Analytiker: Spies får ikke lov at dø

Spies er ikke konkurs, fordi ejeren Thomas Cook er konkurs. Den danske rejsearrangør har et stærkt brand og en fornuftig økonomi. Derfor er der alle mulige gode grunde til at sælge Spies fra, forklarer aktieanalysechef. Investeringsøkonom tvivler på, at køberne står i kø.

Det er slut med at flyve med Thomas Cook Airlines Scandinavia til blandt andet Kap Verde (foto). Spørgsmålet er, om det også er slut med at rejse med Spies, som er ejet af Thomas Cook. Aktieanalytiker Jacob Pedersen vurderer, at det historiske danske rejseselskab mest sandsynligt vil blive solgt fra og overleve. Fold sammen
Læs mere
Foto: Frank Undall

Kaos, aflyste fly og uvished om fremtidige rejser. Tusindvis af danskere er mandag blevet ramt af, at Thomas Cook Group, som ejer det 63 år gamle danske rejseklenodie Spies, har ansøgt om konkurs.

Men ifølge aktieanalysechef Jacob Pedersen fra Sydbank er det ikke ensbetydende med, at Spies også må dreje nøglen om.

»For konkursboet i Thomas Cook Group gælder det nu om at få skrabet så mange penge sammen til kreditorerne som overhovedet muligt. I den proces er en af de vigtigste opgaver at få frasolgt sunde aktiver. Derfor er mit bedste bud også, at man vil gøre alt, hvad man kan, for at få solgt Spies fra,« siger han og understreger, at Thomas Cook og Spies desuden er to forskellige juridiske enheder.

I det seneste regnskab fra november 2018 kom Spies ud med det »tredjebedste resultat i selskabets historie«. Resultatet af den primære drift blev på 85 mio. kroner mod 98 mio. kroner året før. I samme periode voksede omsætningen fra 1.639 mio. kroner til 1.790 mio. kroner.

»Spies har et meget stærkt brand herhjemme, og hvis man skal tro folk fra Spies, er det et sundt rejseselskab, der giver overskud,« siger Jacob Pedersen.

Kræver en hurtig melding til kunderne

Spies' hjemmeside fremgår det ikke klart, hvad fremtiden for det danske rejseselskab er. Kunder, som aktuelt er ude at rejse eller er på vej afsted, bliver oplyst om, at alle flyvninger med Thomas Cook Airlines Scandinavia er aflyst mandag, mens rejser med andre flyselskaber som SAS, Norwegian og Thai Airways gennemføres.

Hvad angår rejser efter 23. september, skriver Spies blot, at kunderne skal holde sig opdateret på hjemmesiden, da rejsearrangøren regner med at have mere information i løbet af mandagen. Og hvis Thomas Cook vil gøre sig forhåbninger om at finde en køber til Spies, er det ifølge Jacob Pedersen vigtigt, at man undgår, at lukke ned i en periode.

»Man er nødt til at gøre det klart for kunderne, at Spies fortsætter i den form, man har i dag. Det skal der komme en meget hurtig melding på. Her taler vi om få dage. Uvished er med til at erodere brandet. Det er en fantastisk dårlig måde at få folk ind på hjemmesiden og booke rejser,« siger Sydbanks aktieanalytiker.

Uvist om nogen har planer klar i skuffen

Han har ingen bud på en konkret køber til Spies, der blev stiftet af Simon Spies i 1956 og i 2008 blev en del af Thomas Cook Northern Europe, der ejes af Thomas Cook Group – en af verdens største udbydere af ferierejser med fly.

»Jeg vil helst ikke spekulere i, hvem en potentiel køber kunne være, da jeg ikke har nok branchekendskab til aktørerne. Men det siger sig selv, at det ikke skal være en lille spiller, der skal ind og overtage Spies. Det skal være en stor spiller på det danske, skandinaviske eller måske europæiske marked, som kan gå ind og løfte en sådan opgave,« siger Jacob Pedersen.

Han vurderer, at man i første omgang vil holde Spies kørende, og at der kommer til at gå nogle måneder og måske et par kvartaler, før man har styr på, hvem der kan træde ind som køber af Spies.

