Strejke er en bombe under SAS’ økonomi: »SAS skal igen til at tænke på at overleve«

SAS er på vej til igen at blive kastet ud på en økonomisk katastrofekurs, efter at strejker fredag har aflyst mere end 600 flyvninger.

Piloterne i SAS har valgt at strejke, fordi de ikke er nået til enighed med SAS om en ny overenskomst. Det betød køer i Københavns Lufthavn fredag morgen. Foto: Philip Davali/Ritzau Scanpix Fold sammen
Læs mere
Foto: Philip Davali

Strejken i SAS kan bliver langt dyrere for flyselskabet end tidligere arbejdsnedlæggelser. Nye regler for, hvordan SAS skal kompensere passagererne, kan blive en alvorlig og helt ny udfordring. Det sker samtidig med, at SAS er påvirket af stigende brændstofspriser.

I første omgang er 72.000 passagerer fredag ramt af strejken, der har medført, at 673 flyafgange er aflyst.

»Det bliver rigtig dyrt for SAS. Alene det at sætte flyene på jorden koster mellem 70 og 100 mio. svenske kr. om dagen. Dertil kommer der andre udgifter,« siger Jacob Pedersen, analysechef i Sydbank.

De andre udgifter er først og fremmest den kompensation, som SAS kan være tvunget til at betale til sine kunder. Gustav Thybo, der er direktør for og grundlægger af Flyhjælp, vurderede tidligere fredag, at alene strejken fredag kan koste SAS et beløb på op mod 190 mio. kr.

Det har tidligere været omstridt i retspraksis, om en strejke udløser kompensation til passagererne. Men sidste år gav EU-Domstolen, som er højeste myndighed, passagerer medhold i, at de som følge af en intern strejke har ret til kompensation.

»Det her kommer på et tidspunkt, hvor selskabet i forvejen er udfordret af høje brændstofspriser, og overskuddet er reelt ikke meget større end de besparelser, som SAS gennemfører i år,« siger Jacob Pedersen.

SAS tjente i 2018 godt 1,4 mia. danske kr. og har også lovet overskud i 2019. Det var fjerde år i træk med plusser på bundlinjen, efter at selskabet især i årene efter finanskrisen var plaget af store underskud og en konstant truende konkurs. Men nu mener piloterne, at med de bedre resultater er tiden er kommet til at hæve lønningerne.

»SAS leverer kun overskud, fordi de bliver ved med at spare penge, og i den virkelighed har vi så nogle piloter, som vil have en tocifret procentuel lønstigning. Det eneste, det vil betyde, er, at SAS går fra at være en af de stærkere spillere i industrien til et SAS, som skal til at tænke på at overleve igen,« siger Jacob Pedersen.

Aktierne i SAS er fredag formiddag faldet med omkring 4,5 pct., og Jacob Pedersen har fredag morgen valgt at sænke sin anbefaling på SAS-aktien til »hold« fra tidligere »køb«.

»SAS-piloternes strejke er overraskende for os og synliggør, at SAS er mere sårbar, end vi på forhånd ventede. Fortsatte besparelser er en nødvendighed for at sikre et profitabelt og selvstændigt SAS, og forståelsen for dette lader til at være meget begrænset,« siger Jacob Pedersen.

Stort ansvar

Ud over løn er det uenighed om arbejdstider og vagtplaner, der har fået piloterne til at gå i strejke.

»Vi føler et stort ansvar for ikke at ramme passagererne. Derfor har vi strakt os langt for at få et resultat. Vi har haft en målsætning om at nå til enighed, men det er ikke lykkedes parterne at finde en løsning, så vi kunne undgå en strejke. Dette beklager vi dybt over for vores passagerer,« skrev René Arpe, formand for Dansk Pilotforening, i en pressemeddelelse fredag morgen.

Dansk Pilotforening oplyser fredag morgen, at der ikke er aftalt et videre forhandlingsforløb med SAS. Pilotforeningen er ved at samle piloterne for at orientere dem om situationen.

Torsdag blev der fremlagt et tilbud om lønstigninger på 2,3 procent, men fagforeningen i Sverige har krævet, at piloterne går 13 procent op i løn.

2. april varslede SAS-piloterne i hele Skandinavien gennem deres organisation SAS Pilot Group (SPG) strejke fra 26. april. SPG samler 95 pct. af SAS' piloter i Skandinavien.

René Arpe mener, at strejken kunne have været undgået, »hvis SAS havde vist en reel vilje til at komme os i møde.«

»I stedet møder vi en SAS-ledelse, som mener, at deres medarbejdere skal acceptere forringede arbejdsvilkår, uforudsigelig arbejdstid og utryghed om eget job,« forklarer han i en pressemeddelelse.

I dag har mange SAS-piloter ifølge pilotforeningen ikke kontrol over, hvor, hvornår og hvor længe de skal arbejde og risikerer i værste fald at skulle arbejde syv weekender i træk, fordi der ikke er fast turnus.

Det har ikke været muligt at få en uddybende kommentar fra pilotforeningen.

83.000 om måneden

SAS oplyser, at en pilot i gennemsnit får 83.000 kr. om måneden før tillæg og pensioner. Inklusive pensioner er lønningerne for piloter generelt ca. 99.600 kr. Til sammenligning får en buschaufør i gennemsnit ca. 30.000 kr., viste tal fra Danmarks Statistik sidste år.

»SAS er villig til at fortsætte forhandlingerne, men hvis piloternes krav skal opfyldes, vil det få store negative konsekvenser for selskabet,« udtalte Karin Nyman, kommunikationsdirektør hos SAS, fredag morgen.

I alt er 1.409 SAS-piloter i Danmark, Norge og Sverige gået i strejke. 2,5 millioner passagerer rejste med SAS i marts – 70.000 flere end for et år siden.

Man kan læse mere om passagernes ret til kompensation her.