Salg af luksusbiler slår rekord under pandemien: Livet er for kort til at vente

Aldrig før er der solgt så mange luksusbiler som i 2021. Ifølge topchef har pandemien fået velhavende kunder til at indse, at de hellere må leve livet nu frem for at udskyde købet.

 
Salg af luksusbiler slår rekord under pandemien. Video: CNN Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Covid-19 har ikke hæmmet markedet for luksusbiler. Tværtimod.

Den britiske bilproducent Rolls-Royce, der er ejet af tyske BMW, solgte flere biler i 2021 end på noget andet tidspunkt i sin 117 år lange historie.

5.586 biler til kunder i over 50 lande blev det til – en fremgang på 49 procent.

Britiske Bentley, der med Volkswagen ligeledes er tyskejet, havde en fremgang på 31 procent.

The Guardian, Reuters og andre medier skriver, at den globale pandemi har skabt en højere efterspørgsel blandt velhavende motorentusiaster.

Torsten Müller-Ötvös, topchef hos Rolls-Royce Motor Cars, gav forleden et bud på forklaringen: Livet er for kort til at vente.

»Mange har været vidne til, at folk i deres lokalsamfund døde af covid-19, og det har fået dem til at tænke, at livet kan være kort, og at de hellere må leve livet nu frem for at udskyde købet til et senere tidspunkt,« sagde Torsten Müller-Ötvös og tilføjede:

»Det har hjulpet Rolls-Royce.«

Fulde ordrebøger

Ifølge topchefen har producenterne af luksusbiler også draget fordel af, at restriktioner på tværs af lande har mindsket velhavende kunders muligheder for at bruge penge andre steder.

Blandt andet har de ikke kunnet rejse på samme måde som før, hvorfor opbyggede formuer i høj grad er blevet brugt på luksusvarer.

Derfor er salget af luksusbiler steget på globalt plan, hvor Kina og Nordamerika – der i 2021 begge havde en andel på 30 procent – fortsat er de største markeder for Rolls-Royce.

Altså har det ikke været svært for producenterne at finde kunder – snarere at have kapacitet til at imødegå efterspørgslen.

Rolls-Royce kører selv tæt på fuld kapacitet, lød det fra topchefen, og ordrebøgerne er fulde frem til tredje kvartal af 2022.

Mens den globale mangel på såkaldte mikrochip har givet anledning til bekymring, forklarede Torsten Müller-Ötvös, at moderselskabet BMW har forsikret, at »vi kunne få alle de chip, vi har brug for til at bygge vores biler, så vi har ikke set nogen mangel«.

Bestiller man en Rolls-Royce i dag, kan man forvente at modtage den om cirka et år, sagde han.