Scorer for anden gang kassen på at sælge hurtigtvoksende firma til TDC

Stig Myken kan igen sætte et stort beløb ind på bankkontoen, efter at han for anden gang har solgt en virksomhed til TDC. Teleanalytiker mener, at handlen betyder mindre konkurrence.

Stig Myken kan for anden gang score kassen på at sælge et upcomming teleselskab til kæmpen TDC. Fold sammen
Læs mere
Foto: Sigrid Nygaard/Ritzau Scanpix/Arkivfoto

Han har gjort det før. Stig Myken var med til at tjene et stort beløb på at sælge mobilselskabet Fullrate til TDC i 2009, og nu afhænder han bredbåndsselskabet Hiper med en gevinst, der kan være op i nærheden af et større tocifret millionbeløb. Men det er ikke godt nyt for forbrugerne, mener teleanalytiker.

Præcist hvor meget Stig Myken og medstifterne af Hiper, Nicolai Lamborg og Simon Skals, kan sætte ind på kontoen, holder de og køberen hemmeligt.

»Det har været en rigtig god handel, også for stifterne,« siger Stig Myken til Berlingske.

Hiper fortsætter som et selvstændigt brand med Stig Myken som direktør. Myken har en lang erfaring fra telebranchen, siden han blev uddannet som civilingeniør fra DTU i 1989. Han har blandt andet arbejdet for Mobilix, Orange, Cybercity, Telenor, Fullrate og TDC.

I 2009 var han med til at sælge mobilselskabet Fullrate til TDC for et beløb i nærheden af 400 mio. kr. Seks år senere var han med til at stifte Hiper. Det er et selskab, som siden er vokset til at have 47.000 kunder – primært i København. Men for at vokse endnu hurtigere blev stifterne enige om, at de ville forsøge at sælge selskabet.

»Det er kulminationen på en længere proces i ejerkredsen, hvor vi diskuterede, hvad der nu skal ske. Vi har fået bygget en virksomhed, som kan løbe rundt, men vi har også diskuteret, hvor meget den kan løftes op til, hvis vi havde mulighederne. Konklusionen blev, at hvis vi skulle realisere potentialet, skulle vi også have en ny investor ind,« siger Stig Myken.

I løbet af sommeren begyndte ejerne at undersøge mulighederne. Det endte med TDC, blandt andet fordi den danske televirksomhed har en plan om at grave fibernet ud til de danske forbrugere. Det vil selskabet gøre gratis for herefter at åbne dem for både TDC og andre aktører på det danske marked. Den plan er kommet til, efter at TDC i februar blev afnoteret fra børsen, efter at pensionskasserne ATP, PFA og PKA og den australske fond Macquarie købte virksomheden.

»Jeg er ret motiveret af at blive en del af den fiberagenda, som nu har fået nyt liv. Det bliver rigtigt spændende,« siger Stig Myken.

Hiper har aldrig leveret overskud. Senest viste tallene et driftsunderskud på godt 17 mio. kr. Det skyldes blandt andet, at selskabet har investeret kraftigt.

»Der er ikke noget mærkeligt i, at vi har underskud. Det koster måske et par tusinde kr. at få en ny kunde med installation og udstyr, og det er først efter halvandet år, at de penge kommer tilbage. Nu er vi nået til det punkt, hvor vi er selvkørende,« siger Stig Myken.

Handlen kræver ikke nogen myndighedsgodkendelse og træder i kraft med udgangen af november. Konkurrencemyndighederne skal ikke godkende handlen, fordi Hiper endnu ikke omsætter for mere end 100 mio. kr. Det vil først ske, når regnskabet for 2018 bliver fremlagt.

»TDC har højst sandsynligt betalt en pris, der ligger markant over det, de betalte for Fullrate. Det gør de ene og alene for at få en konkurrent ud af markedet og for at begrænse konkurrencen på det danske bredbåndsmarked. De gør det nu, fordi Hiper endnu ikke omsætter for 100 mio. kr., og derfor skal konkurrencemyndighederne ikke ind over handlen. Myndighederne havde aldrig givet dem lov at købe Hiper, hvis de skulle have godkendt det,« siger teleanalytiker John Strand, direktør i Strand Consulting.

TDC lover i en meddelelse, at kunderne i Hiper ikke vil komme til at mærke noget til ejerskiftet.

»Hiper passer rigtig godt ind i vores portefølje af brands, som leverer agile og innovative produkter på digitale platforme. Samtidig er Hiper stærkt positioneret til at rykke hurtigt på de muligheder, der vil opstå i det danske bredbåndsmarked, som går en spændende fremtid i møde,« siger Jaap Postma, koncerndirektør i TDC, i en meddelelse fra selskabet.