Spies-direktør håber på en afklaring i dag eller i morgen – og ser en mulig køber

Jan Vendelbo, der er adm. direktør for Spies, håber på, at flyene i Thomas Cook Airlines Scandinavia snart kan få lov til at lette, så han kan begynde at sælge rejser igen. Og så peger han på en mulig køber af konkursramte Thomas Cooks guldæg – den nordiske del.

Jan Vendelbo, adm. direktør for Spies, har sat salget af rejser på pause, efter at rejseselskabets ejer, Thomas Cook, har ansøgt om konkurs, men håber på en hurtig afklaring. Arkivfoto: Ritzau Scanpix Fold sammen
Læs mere

I disse timer venter Spies’ adm. direktør, Jan Vendelbo, i spænding. For det er netop nu ved at blive afgjort, om han igen kan åbne for salget af rejser.

Tidligere på dagen stoppede Spies, der er ejet af konkursramte Thomas Cook, midlertidigt for salget af rejser.

For selv om Spies hører under den nordiske del af Thomas Cook, der ikke er gået konkurs, er 80 pct. af Spies’ rejser afhængige af fly, som har fået flyveforbud på grund af konkursen. Flyene hører nemlig til selskabet Thomas Cook Airlines Scandinavia, som er koblet sammen med den konkursramte engelske del af rejseselskabet.

»Vi håber, at vi får en afklaring i dag eller i morgen på, om Thomas Cook Airlines Scandinavia kan begynde at flyve igen, for det er det, som holder os tilbage,« siger Jan Vendelbo og fortæller, at man lige nu er ved at se på, om man kan flytte flyenes leasingaftaler over i det nordiske selskab.

»Det er en utroligt kompliceret øvelse. Det er noget, der normalt tager meget lang tid at gøre, men dem som ejer flyene, og som vi leaser af, har også en interesse i at få flyene i gang. Så vi håber, de finder en løsning,« siger han.

Finder Thomas Cook ikke en løsning, kan det ifølge direktøren blive svært. For den nordiske del af Thomas Cook, som blandt andet også tæller rejseselskaberne Tjæreborg og Ving, har for mange passagerer til, at det er muligt at finde nok fly at lease.

»For at få den nordiske del til at køre, har vi behov for meget flykapacitet, og det vurderer vi ikke, at vi kan få fat i på kort sigt,« siger han.

Men er det ikke muligt for jer at lave en samarbejdsaftale med et andet luftfartsselskab, hvis det ikke lykkes at få Thomas Cook Airlines Scandinavia i luften?

»Det kan jeg ikke sige, at det ikke er. Men lige nu arbejder vi på at få Thomas Cook Airlines Scandinavia i luften,« siger han.

Hvor længe kan I holde jer kørende, hvis Thomas Cook Airlines Scandinavia ikke kommer i luften?

»Det kan jeg ikke spekulere i. Men det er klart, at der kan ikke kan gå for lang tid,« siger Jan Vendelbo.

Direktør: Kapitalfond er »højst sandsynligt interesseret«

Mens det konkursramte moderselskab Thomas Cook længe har haft økonomiske problemer, har den nordiske del af forretningen været et guldæg. Blandt andet på grund af Spies, der blev stiftet af Simon Spies i 1956, og som i det seneste regnskab fra november 2018 kom ud med det »tredjebedste resultat i selskabets historie«. Resultatet af den primære drift blev på 85 mio. kroner mod 98 mio. kroner året før. I samme periode voksede omsætningen fra 1.639 mio. kroner til 1.790 mio. kroner.

Derfor er det ikke utænkeligt, at den nordiske del vil blive solgt, lyder det mandag fra en række analytikere. I norske og svenske medier bliver særligt én mulig køber nævnt – kapitalfonden Triton Partners.

Kapitalfonden afgav i slutningen af maj et købstilbud på Thomas Cooks nordiske selskaber, herunder Spies. Tilbuddet blev dengang taget til efterretning af Thomas Cook Groups bestyrelse, men blev tilsyneladende lagt i skuffen, da koncernen i stedet valgte at gå med den kinesiske investor Fosun og beholde den nordiske del i porteføljen.

Jan Vendelbo ser det også stadig som en mulighed, at Triton Partners skulle være klar til at købe de nordiske selskaber.

»Triton Partners er højst sandsynligt interesseret. Det har de i hvert fald været, og det var jo ikke dem, der sprang fra. Det var bestyrelsen i Thomas Cook, som valgte at gå en anden vej end at sælge »Norden« fra – og Triton ville jo have købt hele Norden ud af Thomas Cook,« siger han.

Og det tror du stadig, de er interesseret i?

»De har i hvert fald ikke givet udtryk for, at de ikke længere er interesseret,« siger han og tilføjer, at det er hans egen personlige analyse, at kapitalfonden stadig skulle være interesseret.

Triton Partners, der også har kontor i København, købte i marts den hollandske online rejseudbyder Sunweb. Kapitalfonden oplyser, at den ikke ønsker at kommentere, om den stadig er interesseret i at købe den nordiske del af Thomas Cook.