Sexannoncer udløser hvidvaskfrygt: Danske Bank trækker sig fra aftale med stort mediehus

Danske Bank dropper samarbejdet med den del af JP/Politikens Hus, som står bag annoncerne for massageklinikker i Ekstra Bladet. Det skyldes ifølge Berlingskes oplysninger frygt for hvidvask i forbindelse med massageannoncerne i Ekstra Bladet.

Danske Bank dropper samarbejdet med den del af JP/Politikens Hus, som står bag annoncerne for massageklinikker i Ekstra Bladet. Fold sammen
Læs mere
Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix

Danske Bank har bedt JP/Politikens Hus om at finde en anden bankforbindelse til den del af mediehusets forretning, der står for massageannoncerne i Ekstra Bladet. Banken mener ikke, at JP/Politikens Hus lever op til bankens nye strammere hvidvaskkrav.

Danske Bank gennemgår løbende det samarbejde, som banken har med kunderne, og det sker, at enkelte kunder bliver bedt om at finde en anden bank. Men det er usædvanligt, at så stor en virksomhed som JP/Politikens Hus bliver bedt om at finde en anden bank til en del af forretningen.

»Danske Bank er stadig en af vores primære bankforbindelser, men vi kan bekræfte, at banken i forlængelse af deres hvidvasksag meddelte os, at deres omdømmekomité ikke ønsker, at banken håndterer transaktioner angående annoncer på massageområdet med en henvisning til deres generelle compliance-bestræbelser. Vi har derfor helt udramatisk flyttet håndteringen til en anden bank,« siger Stig Ørskov, adm. direktør for JP/Politikens Hus.

Han oplyser, at JP/Politikens Hus ud over Danske Bank har sine primære bankforretninger i Nordea.

Den store hvidvaskskandale i Danske Bank har blandt andet betydet, at topchef Thomas Borgen og bestyrelsesformand Ole Andersen er gået af. Siden har banken helt ændret retningslinjer og fører i dag et helt andet tæt tilsyn med kunderne og med, hvordan de skaber deres indtægter.

Møder om hvidvask

Hvidvasksagen førte blandt andet til, at ledere i JP/Politikens Hus holdt flere møder med repræsentanter fra Danske Bank. Oprindeligt var planen, at mediehuset skulle opdateres, om hvor langt bankerne var med arbejdet, der fremover skulle undgå nye hvidvasksager. Men mødet tog en overraskende drejning, erfarer Berlingske fra flere kilder.

For Danske Bank spurgte også den anden vej. Blandt andet ville banken have mere viden om de annoncer for massageklinikker, der findes i Ekstra Bladet og på siden side6.dk, som mediehuset ejer. Det er et særlig interessant emne, fordi det kan være uklart, hvor pengene til annoncerne kommer fra, og ifølge Berlingskes oplysninger svarede mediehuset så vagt, at banken i forløbet efter besluttede sig for at opsige engagementet med JP/Politikens Hus.

»I tæt samarbejde med vores banker er vi konstant opmærksomme på at håndtere betalinger korrekt og efter loven. Vi ønsker alt håndteret snorlige og har intet at skjule, men det er nu alligevel besynderligt, at pressen har fået adgang til oplysninger fra et af vores interne møder med Danske Bank,« siger Stig Ørskov.

På møder mellem Danske Bank og mediehuset brugte ansatte i JP/Politiken gentagne gange formuleringen »Independent performing artist« om de kvinder, der optræder i annoncerne. Kilder, som Berlingske har talt med, peger på, at formuleringen skulle få JP/Politikens forretningsområde til at virke mere legitimt. Men bankfolkene var ikke overbeviste, og for omkring et halvt år siden meddelte banken, at JP/ Politikens Hus ikke længere kunne have forretningsområdet i Danske Bank.

Frygten i banken handlede særligt om den måde, som mediehuset håndterede de store kontantbeløb, der bliver udbetalt i forbindelse med annoncerne om seksuelle ydelser. Det er ofte meget uklart, hvor pengene kommer fra, og hvem der reelt står bag. Fagbladet Journalisten gennemgik i 2012 sexannoncerne i Ekstra Bladet. Den undersøgelse viste, at bag annoncerne stod der bagmænd, hvor næsten 75 procent af dem var blevet sigtet, tiltalt eller dømt for rufferi eller menneskehandel.

JP/Politiken har dog ingen planer om at holde inde med annoncerne.

»Der er tale om et lovligt erhverv og lovlig annoncering. Tilsvarende er kontanter et lovligt betalingsmiddel,« siger Stig Ørskov.

Stor betydning

Annoncerne har angiveligt stor betydning for Ekstra Bladets økonomi, men det er et meget sløret område, og Stig Ørskov ønsker ikke at uddybe økonomien i annoncerne.

Danske Bank ønsker ikke at udtale sig om specifikke kundeforhold. Banken understreger, at der løbende bliver kigget på risikoen for hvidvask og brud på de såkaldt ESG-regler, der dækker over, om en virksomhed lever op til blandt andet miljø- og sociale retningslinjer.

»Vi kan ikke bekræfte, hvem der er eller ikke er kunder hos os, og vi kan heller ikke kommentere konkrete kundeforhold. Før vi kan begynde et kundeforhold, ser vi generelt på en række ting. Det indebærer både forhold relateret til hvidvaskbekæmpelse, ESG-faktorer og andre forhold. Vi ser på dette, før vi tager imod en ny kunde, og vi ser kontinuerligt på dette i forbindelse med vores samarbejde med kunderne, da deres virksomhed eller andre elementer kan ændre sig på en måde, som vi skal adressere,« siger Philippe Vollot, koncerndirektør med ansvar for compliance i Danske Bank.

Danske Bank har de senere år betydeligt styrket bankens kontrolsystemer, oplyser Philippe Vollot og siger, at det har medført et farvel til nogle kunder, men han ønsker ikke at oplyse hvor mange.

»Vi stiller flere spørgsmål til vores kunder, når deres engagement begynder hos os og gennem hele vores samarbejde. Vi forsøger naturligvis at minimere den effekt, det har for vores kunder, men det er nødvendigt for at kunne løfte vores ansvar i forbindelse med bekæmpelse af økonomisk kriminalitet, og det er også, hvad samfundet forventer af bankerne,« siger Philippe Vollot.

Ekstra Bladets omfattende annonceringer har senest været til debat, efter at mediet valgte at fortsætte med at reklamere for massagesteder, selv om resten af Danmark lukkede ned over coronakrisen. Mediet advarede godt nok på side6.dk og i Ekstra Bladets printavis om, at sex med »mange tilfældige partnere« er »en risikabel affære«, men fortsatte med annoncerne.