Det ved vi om SAS-strejken: Påvirker 72.000 passagerer og holder hundredvis af fly på jorden

Piloterne i SAS har nedlagt arbejdet, efter at forhandlingerne mellem dem og SAS i går brød sammen. 673 fly aflyses med konsekvenser for 72.000 passagerer.

Foto: Johan Nilsson/AFP/Ritzau Scanpix

SAS-piloterne har nu taget et af de tungeste våben i en arbejdstagers arsenal i brug. De er gået i strejke. Det sker, efter at forhandlingerne mellem de skandinaviske piloter og SAS er brudt sammen.

De to parter fortsatte forhandlingerne til langt ud på natten til fredag, selv om deadline var sat til midnat, men parterne er fortsat meget langt fra hinanden.

I løbet af fredag den 26. april bliver 673 fly aflyst, hvilket får direkte konsekvenser for 72.000 passagerer. Forhandlingerne har været i gang siden marts i alle de skandinaviske lande med hjælp fra eksterne mæglere i de sidste stadier. SAS ønsker at fortsætte forhandlingerne med henblik på at nå til enighed så hurtigt som muligt.

1.500 piloter i de skandinaviske pilotforeninger går i strejke, hvilket betyder, at langt de fleste indenrigsruter, ruter i Europa samt langdistanceflyvninger ikke kommer på vingerne, før parterne finder en løsning.

Det er kun 30 procent af alle SAS-fly, der ikke bliver holdende på jorden. Det skyldes, at fly, der opereres af SAS-partnere, ikke påvirkes af konflikten, så man kan som passager være heldig at kunne flyve, selv om man har bestilt sin billet gennem SAS.

Piloterne kræver 13 procent lønstigning

Forhandlingernes store knaster var piloternes løn og vagtplaner. De svenske piloter kræver ifølge det svenske nyhedsbureau TT en lønstigning på 13 procent. Torsdag afviste de blankt en lønstigning på 2,3 procent. Vejen til forsoning mellem de to parter på lønområdet ser derfor ud til at være lang.

Stridighederne om vagtplaner handler ifølge piloterne om, at de ønsker samme vilkår som i andre selskaber. De vil kende deres arbejdstid.

»Vi har forhandlet, men forhandlingerne er brudt sammen. Det handler om, at vi vil have samme gode forhold som i andre lavprisselskaber om at kende sin arbejdstid. Vi er langt fra hinanden,« siger Henrik Thyregod, næstformand i Dansk Pilotforening, til TV 2.

Natten til fredag var der endnu intet nyt fra Forligsinstitutionen i København. Det er forligsmand Jan Reckendorff, der leder forhandlingerne. Allerede torsdag planlagde SAS en række aflysninger for ikke at risikere, at kabinepersonale eller passagerer skal ende strandet, såfremt ingen pilot kan flyve dem hjem.

»SAS må begynde at samarbejde med sine ansatte for at udvikle selskabet. Vi er forberedt på, at strejken kan blive langvarig, men vi forventer, at SAS også viser vilje til at finde en løsning,« siger Henrik Thyregod til TV 2.