Lavprisselskabet Norwegian har gennem flere år investeret massivt i at få flere fly på vingerne. I øjeblikket går planen dog den helt anden vej.
To forskellige flytyper er nemlig parkeret på jorden, og der kommer de til at blive stående i et stykke tid. Og det har kostet dyrt på flyselskabets bundlinje.
Regnskabet for første halvår af 2019 viste, at Norwegian tabte 1,4 milliarder norske kroner på bundlinjen svarende til omkring en milliard danske kroner. Det skriver den norske netavis E24.
Samtidig har flyselskabet over en årrække opbygget en gæld, der løber op i 45 milliarder danske kroner. På trods af at Norwegian gennem længere tid har oplevet flere og flere passagerer, tyder meget på, at flyselskabet nu er på vej ned i dybe økonomiske problemer.
Og en række uforudsete udgifter hjælper ikke Norwegian med at vende nedturen om.
Flyveforbud og gløderegn
Den første krise opstod i marts, da to fly af typen Boeing 737 Max styrtede ned i Indonesien og Etiopien. Det betød, at der på verdensplan blev nedlagt et forbud mod flytypen, der stadig ikke er kommet i luften.
For nylig indtraf endnu en krise, da et af Norwegians langdistancefly aldrig kom ud af lufthavnen i Rom. Da flyet af typen Boeing 787 Dreamliner lettede og satte kursen mod Los Angeles, gik der ikke længe, før små fragmenter løsnede sig fra den ene motor. Gløder regnede ned over området ved lufthavnen og beskadigede 25 huse og 12 biler.
Det førte til, at 10 Dreamlinere blev parkeret på ubestemt tid, fordi de særlige Rolls-Royce-motorer skal undersøges. Flyveforbudene betyder, at i alt 28 Norwegian-fly holder stille på jorden.
Norwegian skriver i en pressemeddelelse, at disse kriser har presset selskabet økonomisk. Massive investeringer i flere fly har kun efterladt et lille rum til at håndtere uforudsete udgifter, og det er nu en af grundene til, at Norwegian er kommet i klemme.
Til den norske netavis E24 udtaler Norwegian om problemerne:
»Vi forventer at Boeing og Rolls-Royce vil dække store dele af omkostningerne,« siger kommunikationschef i Norwegian Lasse Sandaker-Nielsen.