»Det er ikke noget, der nødvendigvis kommer til at ske inden for en uge. Det er et større arbejde for en potentiel køber at gå ind og danne sig et overblik over Spies. At kigge bøgerne igennem og finde ud af, om det er noget, som er interessant. Det er også et åbent spørgsmål, hvor godt forberedte køberne er. Man ser ofte i den slags situationer, at der sidder nogen, som allerede har planer i skufferne, da de godt har kunnet se, hvilken vej vinden blæser. Men det kommer ikke så hurtigt,« siger Jacob Pedersen.

Rejsebranchen sprængt til atomer

Per Hansen, investeringsøkonom i Nordnet, tror, at det kan blive udfordrende at finde en køber til Spies i en tid, hvor salget af rejser i høj grad har flyttet sig fra fysiske salgskontorer med rejsekonsulenter til onlinesalg.

»Hvad angår de store spillere, er rejsebranchen sprængt til atomer med det her. Jeg tror ikke, at køberne står i kø for at overtage Spies,« siger han.

Det mest oplagte vil ifølge Per Hansen være, at rejsegiganten TUI skalerer op i Danmark og andre steder, hvor der kan blive et hul efter Thomas Cook. Men han finder det tvivlsomt, at TUI ligefrem vil gå ind og købe Spies.

»Det forudsætter, at man betragter Spies som et varemærke, som man gerne vil være en del af. Spørgsmålet er, om Spies hos den brede befolkning stadig er et varemærke. Om der er nogen, der søger specifikt efter rejser udbudt af Spies. Og det er jeg ikke så sikker på,« siger Per Hansen.

Han henviser desuden til, at Thomas Cook har satset på de lokale brands med blandt andet Spies i Danmark, Ving i Sverige og Norge og Tjäreborg i Finland. Hos konkurrenten valgte man at gå den modsatte vej og samle alle de lokale brands som Star Tour i Danmark, Thomson Travel i England og Fritidsresor i Sverige under paraplyen TUI.

»Man har altså ikke vurderet, at Star Tour var et meget stærkt dansk varemærke. Og hvis man ikke vurderede det, vil jeg gerne stille spørgsmålstegn ved, om man nu synes, at Spies i Danmark og Ving i Sverige og Norge er tilstrækkeligt stærke varemærker til, at man synes, det er interessant at gå ind i,« siger Per Hansen.

Han finder det mere sandsynligt, at TUI bare spiller videre på sit eget mærke. Og at man i stedet udnytter situationen til at øge udbuddet og blive mere synlige ved at annoncere rigtigt meget og være mere til stede på nettet.

Rødglødende telefoner hos konkurrenten

Hos Tui har konkursen skabt rødglødende telefonlinjer fra morgenstunden, ligesom antallet af sidevisninger på hjemmesiden har ligget 150 procent over normalen. Og allerede kl. 9 i morges var der solgt 25 gange så mange rejser som samme tidspunkt for en uge siden, oplyser pressechef Mikkel Hansen.

»Jeg skal passe på med at spekulere for meget i fremtiden, og lige nu forholder jeg mig til, at Spies stadig har en forretning i Danmark. Men vi oplever et massivt pres på alle vores kanaler og en massiv interesse i at kontakte os for at finde ud af, hvor man skal rejse hen fremadrettet. Så det er da en indikation på, at det er den vej, det bevæger sig,« siger han.

Mikkel Hansen oplyser, at han ikke må kommentere, hvorvidt Tui er en bejler til Spies. Han forklarer, at man i Tui har valgt en strategi, hvor man har samlet det hele i ét globalt brand. Og til spørgsmålet om, hvorvidt en spiller som Spies overhovedet kunne være interessant at få ind i porteføljen, svarer Mikkel Hansen:

»Det er igen inden for det område, jeg ikke må snakke så meget om. Vores udelukkende fokus er at kigge indad på vores forretning og fortsætte det stærke og gode arbejde, vi har gjort indtil videre med Tui som et globalt brand. Det er vores absolutte fokus, også i disse dage«.