Storbank om uventet nedtur for Novo-sællert: »En storm i et glas vand«

En skuffelse på flere hundrede millioner kroner for Novos største salgssucces har pustet liv i spekulationer om, hvorvidt selskabets topsællert kan blive fanget i en prisklemme i USA. Storbank kalder nedturen for Novos trækhest for »en storm i et glas vand«.

LFJ
Med topchef Lars Fruergaard Jørgensen i spidsen kæmper Novo Nordisk en hård kamp om førertrøjen i den såkaldte GLP-1-klasse på det amerikanske marked. Fold sammen
Læs mere
Foto: Søren Bidstrup

Trods topfart i selskabets berømmede indtjeningsmotor blev aktionærerne i Novo Nordisk budt på en iøjnefaldende skuffelse, da det danske medicinalselskab for et par uger siden kom med årets første regnskabsrapport, der ellers helt grundlæggende ramte skiven:

Novos største trækhest, GLP-1-midlet Victoza, skuffede fælt med et salg, der var 350 millioner kroner mindre end forventet.

Topledelsen i Novo Nordisk er tidligere blevet taget på sengen på det vigtige amerikanske marked, da selskabet i 2016 ramlede direkte ind i en omfattede priskrig på insulin.

Ifølge den internationale investeringsbank J.P. Morgan skal investorerne dog ikke være nervøse for, at en ny nedtur i USA er under opsejling.

I et notat kalder bankens analytikere formdykket for Novos førende diabetesmiddel for »en storm i et glas vand« og ser »ikke nogen bekymringer for prispres på Victoza.«

Den analyse er Søren Løntoft Hansen, senioranalytiker i Sydbank, enig i.

»Vi kan se, at der en tendens til, at der bliver givet større rabatter, men det er ikke noget, som umiddelbart giver anledning til de store panderynker. Vi er slet, slet ikke i nærheden af de niveauer, som vi ser med insulin,« siger Søren Løntoft Hansen.

Novo-ledelsen med topchef Lars Fruergaard Jørgensen i spidsen har forklaret Victozas nedtur i årets første kvartal med, at midlet er blevet ramt af såkaldte »lagerreduktioner i USA.«

Budskabet lød videre, at der ikke skulle være større ændringer i prisen på selskabets største salgssucces på det amerikanske marked.

Hvor Novo i USA er blevet fanget i en form for permanent priskrig på markedet for især langtidsvirkende insulin, er det såkaldte GLP-1-segment i stort omfang gået fri af prispres – indtil nu.

Sporene skræmmer

Når selskabets investorer har den store lup fremme, når det handler om Novos formkurve på det amerikanske marked, hænger det sammen med, at det danske selskab blev ramt en større priskrig på insulin i USA, som kostede et kæmpe aktiedyk på næsten 40 procent i 2016.

Da Novo i oktober det år chokerede sine investorer ved at droppe sit langsigtede finansielle mål med henvisning til prispresset i USA, sagde daværende finansdirektør Jesper Brandgaard til Berlingske Business, at selskabet nu kiggede »på en anden virkelighed«.

Den historie har aktiemarkedet langtfra glemt.

I USA er Novo Nordisk blevet trykket så langt tilbage på banen med sin insulinforretning, at selskabet i dag sælger sit store væksthåb, Tresiba, med prisafslag på op mod 70 procent. Andre af Novos milliardprodukter i den amerikanske insulinforretning bliver solgt med endnu større rabatter.

Derfor skal der ikke mange svaghedstegn til for selskabets store salgssucces i den lukrative GLP-1-klasse, før Novos aktionærer for alvor spærrer øjnene op.

»Investorerne har stadig situationen fra 2016 frisk i erindringen. Med den historik bliver der holdt ekstra godt øje med Victoza, som har været en supersællert for Novo Nordisk. For Novo er GLP-1-segmentet udset til at udgøre rygraden i selskabets omsætning og indtjening, når vi bare kigger fem år frem,« siger Søren Løntoft Hansen.

Novo lancerede for godt et år siden diabetesmidlet Ozempic i USA, som kort fortalt er en skarpere og mere potent udgave af Victoza.

Novo Nordisk søsatte i august 2018 en stor reklameoffensiv med Ozempic, som skulle trække det danske middel helt frem i rampelyset hos de amerikanske TV-seere.

GLP-1-klassen er en af de hurtigst voksende lægemiddelkategorier på det globale marked, da væksten lige i øjeblikket ligger på omkring 30 procent.

Derfor har netop den type diabetesmedicin meget stor betydning for Novos fremtidige indtjening.

I 2018 solgtes der Victoza for 17,6 milliarder kroner i USA.