En sværm af retssager flyver snart i SAS’ retning

En stribe virksomheder, hvis forretning består i at søge kompensation hos flyselskaber, agter at stævne SAS til et formentlig langtrukkent opgør i retten. Trafikstyrelsen vil ikke forholde sig til sagen, før der er faldet afgørelse i passagerklager indgivet til styrelsen.

(ARKIV) Passagerer rejser ofte krav om erstatning, hvis deres fly bliver forsinket eller aflyst. Den juridiske proces med at søge kompensionen overlades dog af mange til virksomheder, der mod en procentdel klarer arbejdet for dem. Fold sammen
Læs mere
Foto: Claus Bech/Ritzau Scanpix

»Vi mener klokkeklart, at den her sag bør falde ud til passagerernes side,« lyder det stålfast fra Johan Fugmann, der er direktør i Flyforsinkelser.dk, hvis forretning går ud på at søge erstatning på vegne af forsinkede passagerer.

Telefonerne har kimet hos Flyforsinkelser.dk i løbet af de seneste seks dage, hvor SAS-piloternes strjeke har ført til aflysninger af 3.306 fly med konsekvenser for 326.917 passagerer. Flyforsinkelser.dk har fået afvist sit første krav om kompensation til SAS på vegne af passagerer, der har fået deres rejse aflyst.

SAS’ norske kommunikationschef, Knut Morten Johansen, afviste lørdag over for flysmart24.no, at SAS kommer til at udbetale kompensation. SAS betragter strejken som en »ekstraordinær omstændighed uden for flyselskabets faktiske kontrol«, hvilket efter selskabets mening fritager det fra at betale.

»SAS har blankt afvist at betale. Så vi kommer til at indlede en retssag mod SAS, som vi mener, at vi står til at vinde. Man kan spørge Trafikstyrelsen, hvad de mener, men det, mener jeg, er overflødigt. EU har afgjort en lignende sag, der faldt ud til passagerernes side,« siger Johan Fugmann.

Flyforsinkelser.dk er ikke den eneste virksomhed, som har lagt i kakkelovnen til at gå rettens vej. Gustav Thybo, der er direktør i Flyhjælp og jurist med speciale i passagerrettigheder, er ligeledes klar til et retsopgør med SAS. Virksomheden Airhelp meldte også ud i weekenden, at man var klar til at gå i retten.

Uenighed om omstridt EU-dom

Virksomhederne vil gå i retten med en EU-dom fra 2018 i hånden. EU-Domstolen har udtalt, at erstatningssager udløst af intern strejke skal afgøres fra sag til sag. De skal vurderes ud fra to kriterier: Om det er et led i den sædvanlige aktivitetsudøvelse, og om det er inden for flyselskabets faktiske kontrol.

»Vi mener uden tvivl, at lønforhandlinger med ens ansatte er hører under de sædvanlige aktiviteter i en virksomhed. Der er hverken tale om en naturkatastrofe, lufthavnslukning eller det, der ligner, men derimod lønforhandlinger, som er en almindelig og tilbagevendende begivenhed for en virksomhed,« siger Gustav Thybo, direktør i Flyhjælp.

Vicedirektør i Forbrugerrådet Tænk, Vagn Jelsøe, udtaler til Berlingske, at Forbrugerrådet anbefaler alle berørte SAS-passagerer at indgive en klage til Trafikstyrelsen, der er øverste administrative myndighed inden for luftfart i Danmark.

»Vi anbefaler passagerer berørt af pilotstrejken i SAS at indgive en – gratis – klage til Trafikstyrelsen. Det er dem, der skal afgøre, hvorvidt EU-dommen giver passagererne ret til kompensation,« siger Vagn Jelsøe, vicedirektør i Forbrugerrådet Tænk.

Pressechef i Trafikstyrelsen Kim Voigt Østrøm oplyser til Berlingske, at styrelsen ikke på nuværende tidspunkt kan tage stilling til, om den omstridte EU-dom fra april 2018 danner præcedens for kompensation til passagererne. Trafikstyrelsen afventer afgørelser i klagesager fra de berørte SAS-passagerer, før man vil udtale sig om sagen i medierne.

»SAS plejer at punge ud«

Lørdag – blot én dag inde i pilotstrejken – gjorde SAS det klart, at virksomheden vil modsætte sig eventuelle erstatningskrav fra passagerer. Det er hidtil uset adfærd fra SAS, fortæller Johan Fugmann, direktør i Flyforsinkelser.dk

»Vi skriver en stævning og tager sagen i retten, men mit gæt vil være, at sagen kommer til at trække i langdrag. SAS har formentlig afvist sagerne, fordi de mener at have en eller anden juridisk spidsfindighed, som fritager dem fra at betale,« siger Johan Fugmann.

Det er ulig, hvordan SAS plejer at agere i sager om kompensation, mener Flyforsinkelser.dk. Det hænder, at mindre flyselskaber vælger at gå rettens vej for enten at undgå eller udskyde betalingen så lang tid som muligt. Men direktøren siger, at det langtfra er kutyme for et stort selskab som SAS.

»Vi oplever af og til, at mindre flyselskaber med begrænsede midler ikke vil følge reglerne og i stedet vælger rettens vej – for enten at undgå eller udskyde kompensationen til passagererne – men det er ikke noget, vi plejer at opleve fra SAS side,« siger Johan Fugmann.