtigt meget, at vi kvartal for kvartal taber færre kunder, ligesom vi naturligvis også vinder nye kunder. Det er både erkendelsen af, at vi har Danmarks bedste netværk, og f.eks. det et år gamle fordelsprogram, YouSee More, hvor man som fordel f.eks. kan få mere data, der giver tilfredshed,« siger Stig Pastwa til Berlingske.

Flere ting i ærmet for at holde på TV-kunder

Netop mobilnettet, som i internationale undersøgelser er udpeget til det bedste og bedst dækkende herhjemme, skal bruges til at dæmme op for tabet af TV-kunder. I juli-september sagde endnu 12.000 deres TV-abonnement op hos TDC/YouSee.

»Tabet af TV-kunder er mindre end i forrige kvartal. Vi har lanceret bland-selv, hvor man kan skifte TV-kanaler og streamingtjenester ind og ud, så kunderne får mere fleksibilitet. Effekten vil slå endnu mere igennem, og man kan nok forudse, at vi kommer med flere ting, som bringer os den rigtige vej. Markedet er i stor bevægelse. Derfor har vi som strategi for fibernetområdet at udbygge mobilnettet, så vi kan beholde kunderne dér, hvilket vil hjælpe på indtjeningen,« siger Stig Pastwa.

TDC kan ligesom konkurrenten Telia tilbyde bl.a. TV over mobilnettet, hvilket kan være attraktivt for dem, der ikke vil have et dyrt kabel-TV-abonnement.

Pengene til den dyre udbygning kommer bl.a. fra salget af TDCs norske datterselskaber, som Telia købte for 16 milliarder kroner. De 15 mia. bruges til at nedbringe TDCs gæld og dermed stille TDC i et bedre lys, hvis der fremover skal rejses penge.

»I dag står vi med en gæld på samme niveau, som da vi var et børsnoteret selskab. Det vidner om en stærk kapitalstruktur. At vi betaler gælden væk, giver os bedre mulighed for at optage ny gæld, hvis der er brug for det, og da vi ikke indfører ekstraordinære udbytter, vil den sidste milliard knne bruges til investeringer. Vi har planer om at rulle meget mere fiber ud i Danmark, så vi står endnu stærkere,« siger Stig Pastwa.

Ny satsning på bredbånd på vej

Også på bredbåndsmarkedet, hvor 11.000 kunder sagde op i de forgangne tre måneder, planlægger TDC en satsning efter det nylige opkøb af konkurrenten Hiper med 47.000 rene bredbåndskunder – de fleste af dem frafaldne TDC-kunder, der kan få hurtigere forbindelser til lavere priser.

»Hiper har været dygtig og agil, og det vil vi gerne fortsætte og bruge til at ekspandere på bredbånd. Vi er meget, meget tæt på at komme med konkrete initiativer i forhold til, hvordan vi ønsker at rulle mere fiber ud i Danmark. Her spiller Hiper meget fint ind som en stærk motor, som kunderne godt kan lide,« siger koncernfinansdirektøren.

Hiper sælger kun bredbåndsforbindelser, hvilket har tiltrukket en bestemt kundeskare.

Erhverv kan blive en god forretning igen i 2019

TDC bliver stadig mere klemt på erhvervsmarkedet, hvor konkurrenterne har rustet op. Stig Pastwa forventer dog, at erhvervsforretningen i løbet af 2019 igen kan blive en god forretning for telegiganten.

»På erhvervsmarkedet sker der et stort skifte mod digitale løsninger og andre former for telefoniløsninger og såkaldt »unified communication« med brug af bl.a. Skype i en form for cloudløsning (internetbaseret IT, som man køber sig til i byen, red.). Vi vokser rigtigt fint her. Der kan være en lavere omsætning pr. kunde, men det er til en fornuftig indtjening, så vi skal sikre at få rigtigt mange kunder om bord. Men skiftet tager tid, så den plan, vi havde for at vende erhvervsforretningen, er nok forskudt i et års tid. Jeg tror, at det vil vende i løbet af næste år,« siger koncernfinansdirektøren.

TDC vil på den voksende cloudområde bl.a. bistå med sikkerhedsløsninger og hjælpe virksomheder med at håndtere Tingenes Internet, hvor milliarder af dimser og sensorer skal kobles på nettet og levere data.

Målet er – næsten – nået

Stig Pastwa kalder 3. kvartalsregnskabet for »et godt kvartal«, selv om driftsindtjeningen er faldet.

»Vi står med et stærkt TDC med vækst i indtjeningen over tre kvartaler, og jeg tror, at vi i slutningen af december har nået det mål, som vi satte os for tre år siden: At vi i 2018 skulle skabe vækst i indtjeningen. Og det sker kun ved, at vi får flere kunder og leverer gode løsninger,« fastslår han.