Snusboom rammer Norge under coronakrisen

Nordmændene kan ikke køre over grænsen til Sverige og anskaffe sig snus. Det har sat stor gang i salget i selve Norge.

Snusdåser i lange baner på hylderne i en af Swedish Matchs butikker i Stockholm. Lukningen af grænserne mellem Norge og Sverige har fået snushandelen i Norge til at stige. Fold sammen
Læs mere
Foto: Anna Ringstrom

Det er ikke kun håndsprit og videomøder, som på rekordtid har vundet langt større udbredelse, end før coronavirussen begyndte at hærge verden.

Salget af snus er vokset i Norge, og den store svenske snusproducent, Swedish Match, forventer, at det vil vokse yderligere i 2020 som følge af lukkede grænser og et minimalt skattefrit salg, som har fået nordmændene til at handle i lokale butikker i stedet.

Krise vil øge salget

»Coronavirussen har ikke hidtil ændret andet på salget, end at folk køber snusen på norske tankstationer og i dagligvarebutikker i større grad end før, da mere af salget gik via grænsehandel og taxfree. På næste års regnskaber vil det stå tydeligt, at salget flytter sig fra Sverige og taxfree til Norge,« siger Geir Hammer, som er administrerende direktør i Swedish Match, til det norske nyhedsnetsted E24.no.

I 2019 voksede Swedish Matchs salg af snus i Norge med otte procent fra 1,2 til 1,3 milliarder norske kroner.

Omkring 20 procent stammer fra grænsehandelen, andre 20 procent fra det skattefrie salg.

Geir Hammer fastslår, at målet ikke er at få alle til at bruge snus i stedet for cigaretter, selv om han påpeger, at »snus er langt bedre end røg«, når det nu skal være.

»Det er helt vildt«

De lukkede grænser, som har forhindret nordmændene i at tage til Sverige og købe snus, har i stedet ført til et rent snusboom på nettet.

Snuslageret.no, som er en netbutik med snus på alle hylderne, har siden grænselukningerne 23. marts øget sin omsætning med over 130 procent.

»Det er helt vildt. Vi er gået fra fire til 14 ansatte på lageret, således at vi kan få ekspederet alle de nye ordrer. Der arbejdes nu i tre skift,« siger kommunikationschef Markus Lindblad fra Snuslageret.no i en udtalelse.

Hvor der tidligere kom omkring 4.000 nye kunder til om måneden, er tallet nu oppe på over 20.000 nye kunder.