Selskabet buldrer frem – et skridt nærmere at vælte Tesla af elbiltronen

Nu skal der målfoto til for at afgøre, hvem der er verdens største elbilproducent. Teslas kinesiske udfordrer rundede 2023 af med et forrygende salg.

Bolden er nu spillet tilbage til Tesla, som skal slå sine egne salgsrekorder, hvis selskabet skal beholde positionen som verdens største elbilproducent.

Den kinesiske gigant BYD kunne nemlig på årets første dag fremlægge rekordhøje salgstal for 2023. Her solgte BYD i alt 3,02 millioner elbiler og plug-in-hybridbiler, altså biler med både elmotor og benzinmotor. Det er en fremgang på hele 61,9 procent i forhold til salget i 2022.

Af de 3,02 millioner biler var de 1,6 millioner rene elbiler. I fjerde kvartal solgte BYD 526.409 rene elbiler, hvilket derfor nu presser Tesla ekstra.

Lige nu er amerikanske Tesla fortsat den største elbilproducent i verden. Tesla offentliggør senere tirsdag sine salgstal for fjerde kvartal og kan dermed gøre året op.

Alene i december 2023 solgte BYD på verdensplan 340.178 el- og plug-in-hybridbiler, heraf 190.754 rene elbiler.

I tredje kvartal af 2023 solgte Tesla 435.000 elbiler, mens BYD solgte 432.000. Dermed havde de hver omkring 17 procent af det globale marked for elbiler.

»Teslas egne forventninger lyder på 1,8 millioner leverede biler i 2023. Analytikerne regner med lidt over 1,8 millioner. Det svarer til mellem 470.000 og 480.000 biler i fjerde kvartal. Hvis Tesla har leveret 1,8 millioner biler i 2023, svarer det til en vækst på 2023,« siger Per Hansen, der er investeringsøkonom hos Nordnet.

I 2022 leverede Tesla 1,31 millioner biler.

»Et svagt tal vil bekymre ikke alene på grund af tallet, men også fordi det generelt er forventningen, at Tesla har solgt flere biler med lavere pris som incitament. Er tallet derimod højt, vil det som udgangspunkt være positivt, men tvivlen om afvejningen mellem flere leverede biler mod eventuelt at have givet flere rabatter gør ikke nødvendigvis investorerne helt sikre på, at 'pengene passer',« siger Per Hansen.

Hvis man tæller plug-in-hybridbilerne med, overhalede BYD ifølge den britiske finansavis Financial Times allerede i 1. halvår af 2022 Tesla som verdens største producent.

36 procent af nysalget i Danmark i 2023 var elbiler

BYD er en forkortelse for Build Your Dreams. Selskabet blev stiftet af den tidligere, kinesiske universitetsprofessor Wang Chuanfu for at producere batterier, i første omgang til store mobilproducenter som Nokia og Motorola. Siden begyndte BYD selv at producere biler, og siden foråret 2022 har det udelukkende været elbiler.

BYD sidder lige nu på omkring 35 procent af det enorme, kinesiske marked for elbiler og plug-in-hybridbiler, og Wang Chuanfu er i dag en af Kinas rigeste med en formue på 18,7 milliarder dollar eller 126,1 milliarder kroner.

BYD er børsnoteret i Shenzhen, som er Kinas teknologiske højborg og meddelte før nytår, at man nu vil bygge en fabrik i Ungarn. Det bliver i den sydlige del af landet i Szeged, hvor der både skal produceres elbiler og plug-in-hybridbiler til det europæiske bilmarked.

BYD-aktien er faldet med næsten 24 procent i 2023, hvorimod Tesla-aktien sidste år steg med 130 procent trods den stadig mere omfattende priskrig på elbilmarkedet.

Nye tal fra De Danske Bilimportører viser, at 36,1 procent af alle solgte biler i 2023 var elbiler. I 2022 var det 19,6 procent.

»2023 bød på en eksplosiv stigning i salget af elbiler. Det er en voldsom stigning på bare et enkelt år. Elbiler er blevet utroligt populære hos bilkøberne, og mere end hver tredje købte bil var sidste år en elbil. Det er ikke noget, vi har set tidligere. Til sammenligning var det hver femte i 2022 og blot hver ottende i 2021,« siger cheføkonom Jeppe Juul Borre fra Arbejdernes Landsbank.

I alt blev der i Danmark i 2023 solgt 172.764 personbiler.