SAS aflyser afgange på stribe – hårdt presset af mandskabsmangel og forsinkede fly

SAS mangler fly og uddannet personalet og må nu aflyse flere afgange i løbet af sommeren.

De passagerer, som bliver berørt af aflysningerne, vil blive ombooket til andre SAS-fly eller til selskaber, som SAS arbejder sammen med, meddeler flyselskabets presseansvarlige. Fold sammen
Læs mere
Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix (arkiv)
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

SAS er på vej til at aflyse 4.000 flyvninger i løbet af sommerperioden. Selskabet er som mange andre flyselskaber hårdt presset af mangel på mandskab, og af at en række planlagte leveringer af nye fly er forsinkede.

»De her aflysninger kommer for at modvirke, at vi ender i en situation i løbet af sommeren, hvor vi ikke kan flyve, og hvor passagerne dermed strander,« skriver Alexandra Lindgren Kaoukji, SAS' presseansvarlige i Danmark, i en mail til Berlingske.

De 4.000 flyvninger, der skulle have fundet sted fra maj til august, svarer ifølge SAS til cirka fem procent af det samlede antal afgange i sommerperioden.

Flere andre flyselskaber har samme udfordringer som SAS. British Airways meddelte i sidste uge, at 16.000 flyvninger bliver annulleret i løbet af sommeren.

Det er der flere forklaringer på. Én er store udfordringer med at få ansat tilstrækkeligt med personale efter coronapandemien. Det sker samtidig med en kraftigt stigende interesse for at komme ud at flyve igen, efter at pandemien lagde branchen helt ned i længere perioder.

»Træningskapaciteten er først og fremmest en stor flaskehals, og det er en problematik, som vi ser over hele Europa. Alle skal op i luften samtidig,« skriver Alexandra Lindgren Kaoukji.

En anden udfordring er, at SAS ikke har fået leveret en række nye fly, som det ellers var meningen, at det skandinaviske selskab skulle have haft.

»Som resten af industrien arbejder SAS døgnet rundt på at løse flaskehalse og logistikudfordringer sammen med alle interessenter for at imødekomme kundernes efterspørgsel denne sommer. Men på samme tid er SAS ramt af flere forsinkede flyleveringer,« skriver Alexandra Lindgren Kaoukji.

Kæmpe paradoks

Hun oplyser, at de passagerer, som vil opleve ændringer, bliver ombooket til andre SAS-fly eller til selskaber, som SAS arbejder sammen med. Alle passagerer, som er påvirket af beslutningen, vil blive kontaktet af enten SAS eller af deres rejsebureau, oplyser SAS.

Aktieanalysechef Jacob Pedersen fra Sydbank kaldte tirsdag udviklingen i SAS »et kæmpe paradoks«.

»Det er et kæmpe paradoks, at SAS, som i næsten to år har manglet indtægter, ikke har fly og personale til at gribe de passagerer, der nu kommer ud af coronaskjulet for at komme ud at flyve,« sagde Jacob Pedersen til Ritzau.

Udfordringerne kommer, netop som selskabet er ramt af et hav af konflikter med flere medarbejdergrupper. SAS har under pandemien afskediget næsten halvdelen af sine medarbejdere, men skal nu genansatte.

Men det er blandt andet sket i datterselskaberne SAS Connect og SAS Link og ikke i hovedselskabet. Det har skabt stor utilfreds blandt flere medarbejdergrupper.

Selskabets bagagepersonale i Københavns Lufthavn nedlagde arbejdet den første dag i vinterferien.

I sidste uge sagde de danske stewardesser, at ledelsen var løbet fra en aftale, der blev indgået under coronapandemien. Deres fagforening mener, at fyringerne er et brud på en aftale, der skulle redde de ansattes job under coronakrisen, hvor SAS-flyene stod på jorden.

Samtidig har piloterne endnu ikke tegnet en ny overenskomst, der skal erstatte den, der udløb 1. april.