Det globale elbilsalg satte rekord i november.
Det samlede salg af ægte elbiler og af pluginhybrider, som har både benzin- og elmotor, lå hele 20 procent højere i sidste måned, end det gjorde for et år siden.
Det viser tal fra markedsanalysefirmaet Rho Motion, og det skyldes ifølge nyhedsbureauet Reuters især stærk vækst i salget i Nordamerika og i Kina, mens salget i Europa er taget noget af.
Alt i alt blev der i november solgt 1,4 millioner el- og pluginhybridbiler på verdensplan. For et år siden var det 1,1 millioner.
70 procent af salget var de rene elbiler.
Rho Motion forventer, at salget i december tilsvarende vil være stærkt.
Der er hos visse bilproducenter en stigende frygt for, at elbilsalget i Europa og andre steder kan falde, fordi køberne venter på, at der kommer bedre og især billigere modeller.
Det kan godt ligge et par år ude i fremtiden, mens bilproducenterne kæmper for dels at omstille sig i større stil til at producere elbiler i stedet for benzin- og dieselbiler, samtidig med at de forsøger at finde måder at gøre det på, hvor priserne kan komme betydeligt nedad.
Der skal lige nu typisk lægges en større sum penge, når man køber en ny elbil.
Tilpasninger af støtten ændres
I november steg salget i Kina af el- og pluginhybridbiler med 25 procent, mens der i USA og Canada blev solgt hele 43 procent flere af slagsen end for et år siden.
Europa gik den anden vej. Her faldt salget af de to biltyper med tre procent. I slutningen af 2022 oplevede Tyskland dog et meget betydeligt salg, fordi det var lige op til, at den tyske regerings økonomiske støtte til at nedbringe prisen på en ny elbil udløb. Det fik ekstraordinært mange til at skynde sig ned til bilforhandleren.
Løbende tilpasses de enkelte landes ordninger for at fremme elbilsalget. I Frankrig er man begyndt at favorisere europæiskproducerede elbiler frem for kinesiske.
Forventningen er, at det europæiske elbilsalg vil fortsætte med at være højt, fordi bilproducenterne skal opfylde de krav om mindre udledning af CO2, som er sat for markedet gennem politiske aftaler.
I Danmark var 44,23 procent af alle nyindregistrerede biler elbiler svarende til 7.233 biler, mens 7,83 procent var pluginhybrider svarende til 1.281, viser tal fra De Danske Bilimportører.