Telenor polstres, men mister kunder

Økonomien i Danmarks næststørste teleselskab får det bedre. Til gengæld forsvinder mange kunder.

Konkurrencen på teleområdet i Danmark er fortsat hård - til glæde for forbrugerne. Teleselskaberne kæmper for at tjene penge, samtidig med at de skal investere i at bygge mobil- og internetforbindelser ud. Arkivfoto: Telenor Fold sammen
Læs mere

Det går tilbage på kundesiden men fremad på økonomien i Danmarks næststørste teleselskab, Telenor, som over sommeren og sensommeren sagde farvel til endnu 36.000 kunder

28.000 mobilkunder, 4.000 fastnetkunder og 4.000 bredbåndskunder mistede Telenor i Danmark i juli-september, hvor driftsresultatet til gengæld voksede fra 254 millioner norske kroner for et år siden til nu 275 millioner efter en fremgang i omsætningen fra 1.229 til 1.285 millioner norske kroner.

Telenor har nu 1.737.000 mobilkunder, 52.000 fastnetkunder og 130.000 bredbåndskunder i Danmark, hvor selskabet også ejer lavprismobilselskabet CBB samt TV-distributøren Canal Digital. Sidstnævnte drives dog helt selvstændigt.

TDC er længe om at høste kunder

De seneste kvartaler er Telenors kundetal dalet som følge af, at selskabet sidste år mistede en stor, statslig aftale til TDC. Den slår imidlertid igennem drypvis.

»Vi havde forventet, at TDC for længst havde flyttet statens kunder over, da kunderne nu er 10 måneder inde i den nye toårige kontrakt. Det tager tilsyneladende længere tid end forventet for TDC, og det er den fortsat gradvise overflytning af staten-kunderne, der nu for 3. kvartal i træk slører billedet af en ellers sund og stabil kundebase,« siger Jesper Hansen, administrerende direktør for Telenor i Danmark.

Han glæder sig over den økonomiske fremgang.

»Vores finansielle performance tager endnu et nøk op, og vi vokser i dette kvartal på både toplinie og bundlinie, hvilket er særdeles tilfredsstillende. Ved at simplificere og digitalisere vores produkter, services og interne processer har vi udviklet os til at være en langt sundere forretning,« siger han.

Telenor har fået færre ansatte, ligesom lavere salgsomkostninger bidrager til et bedre resultat. Samtidig stiger det gennemsnitlige månedsforbrug pr. kunde - et meget vigtigt parameter i televerdenen - fortsat lidt og ligger nu på 121 kroner mod 115 kroner for et år siden.

Store udsving

Det danske telemarked er verdenskendt for at være hårdt, men siden TDC købte Plenti i september 2017, har der været mindre direkte priskrig om forbrugerne, og afskaffelsen af roamingpriserne i EU gav anledning til at justere mobilpriserne lidt opad. Til gengæld er kampen på erhvervsmarkedet skærpet.

Svensk-finske Telia, der er Danmarks tredjestørste telekoncern og også ejer lavprismobilselskabet CallMe, fik i juli-september et driftsunderskud på 38 millioner svenske kroner mod et plus på 10 mio. svenske kroner året før. Samtidig mistede Telia 16.000 mobilkunder, 3.000 fastnetkunder og 1.000 bredbåndskunder på tre måneder og presses nu nedefra af »3«, der bliver ved med at score nye kunder.

»3«, der også står bag lavprismobilselskabet Oister, havde godt nok en faldende omsætning i 3. kvartal men tjente flere penge og hentede samtidig 7.000 nye mobilkunder, så selskabet nu er oppe på 1.350.000. Telia ligger på 1.444.000 mobilkunder og har desuden 84.000 fastnet- og 106.000 bredbåndskunder. »3« driver udelukkende mobilforretning.

Telias skæbne afgøres snart

Telia har på et år nedbragt antallet af ansatte med omkring 200 til 909. Den svenske koncernchef, Johan Dennelind, sagde i juni, at det inden nytår afgøres, om Telia opgiver at være i Danmark og sælger forretningen, fordi det er svært at tjene penge her.

TDC er under nye ejere i gang med en større omlægning, hvor selskabet splittes i to - et netselskab og et kundeselskab. Samtidig forsøger TDC at få vendt mange års tilbagegang på kundesiden, hvilket er lykkedes på mobilområdet, mens TV-området fortsat bløder.

Telenor driver siden 2014 fælles mobilnet i Danmark med konkurrenten Telia for at kunne dele regningen men konkurrerer ellers med hinanden. De forsøgte helt at slå sig sammen, men udsigten til et nej fra EUs konkurrencemyndigheder fik dem til at skrinlægge de meget fremskredne planer.

Den norske stat ejer 54 procent af Telenor-koncernen, som har været i Danmark siden 2000, da Telenor købte 53,5 procent af aktierne i Sonofon, som brød TDCs/Tele Danmarks monopol, af GN Store Nord. I 2004 købte Telenor sin amerikanske samarbejdspartner, Bell South, ud og overtog hele Sonofon, og i 2005 købte Sonofon så bredbåndsudbyderen Cybercity. Siden sommeren 2009 har selskabet arbejdet i Danmark under navnet Telenor ligesom moderselskabet.