SAS: »Piloternes krav har været meget voldsomme«

Strejken i SAS er slut. Det blev et forløb, hvor piloterne var nødt til at lægge et »meget stort pres« på selskabet, der betegner piloternes krav som voldsomme.

sandahl
»Kravene har været meget voldsomme,« siger koncernchef i SAS Lars Sandahl Sørensen om forhandlingerne. Fold sammen
Læs mere
Foto: Celina Dahl

SAS har stået over for meget høje krav fra piloterne – krav som ifølge SAS passer meget dårligt med den virkelighed, det skandinaviske flyselskab befinder sig i.

Det siger koncernchef i SAS Lars Sandahl Sørensen i et interview med Berlingske, dagen efter pilotstrejken hos luftfartsselskabet torsdag aften blev afblæst.

»Kravene har været meget voldsomme. Det har været ekstremt for en virksomhed i en branche, der er meget konkurrenceudsat og står foran meget store investeringer. Vi konkurrerer mod virksomheder, der har betydeligt lavere omkostninger end os,« siger Lars Sandahl Sørensen.

Efter lange forhandlinger landede parterne en aftale, der sikrer piloterne jobtryghed og lønstigninger på sammenlagt næsten 11 pct. de næste tre år. Det er et tal, som ligger over lønstigninger på det generelle arbejdsmarked.

Ifølge Sandahl kræver aftalen, at SAS fremover skal være blandt de mest effektivt drevne flyselskaber.

»Vi skal levere et godt produkt, som vores kunder er glade for, men vi skal også levere det mere effektivt end vores konkurrenter, fordi vi ellers kommer bagud. Derfor skal vi hele tiden være de mest effektive og skabe et produkt, som vores kunder sætter pris på,« siger Lars Sandahl Sørensen.

Omkring 60 pct. af piloterne har frem til nu arbejdet efter en variabel vagtplan, hvor de først kender deres arbejdstid, to uger før månedens vagtplan træder i kraft. Men den nye aftale betyder, at den andel falder til 40 pct., mens de resterende vil arbejde i det såkaldte 5/4-system, hvor de arbejder fem dage og har fri fire dage.

»Vores kunders efterspørgsel skifter over året ekstremt meget, og den efterspørgsel vil vi gerne leve op til. Det kræver fleksibilitet og dermed også fleksibilitet i de aftaler, som vi har med vores medarbejdere. Vi har nu fundet løsninger, hvor vi tilbyder flere piloter et fast program, og samtidig er der andre muligheder for dem, som gerne vil have et variabelt program,« siger Sandahl.

Han ærgrer sig over, at SAS endte i en strejke, som varede en uge og dermed er en af de største i nyere tid.

»Vi beklager det her. Vi har gennemført store forandringer i SAS og indgået aftaler med en lang række andre medarbejdergrupper uden at gå i konflikt. Vi er ikke stolte af, at det har været nødvendigt med en konflikt. Det er ødelæggende for SAS, og de eneste, som smiler, er vores konkurrenter. Men nu kigger vi fremad, og vi skal have det bedste ud af det,« siger Lars Sandahl Sørensen.

René Arpe, formand for Dansk Pilotforening, siger, at forhandlingerne var meget hårde, og at piloterne var tæt på at give op.

»Det seneste døgn har været enormt krævende, og vi har været tæt på at give op. Men efter at have lagt et betydeligt pres på vores arbejdsgiver er det lykkedes os at finde sammen og blive enige om en aftale, som stopper strejken,« siger René Arpe i en pressemeddelelse.

Godt 4.000 flyafgange er blevet aflyst den seneste uge som følge af strejken