SAS-nedskæringer vækker undren: »Det er meget tidligt at tørre regningen af på medarbejderne«

SAS har tirsdag bebudet, at de som følge af coronavirus må nedskære i flyafgange og personaleomkostninger. Formand for Flyvebranchens Personale Union kalder udmeldingen »voldsom« og »for tidlig«.

SAS har lidt økonomiske kvaler i forbindelse med coronavirus. Det får selskabet til at skære i sine omkostninger, hvilket blandt andet står til at gå ud over flypersonalet. Fold sammen
Læs mere
Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix

Flyselskaber verden over har længe været hærget økonomisk i kølvandet på udbruddet af coronavirus. Det har materialiseret sig i aflyste flyafgange og medfølgende økonomiske konsekvenser for flere flyselskaber.

Og nu står det også klart, at det rammer SAS direkte i en sådan grad, at flyselskabet har måttet skride til handling.

Tirsdag morgen meddelte selskabet således, at det vil iværksætte en sparerunde, som blandt andet indebærer en omfattende reduktion af personaleomkostninger.

Konkret set har SAS udmeldt, at tiltagene vedrørende personalebesparelser indebærer midlertidige og frivillige fratrædelser samt tidlig pensionering. Derudover berøres en række andre initiativer, som luftfartsselskabet ikke uddyber.

Men meldingen fra flyselskabet vækker undren og skepsis i Flyvebranchens Personale Union (FPU), der er den største fagforening for flypersonale i Danmark.

Thilde Waast, der er formand for FPU, kalder udmeldingen decideret »uheldig«.

»Der er allerede en enorm stor bekymring blandt vores medlemmer angående egen sundhed og sikkerhed. Derfor synes vi også, at det er virkelig uheldigt, at de så også skal begynde at have bekymringer om deres jobsikkerhed og tryghed i deres ansættelser,« siger hun til Berlingske.

Personalenedskæringerne kommer, i forbindelse med at SAS har måttet indstille ruter til Kina – og som noget nyt Norditalien og Hongkong – som konsekvens af virusudbruddet. Det er uvist, præcis hvor nedskæringerne vil finde sted.

Da det netop er en ny melding fra flyselskabet, at man nu også indstiller andre ruter end til Kina, mener formand Thilde Waast, at SAS »er hurtigt ude af starthullerne«.

»Jeg synes, det er meget tidligt at tørre denne her regning af på medarbejderne,« siger hun.

Pressechef hos SAS, Kristoffer Meinert, understreger, at SAS forsøger at finde en løsning, »så det berører så få mennesker som muligt«. Derfor mener han, at FPUs udmelding er direkte »unødvendig«.

»Hos SAS har vi forståelse for, at en forening som FPU ønsker at beskytte og varetage deres medlemmers interesse, men hos SAS mener vi, at det er en unødvendig og voldsom udmelding fra FPU, og den bidrager ikke positivt til en så krævende situation. Det her er et tiltag, som SAS indfører for at vise rettidigt omhu, så vi kan opretholde og drive en sund forretning,« siger han.

SAS har endnu ikke konkrete tal på, hvor mange medarbejdere der står til at blive ramt af nedskæringerne. Kristoffer Meinart oplyser, at SAS kommer til at have løbende forhandlinger med fagforeningerne inden for de kommende dage og uger.

Det forlyder ikke i pressemeddelelsen, om personalebesparelserne omfatter direkte fyringer. Dog mener luftfartsanalytiker hos Sydbank Jacob Pedersen, at »det kan godt lyde som noget, der er lidt mere varigt«.

Jacob Pedersen tror dog ikke, at man kan forvente en stor fyringsrunde hos SAS foreløbigt.

Formand i Dansk Pilotforening Henrik Thyregod maner til besindighed. Ifølge ham er der heller ikke tale om deciderede fyringer.

»Der bliver skåret lidt ned på trafikken, men der er ikke tale om fyringer. Det handler om nogle frivillige ordninger. Det er i virkeligheden ikke så dramatisk lige nu,« siger han.

Også cabinepersonalets fagforening i SAS, CAU, følger ifølge formand Christa Ceré situationen nøje. Her mener man dog heller ikke, at der på nuværende tidpunkt er anledning til at frygte varige fyringer.

»Det er selvfølgelig en alvorlig situation, som vi følger, men lige nu er jeg sikker på, at vi kan finde en løsning af frivillighedens vej,« siger hun med henvisning til, at nogle medarbejdere fx vil kunne gå ned i tid.

Pressemeddelelsen kommer, efter at luftfartsgiganten Lufthansa i løbet af weekenden annoncerede, at de vil reducere op mod 25 pct. af deres flyvninger inden for Europa. Også de har meddelt, at reduktionen indebærer ansættelsesstop, nedsat arbejdstid og midlertidige fratrædelser.