Shell-chefen skal bedømmes på klimamål

Fra 2019 vil gas- og oliekoncernen Shells topchef, Ben van Beurden, blive bedømt på klimamål, når hans bonus skal gøres op. Han er veteran i olie- og gassektoren, men under pres for at anerkende klimaforandringer og omstille Shell til en fremtid uden fossile brændstoffer.

Ben van Beurden, chef for Royal Dutch Shell, er gået foran andre topchefer i branchen, når det gælder om at lade klimamål indgå i kriterierne for hans aflønning. Det kommer efter pres fra en række investorer, senest som her på den britisk-hollandske olie- og gasgigants årlige generalforsamling i Haag i maj 2018. Fold sammen
Læs mere
Foto: Bart Maat / ANP / AFP / Ritzau Scanpix
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det er svært ikke at se en symbolsk værdi i, at topchefen for et af verdens største olie- og gasselskaber beslutter at skifte sin dieseldrevne BMW ud med en hybrid-Mercedes. Og det undgik da heller ikke opmærksomhed, da Shell-chefen Ben van Beurden i 2017 netop gjorde dette.

Samme år forpligtede Shell sig til at investere op mod to mia. dollar om året i alternativ energi og stile mod at halvere sit CO2-fodspor. Og den ambition har den hollandsk-britiske olie- og gasgigant nu understreget ved som den første i branchen at bygge specifikke klimamål ind i kriterierne for ledelsens aflønning.

Det sker efter pres fra investorer, heriblandt Climate Action 100-initiativet og den aktivistiske hollandske aktionærgruppe Follow This, der begge også har andre store olie- og gasselskaber og energiintensive virksomheder i kikkerten.

Men det er ikke overraskende, at Ben van Beurden og Shell nu går klarere i den retning. Allerede i 2015 kritiserede hollænderen åbent sine kolleger i branchen for ikke at gå ind i en tættere dialog om klimaforandringer.

»Vi må tage et kritisk kig på os selv,« erkendte Ben van Beurden og opfordrede branchen til at udfordre nogle »stereotyper« om sig selv.

Den nu 60-årige Shell-chef, der er kendt som en velovervejet herre, er i det hele taget rykket i en noget anden retning end ventet, siden han 1. januar 2014 overtog chefposten.

Selv om han i over 30 år havde arbejdet sig op i Shell-toppen, blev han betragtet som en lavprofil, der med sin underspillede stil end ikke var blandt favoritterne til topjobbet.

Men hvis analytikerne blot opfattede Shell-veteranen som et par faste hænder om roret, der ville holde skuden fast på den allerede fastlagte kurs uden de store, nye visioner, så skiftede de hurtigt mening.

Knap havde han sat sig i chefstolen, før han rykkede for at overtage gaskoncernen BG Group for den nette sum af 36 mia. pund – det største opkøb for et britisk selskab nogensinde.

Og mens olieprisen kort efter dykkede, omstrukturerede han Shell med store frasalg og besparelser, der ikke mindst har fået selskabet til at trække sig fra en del olieaktiviteter, herunder Shells mangeårige engagement i den danske del af Nordsøen.

Shell har ud over at sælge sine olieaktiviteter i den danske del af Nordsøen tidligere solgt sine tankstationer i Danmark i 2015. Her er det dog en tankstation i Zürich, der viser Shell-logoet frem. Fold sammen
Læs mere
Foto: Arnd Wiegmann / Reuters / Ritzau Scanpix.

Altså er Shells fokus skiftet til gas, hvor Ben van Beurden i forvejen har meget af sin erfaring fra, samt elproduktion, ladestationer til el- og brintbiler og alternativ energi. I et interview med avisen The Telegraph i oktober afviste han direkte at omtale Shell som et »olieselskab«.

Men han fastholder, at verden stadig vil have brug for olie og gas inden for en overskuelig fremtid, og at det skal give forretningsmæssig mening at gå i en radikal anden retning.

Derfor er Shell under fortsat kritik for ikke at være radikal nok i at gå væk fra fossile brændstoffer og arbejde for miljømål.

»Hvad samfundet skal gøre for at få en god livskvalitet med en sund planet, er en transformation af energisystemet, der vil være så kapitalintensiv og så disruptiv i forhold til alt, hvad vi kender i dag, at det kun kan gøres, hvis der er profit i det. Vi kan ikke subsidiere os til det,« sagde han i førnævnte interview med The Telegraph.

Måske er der en ekstra signalværdi i, at hans Mercedes er en hybridbil – og ikke rent elektrisk.