Sommeren skulle være flyfartens genkomst. Men SAS aflyser flyvninger og mangler personale: »Der vil altid være ting, som vi kunne have gjort bedre«

Det er et »kæmpe paradoks«, at SAS er nødt til at aflyse tusinder af flyvninger til sommer på grund af personalemangel og leveranceproblemer. SAS har haft tid til at forberede sig på tiden efter corona, så hvorfor er de ikke lykkedes bedre med det? Berlingske har stillet SAS fire spørgsmål om problemerne.

Coronapandemien ramte flybranchen hårdt, og sommeren 2022 skulle derfor være symbol på genrejsningen i branchen. Men i SAS kæmper man lige nu på flere fronter, og flyselskabet har varslet aflysninger af fem procent af sommerens afgange. Fold sammen
Læs mere
Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Mellem maj og august har SAS varslet aflysninger af 4.000 flyvninger – cirka fem procent af det samlede antal afgange.

Flyselskabet forklarer, at det handler om udfordringer med at finde nok personale og problemer på leverandørsiden.

Men SAS' mangel på personale kommer oven på en coronapandemi, hvor selskabet har reduceret antallet af medarbejdere markant. Med næsten halvdelen – og med mere end sine konkurrenter, siger Jacob Pedersen, aktieanalysechef i Sydbank, der følger SAS tæt til Ritzau.

Han kalder det et »kæmpe paradoks«, at SAS efter to år næsten uden indtægter ikke er bedre forberedt på tiden efter corona.

SAS har desuden været ramt af overenskomstmæssige konflikter med flere medarbejdergrupper: Bagagepersonalet i Københavns Lufthavn, stewardesserne og piloterne.

Lige nu ligger selskabet i forhandlinger med piloterne om en ny overenskomst.

Berlingske har stillet SAS fire spørgsmål om, hvorfor flyselskabet er havnet i den situation, de er.

»Det er et globalt problem«

Hvad betyder det, når SAS siger, at de aflyste flyvninger også skyldes »problemer på leverandørsiden«?

»Leveringen af fly er forsinket. Problemet med ramp-up inden sommer rammer langtfra kun SAS. Det påvirker hele branchen. Det vil sige også leverandører som Airbus og såkaldte leasingselskaber. Lufthavne kæmper med hele logistikkæden. Alle parter i branchen kæmper for at få personaleuddannelse og alle de tilladelser, som love og regler kræver. Det gør vi også, og især når det kommer til adgang til træning og de flyvninger, vi venter på. Alle skal rejse sig og flyve på samme tid,« skriver Alexandra Lindgren Kaoukji, SAS' presseansvarlige i Danmark.

Har SAS fejlet ved at afskedige så mange medarbejdere – sammenlignet med andre flyselskaber – og ved ikke at forhandle bedre aftaler på plads med medarbejderne?

»Der vil altid være ting, som vi kunne have gjort bedre, men vi har forsøgt at komme igennem pandemien på den allerbedste måde.«

»Det er et globalt problem, som påvirker hele branchen, og det, vi gør nu, er at skabe stabilitet og robusthed i sommerprogrammet for vores passagerer i en udfordrende sommer. Langt de fleste passagerer vil ikke bemærke andet, end at de bliver ombooket til en anden flyvning samme dag. Vi har rekrutteret til maksimal kapacitet og skal blot tilpasse os den herskende globale situation, som branchen befinder sig i. For så vidt angår aftaler, er det vores mål at indgå aftaler, der er konkurrencedygtige, og som gør SAS i stand til at stå stærkt i fremtiden under de nye forhold efter pandemien – altså med øget konkurrence og ændrede rejsemønstre.«

Hvad tænker SAS om, at I er nødt til at aflyse flyvninger i den sommer, der ellers skulle være den store genkomst for flyrejser efter coronakrisen?

»Det er selvfølgelig meget ærgerligt, at vi skal gøre dette, men igen – vi skal tilpasse os den nuværende globale situation og gøre, hvad mange andre flyselskaber rundt om i verden gør – skabe modstandskraft til den udfordrende sommer, der kommer. Den situation, som branchen befinder sig i, kræver smidighed og tilpasningsevne.«

Er der tale om manglende rettidig omhu fra SAS' side?

»Efter en toårig pandemi, der satte en hel industri på jorden, arbejder hele denne industri nu på at komme på fode igen. Det skaber udfordringer. SAS er ingen undtagelse. Vi er i et samfund, der arbejder hårdt på at komme på fode igen – det handler ikke kun om luftfartsindustrien. Hele servicebranchen kæmper for at komme på benene.«

»Ingen kunne vide, hvad denne pandemi ville bringe, da den startede, og at den ville vare så længe. Nu er vi forhåbentlig på den anden side, men der er ingen tvivl om, at udfordringerne vil fortsætte et stykke tid, før vi kan tale om et new normal. Hvis pandemien kan karakteriseres af to ting, er det, at man ikke har kunnet forudse langt frem, og at man skal være omstillingsparat – hele tiden,« skriver Alexandra Lindgren Kaoukji.

»Velkommen til en førsteklasses røvpuling!«

Ovenstående er overskriften på et Facebook-opslag af satiriker og musiker Frederik Cilius, manden bag karakteren Kirsten Birgit Schiøtz Kretz Hørsholm.

For SAS har for nylig været i modvind på de sociale medier, efter at Cilius, der skulle hjem fra Italien, blev kastet frem og tilbage mellem Firenze og Pisas lufthavne med modstridende meldinger om, hvorfra SAS-flyet afgik.

Miseren indeholdt langt flere uheldige detaljer, og den var uden fortilfælde for virksomheden Flyhjælp, der hjælper kunder med at opnå kompensation fra flyselskaber.

Det endte med, at SAS beklagede mange gange og lovede at refundere alle kundernes ekstraudgifter for eksempelvis taxiture mellem lufthavnene.