SAS indgår samarbejde med Airbus: Vi kan have de første store eldrevne fly om ti år

SAS går sammen med Airbus om en ny type fly, der kan ændre opfattelsen af flyindustrien, som den store klimasynder.

SAS og Airbus’ bud på, hvordan et nyt eldrevent fly kunne se ud om 10-15 år. Fold sammen
Læs mere

Flyrejser bliver ofte nævnt som en af de helt store klimasyndere. Men alt det kan der blive vendt op og ned på, hvis det står til SAS.

Det skandinaviske flyselskab indgår et højst opsigtsvækkende samarbejde med den fransk-tyske flyproducent Airbus. SAS er valgt som partner til at udvikle de første eldevne fly, der skal kunne tage op mod 100 passagerer.

»Det her et særdeles ambitiøst projekt. Vores mål er, at de første hybridfly kan komme i kommerciel trafik om 10-15 år,« siger Lars Sandahl Sørensen, koncerndirektør i SAS.

Indtil videre har de første eldrevne fly kun være beregnet til få passager, og derfor har de ikke været så interessante for store flyselskaber som SAS. En af de helt store udfordringer er, at det næsten vil kræve en revolution inden for batteriteknik, fordi energitætheden i de nuværende batterier er for begrænset i forhold til traditionelt flybrændstof.

Det er også derfor, at Lars Sandahl Sørensen forventer, at flyene i første omgang vil være en kombination af traditionelle motorer og eldrevne, som er kendt fra biler.

»Der bliver talt meget om alle mulige fantasiprojekter, som skulle være klar i morgen. Men det er bare ikke virkeligheden. Vi kigger i første omgang på en hybridløsning, hvor et fly kan tage op til 100 passagerer. I dag findes der nogle løsninger, som kan tage fire til fem passagerer, og de kommer snart. Men et stort fly er noget helt andet,« siger Lars Sandahl Sørensen.

Mens det er Airbus, som skal udvikle flyet, er det SAS’ opgave at give input til, hvordan det skal være for at fungere kommercielt. Samarbejdet indebærer et fælles forskningsprojekt, hvor SAS og Airbus sammen vil opbygge viden og se på udfordringerne og mulighederne i forhold til drift og infrastruktur ved hybrid- og elfly til kommercielt brug

»Vi skal sammen med Airbus være med til at definere, hvilke ruter der er rentable, hvad må flyene veje, og hvor store de skal være. Og vi skal være med til at give input til, hvordan kan man skabe infrastrukturen i lufthavnen med ladestationer,« siger Lars Sandahl Sørensen.

SAS har i forvejen arbejdet for at reducere emissioner og arbejdet på at skabe en mere bæredygtig flyrejse. SAS har et mål om at nedbringe CO2-udledningen med 25 pct. Indtil videre har midlet været at forny flyflåden med mere brændstofeffektive fly og bruge biobrændstof. Udvikling af hybrid- og elfly vil være det næste store skridt inden for fremtidens teknologi i branchen.

»Det er ikke ud af den blå luft, at Airbus har valgt os som partner på det her. Vi har sat ekstremt ambitiøse mål op for lydreduktioner, mindre madspild og i høj grad også CO2-reduktioner,« mener Lars Sandahl Sørensen.

I Airbus siger selskabets teknologidirektør, Grazia Vittadini, at flyproducenten håber SAS kan hjælpe med at nå målet om eldrevne fly om 10-15 år.

»Vi er glade for at indlede dette partnerskab med SAS. Vi udnytter vores respektive ekspertiser til at udforske potentialet og mulighederne for at introducere hybrid- og elfly i luftfart,« hedder det fra Grazia Vittadini i en meddelelse.