Tesla og Porsche får nu konkurrence fra en ny kant, efter at den kinesiske mobilgigant Xiaomi er klar med sin første elbil – og store ambitioner.
Xiaomi, der er verdens tredjestørste smartphoneproducent efter sydkoreanske Samsung og amerikanske Apple, satser nemlig på en stor fremtid efter præsentationen torsdag af sin første elbil, en sedan med navnet SU7 (for »Speed Ultra«).
»Ved at arbejde hårdt over de næste 15-20 år vil vi blive en af verdens fem største bilproducenter,« lod medstifter og topchef Lei Jun forstå, mens SU7 rullede på scenen i den kinesiske hovedstad Beijing.
Planen indbefatter at bygge »en drømmebil, der kan sammenlignes med Porsche og Tesla«.
SU7, som kommer på markedet i begyndelsen af 2024, har plads til fem personer og kan klare op til 800 kilometer på en opladning i den ene af de to udgaver mod 668 kilometer i den anden. Topfarten er 265 kilometer i timen, og bilen kan accelerere fra 0 til 100 kilometer i timen på 2,78 sekunder.
SU7 vil få samme software som på Xiaomis telefoner, og bilejeren vil dermed have adgang til alle Xiaomis mobilapps. Det kan ifølge analytikere give Xiaomi bedre muligheder for at få fodfæste på det nye marked.
Xiaomi har ikke oplyst, hvad prisen på SU7 bliver. Tilsvarende biler ligger i Kina typisk på 400.000 yuan (377.000 kroner) eller mere. Teslas Model S har en startpris på 698.900 yuan, mens Porsches Taycan Turbo kan købes fra 898.000 yuan.
Lei Jun meddelte blot, at prisen vil »bestemt være lidt høj, men den vil få alle til at mene, at den er berettiget«.

Milliardsatsning, men markedet har ændret sig
Xiaomi satser over de næste ti år ti milliarder dollar (67 milliarder kroner) på sin elbilproduktion. Den har været undervejs siden 2021, men siden da har bilmarkedet ændret sig en del, skriver nyhedsbureauet Bloomberg. Kina har begrænset tilladelserne for nye aktører til at komme ind på markedet, så Xiaomi er nødt til at slå sig sammen med det statsejede Beijing Automotive Group for at producere elbilerne. Statsstøtten på op til 60.000 yuan (57.000 kroner), når man købte en ny elbil, ophørte i 2022, og det kinesiske bilmarked – som er verdens største – er nu ude i hård konkurrence med hundredvis af nye biler.
Det har lagt pres på priserne, samtidig med at der faktisk overordnet globalt er en vigende efterspørgsel efter elbiler.
I Kina sidder elbilproducenten BYD på en tredjedel af markedet, mens Tesla har ni procent. BYD står til meget snart at overtage Teslas trone som verdens største elbilproducent.
Andre kinesiske teknologigiganter har også kastet sig over elbiler. Både mobilgiganten Huawei og Kinas svar på Google, søgemaskinen Baidu, er gået sammen med bilproducenter om at udvikle nye elbiler.
Præsentationen af den nye elbil fik dog ikke den positive afsmitning på Xiaomis aktiekurs, som Lei Jun kunne have ønsket sig. Aktien faldt med 0,3 procent.