TDC-direktør: Kundeflugt opvejes af stigende priser og mere trafik på nettet

Danmarks største telekoncern har mistet store mængder af abonnenter, navnlig på grund af TV-krigen med Discovery. YouSee kan miste flere TV-kunder i årets første måneder, men telekoncernen henter andre penge ind ved at leje sine net ud til stadig flere konkurrenter, og koncernfinansdirektør afviser, at konkurrencen er »blodrød«.

TDC splittede sidste sommer selskabet i to dele, som nu konkurrerer direkte mod hinanden og ikke skal tage fælles hensyn. Det koster kunder, men TDC henter noget af det tabte ind gennem stigende priser og via konkurrenter, der lejer sig ind på TDCs stadig mere udbyggede net. Mads Claus Rasmussen

TDC udelukker ikke, at der vil forsvinde flere kunder fra den indbringende TV-forretning i de første måneder af 2020, men til gengæld trækker Danmarks største telekoncern kunder ind ad bagvejen, når andre selskaber lejer sig ind på TDCs kabel- og fibernet, som der igen i år vil blive skudt et milliardbeløb i at udvide.

Sådan lyder meldingen fra TDCs koncernfinansdirektør, Lasse Pilgaard, oven på et regnskab mandag morgen fra TDC, som viste tab af kunder på alle områder – mest iøjnefaldende på TV-siden som følge af det TDC-ejede YouSees beslutning om at pille Discoverys sports- og underholdningskanaler ud af sine faste TV-pakker fra årsskiftet, hvilket udløste en TV-krig, hvor Discovery valgte at stå fast og sige nej.