SAS-stewardesser: »Ledelsen er i gang med at splitte virksomheden«

Forholdet mellem ledelsen og medarbejderne i SAS har aldrig været så dårlig som i øjeblikket, siger formanden for SAS-stewardesserne. SAS afviser, mens ekspert ser det skandinaviske luftfartsselskab bevæge sig mod afgrunden.

Forholdet mellem ledelsen og medarbejderne i SAS har aldrig været så dårlig som i øjeblikket, mener kabinepersonale i selskabet. Fold sammen
Læs mere
Foto: Søren Bidstrup
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det ser mere og mere mørkt ud for samarbejdet mellem medarbejderne og ledelsen i SAS. I Norge har piloterne lagt sag an mod selskabet, mens de danske stewardesser mener, at ledelsen er løbet fra en aftale, der blev indgået under coronapandemien.

Samtidig taber SAS hele tiden penge og nærmer sig afgrunden ifølge en ekspert.

Senest er der udbrudt stor utilfreds med, at 300 af SAS' kabinemedarbejdere torsdag fik en fyreseddel. Deres fagforening mener, at fyringerne er et brud på en aftale, der skulle redde de ansattes job under coronakrisen, hvor SAS-flyene stod på jorden.

»Der er meget dårlig stemning. Jeg har været i SAS siden 1998 og aldrig oplevet så megen mistrivsel og så lidt tiltro til ledelsen, som det vi oplever nu,« siger Christa Ceré, der er formand for fagforeningen Cabin Attendants Union, som organiserer stewardesserne.

Hun er stærkt utilfreds med afskedigelserne, fordi det ifølge hende er et brud på en aftale, som blev indgået i begyndelsen af coronakrisen, og som skulle give SAS et pusterum.  Aftalen lød ifølge fagforeningen i grove træk på, at over 500 kabineansatte skulle gå på orlov uden løn i op til to år.

Men i stedet har de fået en fyreseddel, mens SAS ansætter andre i datterselskaberne SAS Connect og SAS Link.

Splitter virksomheden

»Vi mener, at det er her en omgåelse af vores overenskomst. Man gør det her for at komme ud af de eksisterende overenskomstforhold. Det her kræver, at vi har en sikkerhed for, at vores arbejdspladser bliver ved at være vores arbejdspladser. Men det er ikke det, ledelsen lægger op til. I stedet er de ved at splitte virksomheden,« siger Christa Ceré.

SAS afviser alle anklagerne om, at der skulle være tale om et brud på overenskomsten.

»Det er en proces, der er i gang i overensstemmelse med den aftale, vi indgik i begyndelsen af pandemien, da vi måtte afskedige mange af vores medarbejdere. Disse opsigelser gælder for SAS Scandinavia, og vi følger den aftale, vi har indgået med disse medarbejdere,« skriver SAS i mail.

Ifølge selskabet har ansættelserne i datterselskaberne Link og Connect ikke noget med det traditionelle SAS Scandinavia at gøre.

»Link og Connect er to separate selskaber, og den aftale, vi indgik med kabinemedarbejderne, der gik på orlov, har intet med disse selskaber at gøre. De har orlov fra SAS Scandinavia,« skriver SAS videre.

SAS har haft store udfordringer i tiden efter coronakrisen. De fleste konkurrenter har skåret kraftigt i omkostningerne og har fået nye overenskomster. SAS har fyret halvdelen af medarbejderne i perioden, men har været tvunget til at afskedige dem, som senest er kommet til. Det har betydet, at den gennemsnitlige løn er steget, fordi de ældre medarbejdere er bedst lønnede.

Samtidig er andelen af de mere lukrative forretningsrejsende faldet i forhold til antallet af fritidsrejsende, der typiske betaler mindre for en flybillet.

Det har fået selskabets hollandske topchef Anko van der Werff til at fremlægge en af de mest dramatiske og omfattende spareplaner nogensinde i selskabets historie. Det er en plan, som kræver nye store indskud af kapital fra ejerne, men som også skal skabe en virksomhed, der er konkurrencedygtig i fremtiden.

Har givet SAS klar besked

Medarbejderne er klar til at kigge på omkostningerne, men har også krav, som SAS-ledelsen ikke vil indfri.

»Vi har givet dem klar besked om, at vi var indstillet på at reducere omkostningerne midlertidigt. Det har SAS ikke ønsket, fordi de kun vil have permanente forringelser af overenskomsterne. Vi har tilbudt at hjælpe under coronakrisen og så tage det op, når vi forhåbentlig er på den anden side af krisen,« siger Christa Ceré.

Nu har SAS oplevet, hvordan selskabets bagagepersonale i Københavns Lufthavn nedlagde arbejde på den første dag i vinterferien.

Senest har de norske piloter lagt sagt an mod selskabet med et krav om, at 560 norske SAS-piloter bliver genansat.

De mange stridigheder mellem ledelsen og medarbejderne bekymrer Jacob Pedersen, analysechef i Sydbank.

»SAS er et selskab, hvor sammenhængskraften nærmer sig nul. Det er en kæmpe bet på et tidspunkt, hvor man har brug for alle til at trække i samme retning,« siger Jacob Pedersen.

Han kalder situationen alvorlig, fordi SAS ikke er konkurrencedygtige og hver måned taber penge.

»Konkurrenterne har stort set alle sammen sænket deres omkostninger og har fået nye overenskomster med medarbejderne. I den periode har SAS fyret halvdelen af medarbejderne, men det er de billigste, der er fyret. Derfor har SAS højere enhedsomkostninger end før krisen, og det er et skridt i den forkerte retning,« siger Jacob Pedersen.

Han siger, at SAS i øjeblikket har svært ved at komme tilbage fra coronakrisen, fordi selskabet med de nuværende omkostninger ikke tjener penge, når det åbner nye ruter. Endnu er der penge i kassen efter store kapitalindskud under coronakrisen.

»SAS er et selskab, som ikke kan tjene penge, og for hver måned, der går, kommer man bare tættere på afgrunden,« siger Jacob Pedersen.

De omkring 1.000 SAS-piloters overenskomst løb ud 1. april, og de forhandler i øjeblikket med ledelsen om en ny aftale. Berlingske har forsøgt at få en kommentar fra piloterne i SAS, men det har ikke været muligt.